Koncepcja 4C w marketingu – czym jest i kiedy warto ją stosować?
Jeszcze do niedawna fundament działań marketingowych wielu firm stanowiła koncepcja 4P, której celem było oddziaływanie na rynek poprzez 4 kluczowe elementy – produkt, cenę, dystrybucję oraz promocję. Z czasem jednak model ten przestał być wystarczający, dlatego rozszerzono go do 7P, dodając ludzi, procesy i fizyczne dowody. Dziś z kolei prym wiedzie koncepcja 4C w marketingu, która zastąpiła klasyczne modele. Sprawdź, czym się charakteryzuje!
Czym jest koncepcja 4C w marketingu?
Koncepcja 4C w marketingu – w przeciwieństwie do 4P i 7P – koncentruje się na kliencie i jego potrzebach.
W tradycyjnych modelach większą wagę przywiązywało się do produktów oraz ich dystrybucji, pomijano jednak kluczowe wartości – zrozumienie oraz zaspokojenie potrzeb konsumenta. W praktyce 4C to zupełnie nowe spojrzenie, które wymaga patrzenia na świat oczami klienta.
Za stworzenie koncepcji 4C w marketingu odpowiedzialny jest Robert F. Lauterborn, profesor Uniwersytetu Karoliny Północnej, który zwrócił uwagę na to, że klasyczny model 4P przynosi coraz mniejsze efekty. Dostrzegł, że w dobie rozwoju sektora usług i cyfryzacji świata, a także rosnących wymagań i większej świadomości klientów, konieczne są zmiany. W efekcie współczesne firmy chętnie sięgają po jego koncepcję, wychodząc tym samym naprzeciw potrzebom oraz oczekiwaniom konsumentów.
Najważniejsze elementy marketingu 4C
W skład koncepcji wchodzą 4 elementy: klient, koszt, komunikacja i wygoda. Warto omówić każdy z nich, by model ten stał się zrozumiały i możliwy do wdrożenia w firmie.
Klient (Customer)
To najważniejszy element koncepcji 4C, który całkowicie zmienił podejście do marketingu. O ile w klasycznych modelach kluczem do sukcesu jest skupianie się na parametrach i zaletach produktu, o tyle w 4C fundamentem jest klient, a mówiąc dokładniej – jego potrzeby, oczekiwania, motywacje oraz zachowania.
Jak osiągnąć sukces według koncepcji 4C? Poprzez dokładne rozpoznanie potrzeb klientów oraz reagowanie na nie. Wymaga to przeprowadzania badań rynku, pozyskiwania i analizowania danych, a także prowadzenia rozmów z konsumentami. Tylko to pozwoli stworzyć ofertę, która będzie wartościowa i spełni oczekiwania potencjalnych klientów.
Przeczytaj również
Koszt (Cost)
W koncepcji 4C oznacza on nie tylko cenę zakupu produktu lub usługi, jaką musi zapłacić klient. Dotyczy również kosztu dostawy, eksploatacji, instalacji i serwisu. Co więcej, odnosi się także do czasu, jaki konsument poświęca na zakup (w tym zamówienie towaru przez internet), ryzyka związanego z finalizacją transakcji, a nawet stresu.
W 4C wszystkie te elementy stanowią dla klienta wydatek i każdy z nich powinien zostać uwzględniony w strategii firmy – po to, by spełnić jego oczekiwania oraz dostosować wszelkie koszty do możliwości, jakimi dysponuje.
Komunikacja (Communication)
Stanowi odpowiednik promocji w koncepcji 4P, jednak skupia się nie tyle na informowaniu klienta o produkcie, co budowaniu z nim silnych relacji. Mamy tu więc do czynienia z komunikacją dwustronną – z jednej strony do konsumentów powinny być wysyłane informacje (również dotyczące promocji), a z drugiej marka musi być otwarta na ich opinie oraz dialog. Umożliwi to lepsze zrozumienie oczekiwań klientów i tym samym udoskonalanie oferty.
Dzisiaj, w dobie rozwoju cyfrowego, kluczem do utrzymania prawidłowej, dwustronnej komunikacji z klientem, są media społecznościowe. Aktywność na portalach typu Facebook, LinkedIn czy YouTube, w parze z dobrze przemyślanymi działaniami content marketingowymi, może pozwolić na zbudowanie pozytywnego wizerunku firmy oraz zaufanej i zaangażowanej społeczności.
Wygoda (Convenience)
Tutaj sprawa jest prosta – firma ma zapewnić klientowi komfort związany zarówno z zakupem produktu, jak i jego użytkowaniem.
Konsument powinien mieć możliwość łatwego znalezienia towaru, zamówienia go w wygodny dla siebie sposób (np. online), a także wybrania preferowanej opcji dostawy. Co więcej, sprzedający musi zadbać o to, by sama instalacja produktu i korzystanie z niego na co dzień nie stanowiły problemu.
Wygoda w koncepcji 4C to element niezwykle istotny i szeroki – obejmuje nawet jakość obsługi czy intuicyjność strony internetowej. Kluczem do sukcesu jest w tym wypadku usunięcie wszelkich przeszkód, które mogłyby utrudnić klientowi proces zakupu oraz korzystanie z produktu. Pozwoli to budować pozytywne doświadczenia w jego obcowaniu z marką.
Koncepcja 4C – czy i kiedy warto ją wykorzystać?
Spojrzenie na świat oczami swoich klientów to w dzisiejszym świecie marketingu niezwykle istotna kwestia. Dlatego też koncepcja 4C powinna być wartościowa dla wielu firm – zwłaszcza tych, które:
- rywalizują z dużą konkurencją i działają na mocno nasyconym rynku, gdzie oprócz wysokiej jakości produktów trzeba oferować klientom coś „ekstra”;
- działają w segmentach rynku, które są podatne na częste zmiany zachowań i oczekiwań klientów (np. w branży technologicznej) – koncepcja 4C w marketingu pozwoli szybko dopasować działania do nowych warunków i wyzwań;
- prowadzą biznes w internecie i chcą maksymalnie wykorzystać potencjał dostępnych narzędzi, technologii oraz możliwości komunikacyjnych, jakie oferują np. portale społecznościowe.
Koncepcja 4C w marketingu może dać Ci świeże spojrzenie i pomóc w odniesieniu tak upragnionego sukcesu. Pamiętaj jednak, by łączyć ją z innymi modelami, w tym 4P i 7P – dzięki temu szanse na wygranie rywalizacji o klienta będą dużo większe!
Podsumowanie
- Koncepcja 4C w marketingu – w przeciwieństwie do klasycznych modeli – skupia się na kliencie, a nie produkcie.
- Dzięki koncepcji 4C możliwe jest lepsze rozpoznanie potrzeb i oczekiwań klientów, a co za tym idzie – dostosowanie do nich swojej oferty.
- Model 4C składa się z czterech elementów – klienta, kosztu, komunikacji oraz wygody.
- Z koncepcji 4C powinny korzystać zwłaszcza te firmy, które rywalizują z dużą konkurencją i prowadzą biznes w internecie (np. sklep online).
- Koncepcja 4C powinna być traktowana nie jako alternatywa, ale rozszerzenie klasycznych modeli – wtedy przynosi najwięcej korzyści.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz