Psychografia w marketingu – czym jest i jak ją wykorzystać?

Spis Treści:

Ograniczone informacje na temat płci, wieku i zainteresowań odbiorców często nie pozwalają na trafne dopasowanie komunikatu marketingowego do ich potrzeb. Z pomocą przychodzi psychografia, skoncentrowana wokół zachowań i osobowości klienta. To właśnie dzięki niej możesz lepiej zrozumieć czynniki motywujące do podejmowania decyzji zakupowych. Dowiedz się, czym jest psychografia w marketingu i jak ją wykorzystać.

Czym jest psychografia?

Psychografia to metoda badawcza, pozwalająca na zrozumienie psychologicznych atrybutów i cech osobowości jednostek lub grup społecznych.

Dzięki niej możliwe jest zgromadzenie wiedzy na temat:

  • wartości i przekonania;
  • zainteresowań;
  • preferencji;
  • stylu życia;
  • postaw życiowych;
  • motywacji i celów.

Psychografia pozwala przede wszystkim poznać cechy, od których zależy zachowanie grupy docelowej oraz podejmowane decyzje. Omawiana metoda odpowiada na pytanie „kim jest klient i co motywuje go do działania?”.

Psychografia w praktyce

W procesie gromadzenia danych psychograficznych konstruowany jest profil standardowego odbiorcy. Uzyskane informacje umożliwiają lepsze zrozumienie potrzeb oraz trafniejszy przekaz marketingowy.

W przypadku właściciela marki odzieżowej dane demograficzne mogą wyglądać w następujący sposób:

  • płeć – mężczyzna;
  • wiek – 16–25 lat;
  • stan cywilny – kawaler;
  • miejsce zamieszkania – miasto powyżej 500 tys.;
  • wykształcenie – średnie.

Dane psychograficzne mogą obrazować klienta obszerniej:

  • mężczyzna zainteresowany modą i najnowszymi trendami;
  • lubi spędzać czas w gronie przyjaciół o podobnych zainteresowaniach;
  • zwraca uwagę na opinie twórców internetowych;
  • w wolnych chwilach słucha muzyki hip-hop;
  • chętnie zamawia ubrania i inne rzeczy przez Internet.

Psychografia a demografia

Zarówno demografia, jak i psychografia są pomocne w zrozumieniu grupy docelowej. Skupiają się one jednak na innych aspektach.

Demografia w większości przypadków gromadzi mierzalne informacje. Należą do nich m.in. płeć, wiek, pochodzenie, wykształcenie i miejsce zamieszkania.

Psychografia z kolei koncentruje się wokół bardziej złożonych czynników oraz cech skłaniających klienta do podjęcia decyzji zakupowej.

Jak pozyskać dane psychograficzne?

Istnieje wiele różnych metod pozyskiwania danych psychograficznych. Do najpopularniejszych należą:

  • badania kwestionariuszowe;
  • analiza zachowania klienta;
  • wywiady (online, osobiście lub telefonicznie);
  • monitorowanie aktywności w mediach społecznościowych;
  • analiza zakończonych kampanii reklamowych.

Wykorzystanie psychografii w marketingu

Dane psychograficzne da się z powodzeniem wykorzystać w marketingu. Już na etapie gromadzenia informacji warto zastanowić się, które aspekty mogą okazać się najbardziej przydatne. Zidentyfikuj wspólne wzorce, trendy i charakterystyczne cechy odbiorców.

Dostosowane reklamy

Dopasuj styl tekstu i ton wypowiedzi do grupy odbiorców. Dzięki temu istnieje większa szansa na zauważenie i zapamiętanie oferty przez odbiorców. Nie zapomnij o wyborze odpowiedniego kanału komunikacji. W przypadku młodszych klientów najlepszym rozwiązaniem są media społecznościowe, takie jak Instagram oraz TikTok. Starsi odbiorcy mogą preferować e-mail marketing.

Na motywację odbiorców do zakupu często wpływają aktualne trendy. Obserwuj osoby uznawane przez nich za autorytet. Odnoszenie się do aktualnych wydarzeń może znacznie zwiększyć skuteczność kampanii.

Odpowiednie treści

Dopasowany content jest potężnym narzędziem, który może zwiększyć efektywność działań marketingowych. W pierwszej kolejności zadbaj o warstwę wizualną. Młodsi odbiorcy mogą preferować dynamiczne, angażujące treści. Nie jest to jednak reguła, w związku z czym niezbędne jest indywidualne podejście do każdej kampanii.

Produkt a grupa docelowa

Pomimo „twardych” danych demograficznych Twoja grupa docelowa prawdopodobnie nie jest jednorodna. Przykładem niech będzie promocja kosmetyków. Tradycyjne dane demograficzne mogą wskazywać, że dostępne produkty są skierowane głównie do kobiet w wieku 25-45 lat.

Z analizy psychograficznej może jednak wyniknąć, że głównym powodem zakupu są ekologiczne składniki. W przypadku części klientów do decyzji może również skłaniać markowa jakość i poczucie luksusu. Kampania reklamowa oraz oferta firmy powinny być dostosowane, aby uwzględnić te różnice i przyciągnąć obie grupy.

Podsumowanie

  • Psychografia to metoda badawcza pozwalająca na zrozumienie psychologicznych atrybutów i cech osobowości jednostek lub grup społecznych.
  • Psychografia pozwala poznać cechy, od których zależy zachowanie grupy docelowej oraz podejmowane decyzje.
  • Metody pozyskiwania danych psychograficznych to m.in. kwestionariusze, analiza zachowania, wywiady, media społecznościowe i zakończone kampanie.
  • Jednym ze skutecznych sposobów na wykorzystanie psychografii w marketingu są dostosowane reklamy.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4.5

Jakub Redo

Student psychologii zdrowia z kilkuletnim doświadczeniem w tworzeniu treści. Dobrze się odnajduje w artykułach blogowych, opisach produktów i tekstach nastawionych pod pozycjonowanie. Każdego zlecenia podejmuje się z chęcią odkrycia czegoś nowego i poszerzenia swoich horyzontów myślowych. Prywatnie miłośnik gotowania i treningu siłowego. Pozostaje stale otwarty na nowe doznania – kulinarne i sportowe! Zapalony czytelnik książek psychologicznych i treści związanych z rozwojem osobistym. W pracy korzysta z narzędzi analitycznych, dzięki czemu każdy tekst doprowadza do perfekcji.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

06.12.2024 Korekta & Redakcja
05.12.2024 Porady & Ciekawostki
04.12.2024 Prawo & Finanse
03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu