Linki dofollow i nofollow – czym są i jaki mają wpływ na SEO?
Podstawą skutecznego SEO jest link building, czyli pozyskiwanie wartościowych odnośników prowadzących do pozycjonowanej strony internetowej. Jak się jednak okazuje, link linkowi nierówny – niektóre z nich posiadają atrybut dofollow, a inne nofollow. Co to oznacza, jakie są różnice między nimi i które z nich mają najistotniejszy wpływ na ranking strony? Na te oraz inne pytania odpowiadamy poniżej!
Czym są linki dofollow?
Linki dofollow przenoszą moc witryny, na której są umieszczane, i dzięki temu zwiększają autorytet serwisu, do którego przekierowują. Są więc śledzone oraz indeksowane przez roboty Google, umożliwiając poprawianie pozycji w wynikach wyszukiwania.
Jak zapisywany jest atrybut dofollow w kodzie witryny?
<a href=”http://www.stronainternetowa.pl” rel=”dofollow”>Link</a>
W praktyce jednak nie trzeba go umieszczać – wystarczy skrócona wersja, a więc <a href=”http://www.stronainternetowa.pl”?>Link</a> zapewni takie same efekty.
Uwaga! Atrybut dofollow dotyczy nie tylko linków zewnętrznych, ale również wewnętrznych, a więc przekierowujących do innych podstron w obrębie danej witryny. Dzięki nim z jednej strony ułatwisz użytkownikom docieranie do konkretnych informacji na stronie, a z drugiej poprawisz PageRank podstrony (roboty Google podążają również za linkami wewnętrznymi).
Czym są linki nofollow?
Linki nofollow nie tylko nie przenoszą mocy zewnętrznej witryny do pozycjonowanej strony, ale również informują roboty Google, że nie mają indeksować takich odnośników.
Atrybutem nofollow najczęściej oznaczane są linki sponsorowane, umieszczane np. w komentarzach na blogach i portalach społecznościowych czy w postach na forach internetowych. Korzystanie z nich co prawda nie wzmocni pozycji witryny w wynikach wyszukiwania Google, ale pozwoli pozyskać większą liczbę nowych użytkowników strony.
Jak zapisywany jest atrybut nofollow w kodzie witryny?
<a href=”http://www.stronainternetowa.pl” rel=”nofollow”>Link</a>
Uwaga! Linki nofollow czasami można umieszczać również na pozycjonowanej stronie internetowej – np. po to, by uniknąć podwójnego indeksowania (w przypadku zduplikowanych lub podobnych podstron) albo chcąc zablokować robotom Google dostęp do podstron o niskiej wartości SEO (np. z regulaminem, polityką prywatności, stronami logowania itp.).
Jak sprawdzić atrybut przypisany do linku?
Chcąc dowiedzieć się, czy dany link posiada atrybut dofollow czy nofollow, należy sprawdzić kod HTML strony.
Aby to zrobić, kliknij prawym przyciskiem myszy w obrębie wybranej witryny, a następnie wybierz opcję „Wyświetl źródło strony”.
Chcesz poznać zasady pozycjonowania? Oferujemy unikalny kurs SEO, który przygotuje Cię do pracy w zawodzie pozycjonera lub pomoże w promocji własnego biznesu.
Wpływ dofollow i nofollow na SEO
Jak wspomnieliśmy wcześniej, najbardziej wartościowe w kontekście pozycjonowania strony internetowej są linki dofollow, które:
- przenoszą (częściowo) moc witryny do pozycjonowanej strony;
- przekierowują roboty Google na daną podstronę i ułatwiają jej indeksowanie;
- budują mocny profil linków;
- pomagają w budowaniu autorytetu strony, o ile pochodzą z zaufanych witryn;
- sprzyjają pozycjonowaniu określonych słów kluczowych, które używane są w anchor textach;
- zwiększają ruch zewnętrzny, przyciągając użytkowników z innych witryn.
Czy w takim razie wszystkie linki zewnętrzne powinny posiadać atrybut dofollow? Niekoniecznie. Choć linki nofollow nie mają wpływu na ranking strony, pozwalają zyskać zróżnicowany profil linkowy, co jest dobrze postrzegane przez Google. Co więcej, dzięki nim możliwe jest lepsze zarządzanie indeksowaniem (np. poprzez używanie nofollow na stronach, które są mało istotne dla pozycjonowania), a także zapobieganie nadużyciom lub spamowi.
Jaki stosunek nofollow i dofollow jest odpowiedni?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, w kontekście link buildingu znaczenie mają zarówno linki z atrybutem dofollow, jak i nofollow. Stosowanie obydwu pozwala zróżnicować profil linkowy i tym samym sprawić, że będzie on wyglądał naturalnie dla robotów Google.
Jak osiągnąć właściwe proporcje? Nie ma na to jednoznacznej odpowiedzi – kluczem do sukcesu jest naturalne wprowadzanie linków z atrybutem nofollow i dofollow oraz unikanie sztucznego zwiększania tych drugich celem jak najszybszego poprawienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Pamiętaj! Chcąc sprawdzić linki prowadzące do strony, możesz skorzystać z darmowego narzędzia Google Search Console. Niestety, nie wskazuje ono atrybutu wybranego odnośnika, dlatego do weryfikacji linków nofollow i dofollow polecane są płatne rozwiązania, takie jak Ahrefs.
Podsumowanie
- Linki dofollow to takie, które są śledzone oraz indeksowane przez roboty Google, a także przenoszą moc witryny, na której się znajdują.
- Linki nofollow nie są indeksowane przez Google i nie przenoszą mocy zewnętrznej witryny do pozycjonowanej strony.
- W kontekście pozycjonowania najbardziej wartościowe są linki z atrybutem dofollow, które wzmacniają profil linków i budują autorytet strony.
- Stosowanie linków z atrybutem nofollow również jest istotne, ponieważ pozwalają one zróżnicować profil linkowy.
- Jeżeli chcesz mieć pewność, że nie naruszysz wytycznych Google, linkuj naturalnie i nie nadużywaj atrybutu dofollow.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz