Specjalista SEM – kim jest, co robi i ile zarabia?

Spis Treści:

Wypromowanie strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google to jeden z najlepszych sposobów na osiągnięcie sukcesu biznesowego. Za tego rodzaju działania odpowiedzialny jest m.in. specjalista SEM, na którego barkach spoczywa to, czy dana firma wypłynie na szerokie wody cyfrowego świata. Sprawdźmy zatem, w czym specjalizuje się SEM Specialist, jaki jest zakres jego obowiązków i czy warto nim zostać!

SEM Specialist – kim jest i jakie są jego obowiązki?

Specjalista SEM to – mówiąc bardzo ogólnie – osoba odpowiedzialna za promowanie witryn internetowych w wyszukiwarkach.

Tworzy strategie mające na celu zwiększenie widoczności i ruchu na stronach WWW, opracowuje i testuje nowe słowa kluczowe, a także analizuje osiągane wyniki.

Warto jednak zaznaczyć, że głównym obszarem zainteresowania specjalisty SEM są płatne kampanie reklamowe w wyszukiwarkach, takie jak Google Ads albo mniej znane Bing Ads. Tym właśnie różni się od specjalisty SEO, który jest odpowiedzialny za promowanie witryn w wynikach organicznych (bezpłatnych).

Za co odpowiada SEM Specialist?

Budowanie i optymalizacja kampanii reklamowych w systemach PPC (Pay-Per-Click)

Specjalista SEM dobiera odpowiednie słowa kluczowe, tworzy reklamy tekstowe i grupy reklamowe, a także zarządza kosztami. Oprócz tego przeprowadza testy, zbiera dane oraz śledzi i raportuje wyniki. Wszystko po to, by reklamy wyświetlające się w płatnych wynikach wyszukiwania przynosiły jak najlepsze efekty.

Tworzenie i optymalizacja kampanii w sieciach reklamowych

Przykładem takiej sieci może być Google Display Network. Specjalista SEM jest odpowiedzialny za tworzenie reklam wyświetlających się nie tylko w wynikach wyszukiwania, ale również na stronach internetowych – zwykle w formie graficznej. Jego zadaniem jest kreowanie takich banerów i docieranie do takich grup klientów, by w reklamy klikało jak najwięcej użytkowników i by generowały one konwersje.

Remarketing

Specjalista SEM podejmuje działania mające na celu wyświetlanie reklam tym użytkownikom internetu, którzy w przeszłości odwiedzili daną stronę.

Jest więc odpowiedzialny za instalację określonych tagów, tworzenie list odbiorców do remarketingu czy testowanie skuteczności grafik oraz treści reklam.

Zakres działań specjalisty SEM jest więc szeroki – od badania słów kluczowych i opracowania strategii, przez monitorowanie budżetu reklamowego i tworzenie raportów z efektywności kampanii, aż do optymalizacji działań.

Jakie trzeba mieć umiejętności i cechy, by zostać specjalistą SEM?

SEM Specialist powinien przede wszystkim posiadać wiedzę dotyczącą działania wyszukiwarek internetowych i optymalizacji witryn pod ich kątem, a także potrafić tworzyć, prowadzić i optymalizować kampanie w systemach PPC oraz sieciach reklamowych.

Wymagane są od niego również co najmniej podstawowe umiejętności z zakresu programowania (HTML, CSS i JavaScript), SEO, content marketingu czy projektowania stron internetowych. Aby zostać specjalistą SEM, koniecznie trzeba opanować obsługę narzędzi analitycznych i zyskać doświadczenie w zakresie przeprowadzania testów A/B czy optymalizowania współczynnika konwersji (CRO).

Bardzo istotne są również konkretne cechy. Biorąc pod uwagę złożoność pracy oraz presję czasu i wymagań zleceniodawców, specjalista SEM musi posiadać takie cechy, jak:

  • doskonałe umiejętności organizacyjne;
  • wysoko rozwinięta umiejętności komunikacji;
  • odpowiedzialność i samodzielność;
  • kreatywność;
  • chęć stałego rozwijania wiedzy.

Ile zarabia specjalista SEM i czy warto nim zostać?

Specjaliści SEM zarabiają średnio około 6500 zł brutto¹. Oczywiście kwota ta może być dużo niższa (rzadziej) lub wyższa (częściej) w zależności od wielkości firmy, stażu pracy, osiąganych wyników czy lokalizacji.

Satysfakcjonujące zarobki to jednak nie wszystko, co sprawia, że warto zostać SEM Specialist. Biorąc pod uwagę wysoką skuteczność i wciąż rosnącą popularność marketingu w wyszukiwarkach internetowych, posada ta daje świetne perspektywy na przyszłość oraz tak pożądaną przez każdego z nas stabilizację.

Jak zostać specjalistą SEM? Podstawą sukcesu jest ukończenie odpowiedniego kursu, samodokształcanie oraz staż w agencji marketingowej. Wielu ekspertów z tej dziedziny to samoucy, którzy dzięki książkom, webinarom i – przede wszystkim – ogromnemu zaangażowaniu mogą dzisiaj efektywnie promować strony internetowe swoich klientów.

Podsumowanie

  • Specjalista SEM zajmuje się promowaniem stron internetowych w wynikach wyszukiwania, prowadząc płatne kampanie reklamowe, takie jak Google Ads.
  • Do głównych zadań specjalisty SEM zalicza się budowanie kampanii w systemach PPC i sieciach reklamowych oraz prowadzenie działań remarketingowych.
  • SEM Specialist powinien posiadać dużą wiedzę na temat wyszukiwarek internetowych i optymalizacji stron oraz obsługiwać narzędzia analityczne.
  • Cechy pożądane u specjalisty SEM to m.in. odpowiedzialność, samodzielność, kreatywność oraz umiejętności komunikacyjne i organizacyjne.
  • Średnie zarobki specjalisty SEM to około 6500 zł brutto miesięcznie – warto nim zostać ze względu na perspektywiczność posady.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu