Słowa łączące — gwarancja poprawy czytelności i pozycjonowania tekstu

Spis Treści:

Słowa łączące umożliwiają przejście pomiędzy wyrażeniami w tekście. Stanowią mosty pomiędzy zdaniami, łączniki pomysłów, zestawienia poglądów z ocenami. Sprawiają, że treści stają się przystępniejsze, co w znacznym stopniu wpływa nie tylko na poprawę ich czytelności, lecz także pozycjonowania w wyszukiwarce. Dowiedz się, czym są słowa łączące i dlaczego warto ich używać.

Słowa łączące — co to jest?

Słowa łączące, nazywane inaczej słowami przejściowymi (lub w skrócie – przejściówkami), to zwroty spajające ze sobą poszczególne wyrażenia.

Przeprowadzają czytelnika pomiędzy zdaniami, pomysłami, tezami i wnioskami. Wskazują, że istnieją pomiędzy nimi wyraźne związki. Dzięki przejściówkom artykuły stają się bardziej przyjazne, logiczne, zrozumiałe dla czytelnika i lepiej widoczne w sieci.

Codziennie stosujesz wiele słów łączących. To spójniki, przysłówki, partykuły itp. części mowy, które instynktownie wykorzystujesz w języku potocznym. W internetowym świecie otrzymały nazwę transition words. Ich umiejętne rozmieszczenie w tekście jest pozytywnie odbierane przez algorytmy Google, co wpływa na poprawę wyników pozycjonowania.

Rodzaje słów łączących

Przejściówki można podzielić na kilka grup, rodzajów. Kryterium klasyfikacji jest funkcja, jaką spełniają w zdaniu czy konkretnym wyrażeniu.

Słowa przejściowe mogą się składać z pojedynczych wyrazów lub ze złożonych wyrażeń. Poniżej przedstawiamy szczegółowe zestawienie kategorii wraz z przykładami słów łączących.

  1. Kontrast — pozwalają wykazać różnice, np. w przeciwieństwie do, mimo to, pomimo, w opozycji do, z jednej strony…, a z drugiej strony…, ale itd.;
  2. Podobieństwo — umożliwiają zwrócenie uwagi na podobieństwo, np. podobnie, w ten sam sposób, w tym samym stylu, tak jak, też, tak też itp.;
  3. Podkreślenie — zwrócenie uwagi na punkt widzenia lub niezależność poglądu, np. warto zauważyć, w rzeczywistości, naprawdę, oczywiście, nawet itd.;
  4. Przyczyna i skutek — wykazanie zależności, np. w konsekwencji, w związku z, dlatego, ze względu na, ponieważ itp.;
  5. Nacisk — zaakcentowanie, podkreślenie racji, np. godne uwagi, przede wszystkim, jeszcze bardziej, bez wątpienia, z pewnością, bezsprzecznie, niewątpliwie itd.;
  6. Podsumowanie — pozwalają na wprowadzenie zakończenia, użycie wyciągniętych wniosków, np. na zakończenie, reasumując, w sumie, podsumowując, w końcowej analizie, wnioskując itp.;
  7. Wyjaśnienie i dowody — umożliwiają podparcie poglądów, np. a także, na dodatek, dalej, wtedy, poza tym równie ważne, znowu itd.;
  8. Czas — doprecyzowują ramy czasowe, np. później, potem, po, wcześniej, przed, obecnie, teraz, zaraz, ostatnio, w trakcie, jednocześnie, tymczasem, nareszcie itp.;
  9. Miejsce — pozwalają na wskazanie konkretnego umieszczenia, rozlokowania, np. tutaj, obok, z tyłu, z przodu, powyżej, poniżej, w sąsiedztwie itd.;
  10. Przykład — umożliwiają wprowadzenie konkretnych dowodów, uzasadnienia, np. aby zilustrować, konkretnie, mianowicie, na przykład itp.;
  11. Domniemanie — akcentują niepewność, przypuszczenia, np. prawdopodobnie, prawie, wydaje się, że itp.;
  12. Sekwencje — zwracają uwagę na kolejność, szereg, np. potem, następny, w końcu, pierwszy, drugi, trzeci itd.

Dlaczego warto używać słów łączących?

Najważniejszym skutkiem poprawnego wykorzystywania słów łączących w tekście jest poprawa jego jakości.

Spójne, płynne konstrukcje czyta się po prostu lepiej, a poprawa czytelności tekstu wpływa na jego popularność.

Dodatkowym atutem dużej liczby transition words jest ich oddziaływanie na algorytmy Google i poprawa widoczności w sieci.

Kiedy warto zagęścić liczbę słów przejściowych w tekście? Przede wszystkim wtedy, gdy masz problem z pisaniem i odnosisz wrażenie, że stworzony przez Ciebie tekst jest trochę „toporny” („wymęczony”). Przejściówki nadają treści spójności i przyczyniają się do powstania logicznej całości. Jeśli więc zależy Ci na pisaniu artykułów atrakcyjnych dla czytelników, zwróć uwagę na ilość i rozmieszczenie słów łączących.

Znaczenie słów łączących — SEO

Wspominaliśmy już o znaczeniu transition words dla algorytmów Google. Żeby ich użycie przyniosło pozytywny efekt, musisz pamiętać o dwóch najważniejszych zasadach.

  • Naturalne użycie — koniecznie zwróć na to uwagę! Nielogiczne nadużywanie słów łączących nie przyniesie dobrego efektu — nie tylko zmęczy czytelnika, lecz także zostanie źle odebrane przez googleboty.
  • Równomierne rozmieszczenie — zadbaj o proporcjonalne rozłożenie słów łączących w artykule. Zagęszczenie zestawione z „dziurami” w innej części tekstu wygląda nienaturalnie i sprawia wrażenie celowego nadużywania.

Jeśli korzystasz z systemów zarządzania treścią (np. WordPress), możesz sprawdzić swój artykuł za pomocą określonych pluginów. Przykładem może być wtyczka Yoast SEO, która ocenia, czy liczba słów łączących jest wystarczająca. Jeśli w Twoim tekście jest mniej niż 20 proc. przejściówek, pojawi się czerwona lampeczka informująca Cię o tym, że jest ich za mało. Wartość pomiędzy 20 a 30 proc. jest akceptowalna, ale niewystarczająca, żeby wtyczka uznała artykuł za wartościowy. Szanse na sukces zwiększa dopiero zapalenie się zielonej lampki.

Najbardziej powinno Ci jednak zależeć na zadowoleniu czytelników, a nie wtyczki. ? Jeśli więc uważasz, że upchnięcie dodatkowych słów łączących byłoby niekorzystne dla przejrzystości i spójności tekstu — nie rób tego. Znasz przecież pierwszą zasadę — naturalne użycie.

Podsumowanie

  • Słowa łączące, inaczej przejściowe, pozwalają na płynne przemieszczanie się pomiędzy poszczególnymi zdaniami, poglądami i ocenami w tekście.
  • W zależności od umiejscowienia przejściówki wiążą wyrażenia w zdaniach pojedynczych lub złożonych albo wykazują związek pomiędzy konkretnymi zdaniami, paragrafami, akapitami.
  • Obecność i właściwe rozmieszczenie słów łączących w artykule sprawia, że treść jest czytelniejsza dla internautów i indeksujących strony googlebotów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Izabela Tymińska

Iza z zawodu jest zootechnikiem. Odkąd pamięta, fascynowała ją tematyka zdrowotna, dlatego zajmuje się przede wszystkim copywritingiem medycznym. Ukończyła kurs Dziennikarstwa i komunikacji społecznej oraz Pozycjonowania + SEO dla WordPressa. W wolnym czasie pisze książkę i lubi bawić się słowami. Interesuje się zdrowym stylem życia, zielarstwem i fitoterapią. W poszukiwaniu równowagi medytuje i uprawia jogę.

Komentarze

Sebastian02.12.2023 11:45

Dzięki, za wyjaśnienie w języku polskim

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu