Czym są toksyczne linki i jak z nimi walczyć?

Spis Treści:

Najlepszym sposobem na osiągnięcie wysokich pozycji strony w Google jest – obok wysokiej jakości contentu – zbudowanie wartościowego zaplecza linkowego. Mowa tu zwłaszcza o wysokiej jakości odnośnikach przychodzących, które stanowią jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Ich przeciwieństwem są toksyczne linki, które mogą zaszkodzić Twoim działaniom SEO. Czym są i jak z nimi walczyć?

Czym są toksyczne linki?

Toksyczne linki to nienaturalne odnośniki kierujące do Twojej witryny, które znajdują się na stronach niskiej jakości i które Google uznaje za spam.

Zwykle są one częścią tzw. zapleczy linkowych, które zostały zbudowane wyłącznie po to, by umieszczać w nich linki wychodzące i tym samym manipulować rankingiem witryny w wynikach wyszukiwania. Zdarza się również, że pochodzą ze stron zajmujących się sprzedażą linków zwrotnych albo są efektem korzystania z narzędzi służących do pozyskiwania dużej liczby odnośników.

Toksyczne linki mogą być zarówno efektem działań osób wykorzystujących nielegalne praktyki do szybszego wypozycjonowania swojej strony, jak i nieuczciwych praktyk innych firm, których celem jest obniżenie rankingu konkurencyjnych witryn. W obu przypadkach ich obecność może prowadzić do nałożenia kary algorytmicznej lub ręcznej przez Google.

Wpływ toksycznych linków na pozycjonowanie

Toksyczne linki mogą zniweczyć dotychczasowe działania SEO i sprawić, że Twoja strona internetowa szybko straci wypracowany wcześniej ranking, a co za tym idzie – zniknie z pierwszych stron wyników wyszukiwania. Z czego to wynika? Oddajmy głos Google.

Google uznaje linki za ważny czynnik przy określaniu trafności stron internetowych. Linki, które mają manipulować rankingami w wynikach wyszukiwania Google, mogą zostać uznane za spam. Dotyczy to wszystkich działań polegających na manipulowaniu linkami prowadzącymi do Twojej witryny lub z niej wychodzącymi.

Źródło: Zasady dotyczące spamu w wyszukiwarce Google

Jak wspomnieliśmy wcześniej, toksyczne linki mogą doprowadzić do nałożenia na stronę internetową kary algorytmicznej lub ręcznej. W obu przypadkach wiąże się to z gwałtownym spadkiem pozycji oraz dużymi trudnościami związanymi z pozycjonowaniem witryny w przyszłości.

Jeżeli więc chcesz uniknąć problemów, dbaj o jakość linków przychodzących i zrezygnuj z kupowania odnośników albo umieszczania ich na małowartościowych stronach.

Jak rozpoznać toksyczne linki?

Najlepszym sposobem na rozpoznanie toksycznych linków jest przeprowadzenie audytu wszystkich odnośników, jakie prowadzą do Twojej witryny.

Sygnałami alarmowymi powinny być dla Ciebie przede wszystkim:

  • linki pochodzące ze stron o niskim wskaźniku DR (Domain Rating) – mowa tu zwłaszcza o domenach ocenionych od 0 do 20;
  • linki pochodzące z masowych, spamerskich komentarzy umieszczanych na niemoderowanych blogach i forach;
  • linki ze złośliwych domen, stron ukaranych przez Google, zhakowanych lub zawierających treści dla dorosłych;
  • linki ze stron nieposiadających certyfikatu SSL.

Czasami obecność toksycznych linków wynika z działań nieuczciwej konkurencji. Aby mieć pewność, że problem Cię nie dotyczy, musisz na bieżąco sprawdzać, monitorować i analizować odnośniki prowadzące do Twojej strony internetowej. Możesz w tym celu skorzystać z wielu narzędzi, które ułatwią Ci zadanie. Mowa tu przede wszystkim o:

  • Google Search Console – jest to darmowe narzędzie, które pozwala przyjrzeć się wszystkim linkom przychodzącym (zakładka „Linki” i opcja „wyeksportuj linki zewnętrzne”);
  • Ahrefs – jest to płatne narzędzie, które pozwala na dokładną analizę linków zewnętrznych, a także sprawdzenie wspomnianego wcześniej wskaźnika DR (zakładka „Linki zwrotne”).

Rozpoznanie szkodliwych odnośników pozwoli Ci na przywrócenie równowagi linkowej w obrębie witryny, a co za tym idzie – utrzymanie wysokich pozycji w Google i uniknięcie kar.

Najlepsze metody walki z toksycznymi linkami

Istnieją dwie metody walki z toksycznymi linkami. Pierwszą jest ręczne usunięcie niechcianych odnośników. Niestety, w tym celu należy skontaktować się z administratorem witryny, z której pochodzą linki. Jest to opcja zalecana przez Google, ale nie zawsze skuteczna, ponieważ Twoje prośby mogą pozostać bez odzewu.

Jeżeli ręczne usunięcie szkodliwych odnośników okazało się niemożliwe, skorzystaj z drugiej opcji, jaką jest zrzekanie się toksycznych linków. Aby to zrobić, musisz:

  • stworzyć plik w formacie txt, a następnie umieścić w nim wszystkie linki, jakich chcesz się zrzec – pamiętaj, by każdy z nich umieścić w osobnym wierszu, który będzie rozpoczynać się od słowa „domena” (np. domena: https://xyz.com/);
  • przesłać plik z toksycznymi linkami za pomocą narzędzia Google Disavow Links.

Przetwarzanie pliku przez Google trwa zwykle kilka tygodni, więc należy uzbroić się w cierpliwość.

Podsumowanie

  • Toksyczne linki to nienaturalne odnośniki prowadzące do Twojej strony, które zostały umieszczone w niskiej jakości witrynach.
  • Korzystanie z toksycznych linków może być przejawem działań Black Hat SEO lub nieuczciwej konkurencji.
  • Google traktuje toksyczne linki jako spam i może ukarać stronę za ich obecność, co wiąże się ze spadkiem pozycji.
  • Chcąc zidentyfikować toksyczne linki, warto dokładnie analizować odnośniki zewnętrzne prowadzące do witryny.
  • Toksyczne linki można usuwać ręcznie albo poprzez zrzekanie się ich za pomocą narzędzia Google Disavow Links.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

26.06.2024 Social Media
25.06.2024 Social Media
24.06.2024 Korekta & Redakcja
21.06.2024 Copywriting
20.06.2024 Porady & Ciekawostki
19.06.2024 E-commerce
18.06.2024 Marketing
17.06.2024 Porady & Ciekawostki
16.06.2024 Prawo & Finanse

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu