Co to są backlinki i jak skutecznie je pozyskiwać?

Spis Treści:

Pozycjonowanie strony internetowej składa się z wielu etapów. Jednym z tych najważniejszych jest pozyskiwanie backlinków, które mogą wpłynąć pozytywnie na ocenę Twojej witryny przez Google i tym samym umożliwić jej zyskanie widoczności w wynikach wyszukiwania. Czym są linki przychodzące? Dlaczego są tak ważne w SEO? I w końcu – jak pozyskiwać backlinki? Odpowiedzi na wszystkie te pytania znajdziesz poniżej!

Czym są backlinki i jaki mają wpływ na SEO?

Backlinki, czyli linki przychodzące lub zwrotne, to odnośniki do Twojej strony internetowej, które znajdują się na innych portalach.

Stanowią one jeden z najważniejszych elementów pozycjonowania, wchodząc w skład technik off-site SEO, czyli wykorzystywanych poza promowaną witryną. Według specjalistów z tej dziedziny to właśnie link building – obok tworzenia wartościowych treści – jest najskuteczniejszym sposobem promocji strony w wyszukiwarce. Z czego to wynika?

Linki przychodzące stanowiły fundament oryginalnego algorytmu Google, czyli PageRank. I choć nie ma on już tak dużego znaczenia, jak kiedyś, a gigant z Mountain View wprowadził w ostatnich latach setki zmian, to backlinki wciąż odgrywają istotną rolę w procesie oceny stron internetowych. Ich duża ilość i wysoka jakość powodują, że Twoja witryna jest uważana przez roboty Google za zaufaną i wartościową.

Mówiąc krótko – im więcej dobrych backlinków, tym większe szanse na osiągnięcie pozycji TOP3 w wynikach wyszukiwania. Co znaczy „dobrych”? Przede wszystkim takich, które pochodzą ze stron o wysokiej renomie, czyli:

  • posiadających dużą liczbę odwiedzających;
  • publikujących wartościowe treści;
  • znajdujących się wysoko w rankingu na istotne w swojej branży słowa kluczowe.

Możesz przeanalizować tę kwestię, korzystając z narzędzi typu Ahrefs lub Mejestic – kluczowym parametrem, jaki powinien Cię interesować, jest DA (Domain Authority).

Budując zaplecze linków przychodzących, w pierwszej kolejności zwracaj uwagę na ich jakość, a nie liczbę. Umieszczaj je w treściach w sposób naturalny i pod postacią anchorów (najlepiej ze słowem kluczowym). Zbyt duża liczba niskiej jakości backlinków może przynieść efekt odwrotny do zamierzonego.

Jak pozyskiwać backlinki? 5 skutecznych metod

Istnieje kilka sposobów na pozyskiwanie backlinków. Pamiętaj tylko, by stosować te w pełni akceptowalne przez Google – korzystanie z wszelkiego rodzaju automatów czy systemów wymiany linków narazi Twoją stronę na surową karę (nawet bana), która może utrudnić działania SEO w przyszłości. Oto 5 popularnych (i legalnych) metod pozyskiwania wartościowych linków.

Wysokiej jakości treści na własnej stronie

Publikowanie wysokiej jakości treści na własnej stronie internetowej, które są udostępniane i linkowane przez właścicieli innych witryn, to najnaturalniejsza metoda pozyskiwania linków przychodzących.

Jeżeli np. będziesz prowadził specjalistycznego bloga, na którym znajdą się merytoryczne, odpowiadające na pytania użytkowników wpisy, istnieje duża szansa, że trafią na nie użytkownicy Google i chętnie podzielą się linkiem do artykułu z innymi internautami.

Dlatego jednym z pierwszych etapów pozyskiwania backlinków (i całego pozycjonowania) powinno być stworzenie jakościowego contentu. Może on nie tylko stać się popularny, lecz także zostanie doceniony przez Google i znacznie ułatwi Ci rywalizację o wysokie pozycje w wyszukiwarce.

Artykuły sponsorowane

Doskonałym sposobem na pozyskiwanie wartościowych linków przychodzących jest tworzenie artykułów sponsorowanych, a więc takich, które publikowane są na innych portalach i mają za zadanie w nienachlany sposób promować markę/produkt/usługę. Są to zwykle treści płatne, ale warte swojej ceny – pozwalają umieścić odnośnik do własnej strony w znanym i cenionym serwisie, co jest dużym krokiem do wysokich pozycji w Google.

Tworząc i publikując artykuły sponsorowane, warto pamiętać, by takie teksty były merytoryczne i wartościowe dla użytkowników (np. rozwiązywały ich problem lub przekazywały konkretną wiedzę), a wszelkiego rodzaju zamieszczane w nich linki czy słowa kluczowe były jak najbardziej naturalne.

Nawiązanie współpracy z właścicielami innych witryn

Jeżeli chcesz zaoszczędzić i jednocześnie pozyskiwać wartościowe backlinki, możesz skontaktować się z właścicielami cenionych portali.

Zasada jest tu bardzo prosta – Ty publikujesz tematyczne artykuły na ich stronach, a oni na Twojej. Możesz w ten sposób nie tylko zbudować zaplecze silnych linków przychodzących, lecz także zaopatrzyć swoją witrynę w ciekawy, różnorodny content tworzony przez wielu twórców.

Komentarze na blogach

Nieco mniej wartościowym źródłem linków przychodzących są inne blogi, a konkretnie sekcja komentarzy. Możesz umieścić tam swój wpis, np. opiniujący dany artykuł, jednocześnie dołączając do niego odnośnik do własnej strony.

Niestety, metoda ta nie zawsze działa – wielu właścicieli blogów uniemożliwia publikowanie komentarzy z linkami, chroniąc się w ten sposób przed spamem. Co więcej, decydując się na takie rozwiązanie, musisz pamiętać o pozostawianiu wartościowych wpisów, ponieważ masowe komentowanie jednym zdaniem wielu artykułów może zostać uznane za działanie spamerskie.

Portale społecznościowe

Choć linki umieszczane na portalach społecznościowych mają zwykle atrybut „nofollow”, a więc są ignorowane przez roboty Google, to i tak niosą wiele korzyści. Przede wszystkim generują ruch na stronie i pozwalają zwiększyć popularność witryny. Dzięki temu internauci będą częściej i chętniej linkowali do Twojej witryny w przyszłości.

Podsumowanie

  • Backlinki to odnośniki do Twojej witryny, które umieszczane są na innych stronach internetowych.
  • Wysokiej jakości backlinki to jeden z najważniejszych czynników rankingowych Google i klucz do wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.
  • Linki przychodzące warto umieszczać na cenionych portalach, które cieszą się zaufaniem internautów i są dobrze postrzegane przez Google.
  • Naturalnym sposobem na pozyskiwanie backlinków jest publikowanie na swojej stronie jakościowych treści, które są chętnie polecane przez internautów.
  • Inne popularne metody pozyskiwania backlinków to: artykuły sponsorowane, współpraca z właścicielami stron, a także komentarze na blogach.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu