Wyszukiwarka Yandex – czym jest i jak działa?

Wyobrażasz sobie życie bez Google? Prawdopodobnie nie, ponieważ wyszukiwarka ta zdominowała internet i dla wielu z nas jest prawdziwym oknem na cyfrowy świat. Narzędzie giganta z Mountain View nie jest jedynym, z którego możemy korzystać, by odnajdywać informacje w sieci. Alternatywę stanowi m.in. Yandex. Co to takiego? Jak działa i jakie posiada funkcje? I w końcu – czy warto korzystać z tej wyszukiwarki? Sprawdźmy!
Czym jest Yandex?
Yandex to jedna z największych firm technologicznych w Rosji, która oferuje szeroki zakres usług internetowych. Wśród jej produktów znajdują się m.in. wyszukiwarka internetowa, mapy online czy poczta elektroniczna.
Na uwagę zasługuje również fakt, że firma wykazuje dużą aktywność w dziedzinie sztucznej inteligencji, a nawet autonomicznych pojazdów.
Jak działa wyszukiwarka Yandex?
Wyszukiwarka Yandex, która istnieje od 1997 roku, funkcjonuje na podobnej zasadzie co Google, oferując użytkownikom możliwość szybkiego odnajdywania informacji w internecie. Korzysta z zaawansowanego algorytmu indeksującego witryny i analizującego ich zawartość, biorąc pod uwagę takie czynniki, jak treści, linki, słowa kluczowe czy lokalizacja internautów. Za zbieranie informacji oraz ocenę stron odpowiedzialne są roboty (tzw. Yandex bot), które na bieżąco monitorują sieć.
Yandex to najpopularniejsza wyszukiwarka w Rosji, która zdominowała tamtejszy rynek i wyprzedziła nawet Google. Cieszy się dużym zainteresowaniem także w krajach byłego ZSRR (zwłaszcza w Kazachstanie, Armenii, Azerbejdżanie, Uzbekistanie i na Białorusi). Co ciekawe, w skali globalnej Yandex jest trzecią najpopularniejszą wyszukiwarką, ustępując jedynie Google i Bing, a wyprzedzając Yahoo! czy Baidu (stan na luty 2025).
Źródło: StatCounter Global Stats – Search Engine Market Share
Choć wyszukiwarka Yandex oferuje głównie wyniki dla treści rosyjskojęzycznych, obsługuje także inne języki – w tym angielski, turecki, kazachski czy białoruski.
Kluczowe funkcje wyszukiwarki Yandex
Yandex umożliwia nie tylko wyszukiwanie treści w internecie. Oferuje swoim użytkownikom liczne funkcje, do których zaliczamy przede wszystkim:
- Yandex Direct – system reklamowy, który pozwala firmom tworzyć treści promocyjne wyświetlające się w wynikach wyszukiwania oraz na stronach partnerskich;
- Yandex Translate – usługa tłumaczenia tekstów online, która obsługuje wiele języków i korzysta z technologii opartych na sztucznej inteligencji;
- Yandex Navigator – aplikacja nawigacyjna, która sugeruje najlepsze trasy i wskazówki drogowe w czasie rzeczywistym;
- Yandex Mail – poczta elektroniczna, której użytkownicy mogą tworzyć darmowe konta e-mail i korzystać z zaawansowanych zabezpieczeń (np. przed spamem);
- Yandex Disk – usługa przechowywania plików w chmurze, które można udostępniać innym osobom i synchronizować między różnymi urządzeniami;
- Yandex Taxi – usługa przewozu osób (podobna do Ubera), dzięki której użytkownicy mogą zamówić samochód z kierowcą przez aplikację mobilną;
- Yandex News – platforma z najnowszymi wiadomościami, zarówno z kraju, jak i całego świata;
- Yandex Zen – platforma rekomendująca użytkownikom treści i dająca możliwość przeglądania artykułów, blogów, filmów oraz innych materiałów.
Przeczytaj również
Yandex a Google – najważniejsze różnice
Jak widać, Yandex oferuje usługi zbliżone do tych od Google. Obie wyszukiwarki różnią się jednak pod wieloma względami. Yandex bowiem:
- dużo lepiej radzi sobie na rynku rosyjskim, ponieważ jest dostosowany do jego specyfiki – zarówno pod względem językowym, jak i kulturowym;
- oferuje usługi dostosowane do rynku rosyjskiego, podczas gdy Google skupia się na globalnym zasięgu i różnorodnych rynkach;
- podlega rosyjskim przepisom prawa, a Google regulacjom amerykańskim, co oznacza spore różnice w zakresie prywatności i przechowywania danych użytkowników.
Pomimo dużej różnorodności usług (zwłaszcza lokalnych) Yandex nie może jednak pod tym względem równać się z Google.
Różnice pomiędzy Yandex a Google można dostrzec także na płaszczyźnie pozycjonowania stron. Przede wszystkim, rosyjska wyszukiwarka nie indeksuje witryn na bieżąco, a raz na tydzień, a nawet rzadziej. Co więcej, skupia się na wyszukiwaniu usług w konkretnej lokalizacji i dużo bardziej docenia starsze serwisy, uznając je za godne zaufania.
Na uwagę zasługuje również fakt, że Yandex kładzie jeszcze większy nacisk na jakość treści, a wszelkie przypadki naruszania zasad karze o wiele surowiej niż Google.
Algorytmy Yandex i Google są stosunkowo podobne, dlatego osiągnięcie sukcesu w obu wyszukiwarkach jest możliwe dzięki publikacji na stronach unikalnych i jakościowych treści, budowaniu zaplecza linkowego oraz dokładnej selekcji słów kluczowych.
Czy warto korzystać z wyszukiwarki Yandex w 2025 roku?
Korzystanie z wyszukiwarki Yandex jest polecane przede wszystkim firmom działającym na rynkach rosyjskojęzycznym, które chcą budować tam swoją widoczność.
Dla zwykłych użytkowników, np. z Polski, okaże się ona mało przydatna – chyba że interesuje Cię to, co dzieje się za wschodnią granicą.
Warto jednak pamiętać, że w przeszłości Yandex krytykowany był za pewne ustępstwa wobec władzy, jak usuwanie niektórych treści z wyników wyszukiwania czy blokowanie stron, które były uznawane przez Kreml za kontrowersyjne. Dlatego znalezione przy użyciu tej wyszukiwarki informacje warto zawsze weryfikować.
Podsumowanie
- Yandex to wyszukiwarka internetowa, która cieszy się największą popularnością w Rosji i krajach byłego ZSRR.
- Wyszukiwarka Yandex, podobnie jak Google, korzysta z zaawansowanego algorytmu indeksującego witryny i oferuje użytkownikom liczne usługi.
- Yandex pod wieloma względami różni się od Google, skupiając się nie na globalnym użytkowniku, a rynkach rosyjskojęzycznych.
- Pozycjonując stronę w Yandex, warto skupić się na wysokiej jakości treściach i respektowaniu zasad, których łamanie wiąże się z dużymi karami.
- Korzystanie z Yandex polecamy przede wszystkim firmom, które pragną budować widoczność na rynkach rosyjskojęzycznych.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz