Znacznie marki – dlaczego silna marka jest tak istotna?

Spis Treści:

Celem większości przedsiębiorców jest budowanie silnej marki. Jednak wielu z nich nie do końca zdaje sobie sprawę z tego, czym tak naprawdę ta marka jest i jakie w ma znaczenie dla ich działań. W praktyce stanowi klucz do sukcesu – pozwoli Ci być bliżej klientów, generować większe zyski i wygrywać rywalizację z konkurencją. Sprawdźmy, jakie jest znaczenie marki w dzisiejszym świecie!

Czym jest marka?

Chcąc dowiedzieć się, czym jest marka, bardzo szybko natkniemy się na definicję opracowaną jeszcze w latach 60. XX wieku przez Amerykańskie Stowarzyszenie Marketingu:

Marka to nazwa, termin, symbol, wzór lub ich kombinacja, stworzona celem identyfikacji dóbr lub usług sprzedawcy lub ich grupy i wyróżnienia ich spośród konkurencji.

Niestety, obecnie taka interpretacja tego pojęcia okazuje się niewystarczająca, ponieważ ogranicza markę wyłącznie do znaku towarowego i nazwy, co zdecydowanie spłyca jej znaczenie. Tę często powielaną definicję uzupełnił profesor Zygmunt Waśkowski z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, który dodał, że marka zawiera w sobie przesłanie, pozytywne skojarzenia, niesie wiele wartości, za które nabywcy chcą płacić wyższą cenę.

Biorąc pod uwagę różne interpretacje tego pojęcia wysuwane przez wielu specjalistów z dziedziny marketingu, markę można określić jako:

  • unikalne nazwy, symbole, kolory i dźwięki, które najczęściej łączą się i tworzą spójną całość;
  • skojarzenia z firmą lub produktem, a także postawy oraz wartości psychologiczne i społeczne, jakie wykazuje dana organizacja;
  • unikatowy wizerunek firmy, który wyróżnią ją na tle innych i sprawia, że jest czymś pożądanym oraz godnym zaufania.

Niezależnie od definicji oraz tego, czy mówimy o marce firmy, produktu czy osobistej, jej budowanie pozwala osiągnąć liczne korzyści, takie jak zwiększenie zainteresowania ofertą, podniesienie przychodów ze sprzedaży, pozytywny wizerunek czy zaistnienie w świadomości konsumentów. Wszystko to prowadzi do jednego – sukcesu w cyfrowym świecie.

Znaczenie marki, czyli dlaczego warto ją budować

Marka ma ogromne znaczenie zarówno dla przedsiębiorstw, jak i kontrahentów czy konsumentów.

I to właśnie na tych trzech płaszczyznach warto ją rozpatrywać. W ten sposób dowiesz się, jakie w rzeczywistości jest znaczenie marki we współczesnym świecie.

Znaczenie marki dla przedsiębiorstwa

Marka, z punktu widzenia przedsiębiorstw, pozwala wyróżnić się na tle konkurencji. Może zostać wykorzystana do działań promocyjnych i zdobywania nowych klientów, a także zaistnienia w ich świadomości. Efekt? Pozytywny wizerunek na lata oraz szerokie grono lojalnych nabywców produktów czy usług.

To jednak nie wszystko. Budowanie silnej marki pomaga kształtować relacje z kontrahentami i konsumentami, a także tworzy swego rodzaju barierę, która zabezpiecza przedsiębiorstwo przed wchodzącą na rynek konkurencją. Staje się w ten sposób sposobem na wieloletnią stabilizację, która zostanie utrzymana nawet pomimo rozmaitych błędów popełnianych np. podczas kolejnych kampanii marketingowych.

Znaczenie marki dla kontrahentów

Firmom o uznanej marce o wiele łatwiej zapoczątkować współpracę z innymi organizacjami, np. prowadzącymi przetargi czy ogłaszającymi zamówienia. Mogą skutecznie nawiązywać relacje z dostawcami, importerami i eksporterami czy innymi podmiotami.

Co więcej, silna marka może pozytywnie wpływać także na ekonomiczny aspekt współpracy z kontrahentami – dzięki niej inne firmy są w stanie np. obniżać ceny swoich usług, ponieważ rozpoczynając współpracę z uznanymi na rynku przedsiębiorstwami, same budują swoją renomę oraz pozycję na rynku.

Znaczenie marki dla klientów

Silna marka jednoznacznie kojarzy się z wysoką jakością produktów i jest chętniej wybierana przez klientów. Dzięki niej konsument szybciej podejmuje decyzje i jest w stanie zapłacić więcej za oferowane rozwiązanie – nie tylko dlatego, że w jego mniemaniu będzie ono lepsze od innych, lecz także pozwoli mu uniknąć ryzyka. Silna marka to również zaufanie, pozytywne wcześniejsze doświadczenia oraz dobre skojarzenia, które mają istotny wpływ na decyzje konsumenckie.

Warto również dodać, że markowe produkty podkreślają status społeczny nabywcy. Pozwalają mu wierzyć w to, że korzysta z tego, co najlepsze na rynku.

Czy warto budować markę w cyfrowym świecie?

Zdecydowanie warto to robić, ponieważ znaczenie marki we współczesnym świecie jest ogromne. Budując ją:

  • zyskujesz wiarygodność;
  • wyróżniasz się na rynku pełnym konkurencji;
  • trafiasz do świadomości odbiorców;
  • możesz zbudować dobre, trwałe relacje – zarówno z klientami, jak i partnerami biznesowymi;
  • zarabiasz więcej.

Silna marka nie tyle ułatwia realizację celów biznesowych, ile jest fundamentem sukcesu – nie tylko w cyfrowym świecie.

Podsumowanie

  • Marka to unikalne nazwy, symbole i kolory, skojarzenia z firmą, wartości psychologiczne i społeczne oraz unikatowy wizerunek firmy.
  • Zbudowanie silnej marki stanowi sposób na zdobycie dużej liczby klientów, zwiększenie przychodów i zaistnienie w świadomości odbiorców.
  • Znacznie marki dla przedsiębiorstwa jest ogromne – to właśnie dzięki niej możesz wyróżnić się na tle konkurencji.
  • Silna marka ułatwia nawiązywanie nowych relacji z kontrahentami i tym samym rozwijanie swojej działalności.
  • Klienci chętniej sięgają po produkty czy usługi firm o uznanej marce i mają do nich większe zaufanie.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing
01.07.2024 Copywriting
28.06.2024 Pozycjonowanie
27.06.2024 E-commerce
26.06.2024 Social Media
25.06.2024 Social Media

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu