Czym jest marketing idei i jakie ma zastosowanie?

Spis Treści:

Reklama niekoniecznie musi dotyczyć oferty. Czasami wykorzystywana jest również w celu zwrócenia uwagi na ważne problemy społeczne. Właśnie tym zajmuje się marketing idei. Wszelkiego rodzaju działania w tym obszarze mają pomagać w projektowaniu kampanii, które wzbudzają silne emocje u odbiorców. Na czym to polega? Jakie są najważniejsze zasady tworzenia tego typu materiałów? Zebraliśmy kluczowe informacje!

Co to jest marketing idei?

Marketing idei to działania promujące różnego rodzaju cele społeczne. Pomaga eliminować szkodliwe zachowania, a przy tym wprowadza pozytywne zmiany.

Do tej pory za tworzenie tego typu kampanii odpowiedzialne były organizacje pozarządowe, stowarzyszenia i fundacje. Dziś coraz częściej widać również zaangażowanie marek.

Marketing idei i koncepcja 4p

Chociaż ten rodzaj marketingu z pewnością wyróżnia się na tle innych, to wciąż wykorzystuje zwykle tradycyjną kompozycję marketingową 4P, stosowaną również do celów komercyjnych. Koncepcja złożona jest z następujących elementów:

  • Produkt (product). W tym przypadku to temat tworzonej kampanii. Należy go określić w taki sposób, aby był prosty i dla każdego zrozumiały. Może nim być zarówno sama akcja – zbiórka pieniędzy czy żywności, jak i pożądana społecznie postawa, do których zachęca reklama.
  • Cena (price). Dotyczy wszelkiego rodzaju kosztów finansowych akcji charytatywnych ze zbiórkami pieniędzy. Odpowiedzialność za nie spoczywa na odbiorcach komunikatu. Poza tym ten element obejmuje również wkład psychologiczny i behawioralny, czyli czas oraz energia poświęcone przez osoby zaangażowane w projekt.
  • Dystrybucja (place). Wiąże się ze sposobami i kanałami dotarcia do odbiorców. Głównym celem będzie przyspieszenie całego procesu przeprowadzania kampanii przy jednoczesnym zminimalizowaniu wydatków. Wśród przykładów wymienić można mobilne punkty poboru krwi, a także media, takie jak internet czy telefonia komórkowa.
  • Promocja (promotion). Techniki i narzędzia wykorzystywane w marketingu idei są takie same, jak przy marketingu komercyjnym, czyli: reklama, bezpośrednia sprzedaż, PR i promocja dodatkowa. Przykładowe działania to komunikaty wydawane przy pomocy różnych mediów, wywiady, spotkania w programach telewizyjnych, a także wydarzenia specjalne.

Czasami kompozycja marketingowa zostaje rozszerzona o elementy, takie jak partnerstwo (partnership), źródła finansowania (pure strings), opinia publiczna (publics), wsparcie legislacyjne (policy). Wtedy można mówić o marketingu w koncepcji 8P.

Jaki jest cel stosowania marketingu idei?

Do najważniejszych celów marketingu idei zaliczamy:

  • zwiększenie świadomości istnienia problemu społecznego;
  • wykazanie, jaka jest jego przyczyna;
  • wsparcie dla osób, których dotyczy;
  • motywację do wprowadzenia pozytywnych zmian.

Odpowiednio zaplanowana kampania społeczna skłania do podjęcia konkretnych działań, aby zapobiegać niekorzystnym zjawiskom oraz kształtować dobre nawyki. Najczęściej podejmowane tematy związane są z bieżącymi akcjami charytatywnymi, promocją zdrowia czy prewencją zachowań patologicznych.

Poza tym od pewnego czasu marketing idei to skuteczne narzędzie wykorzystywane przez firmy w ramach strategii marketingowej. Mimo że tego typu kampanie nie dotyczą oferty i same w sobie nie przynoszą przedsiębiorstwom zysku, to pomagają im budować pozytywny wizerunek oraz podkreślać wartości, jakimi się kierują. Klienci doceniają zaangażowanie w szczytnym celu.

Najważniejsze zasady marketingu idei

Aby stworzyć skuteczną kampanię, warto podjąć następujące działania.

Zdefiniuj omawiany problem

Problemy poruszane w kampaniach marketingu idei zwykle są dość oczywiste i jasno wypływają z ich treści. W niektórych przypadkach może to być jednak niewystarczające. Z tego względu warto przyjrzeć się nieco głębiej omawianym kwestiom i określić ich przyczynę. Przykładowo, zanieczyszczenie środowiska samo w sobie nie będzie problemem, tylko zachowania, które do tego prowadzą.

Określ cel swoich działań

W przypadku każdej kampanii marketingowej, w tym również społecznej, koniecznie trzeba określić oczekiwania względem odbiorców, czyli to, jakie działania mają podjąć. Wszystkie cele powinny być realne, a przy tym mierzalne. W ten sposób, bez większych trudności, ocenisz efekty całego przedsięwzięcia.

Wyznacz grupę docelową

Przy tworzeniu tego typu kampanii kluczowe jest wskazanie odbiorcy komunikatu i pozyskanie jak największej ilości informacji o nim. Należy skupić uwagę na grupach społecznych powiązanych z danym problemem. W kontekście ochrony środowiska to zarówno osoby powodujące zanieczyszczenia, jak i świadkowie tego typu zdarzeń.

Spróbuj zrozumieć motywy nieprawidłowych zachowań

Od tego w dużej mierze zależy skuteczność przekazu. Ważne, aby zastanowić się nad tym, co kieruje osobami podejmującymi niepożądane zachowania. Dzięki temu łatwiej będzie znaleźć skuteczne rozwiązanie nawiązujące do wartości odbiorcy i przekonać do zmiany nawyków.

Marketing idei – przykłady znanych marek

Aktualnie wiele firm korzysta z możliwości, jakie ma do zaoferowania marketing idei. Przedstawiamy kilka przykładów, które w ostatnim roku odniosły sukces.

 „Żubr ratuje zagrożone gatunki”

To projekt stworzony przez kompanię piwowarską Żubr we współpracy z organizacją WWF. W ramach prowadzonych działań wydrukowano etykiety na butelki, przedstawiające zagrożone zwierzęta. Poza tym powstała też seria reklam o charakterze edukacyjnym, które zwracają uwagę na konsekwencje związane z wymarciem poszczególnych gatunków.

 „Pokój nastolatka”

Ta kampania to efekty działań firmy IKEA wraz z fundacją Dajemy Dzieciom Siłę. Ma ona zwrócić uwagę rodziców na zaburzenia psychiczne i samobójstwa wśród nastolatków. W spocie przedstawiono częste problemy młodych osób na tle pustego pokoju młodzieżowego. Całość z pewnością skłania do refleksji i poświęcenia dzieciom większej uwagi.

 „Odwrócone selfie”

To globalna inicjatywa marki Dove, której celem jest ukazanie problemu z akceptacją swojego wyglądu wśród nastolatków. W krótkim filmie pokazano młodą dziewczynę, która przerabia swoje zdjęcie tak mocno, że przestaje przypominać samą siebie. Projekt ma na celu pogłębiać świadomość, z jak dużą presją mierzą się młodzi ludzie w dzisiejszych czasach i jaki wywiera to wpływ na ich psychikę.

Podsumowanie

  • Marketing idei to działania mające zwrócić uwagę na konkretny problem społeczny. Korzystają z niego zarówno fundacje czy organizacje pozarządowe, jak i przedsiębiorstwa w ramach swojej strategii marketingowej.
  • Wykorzystywany jest w celu zwiększenia świadomości, wsparcia osób w trudnej sytuacji i motywowania do pozytywnych zmian. W przypadku firm są to też dodatkowe korzyści, czyli budowanie pozytywnego wizerunku i ukazanie wartości marki.
  • Podobnie jak w marketingu komercyjnym, marketing idei opiera się zwykle na modelu 4P, który obejmuje produkt, cenę, dystrybucję i promocję.
  • W celu stworzenia skutecznej kampanii z wykorzystaniem marketingu idei należy zdefiniować omawiany problem, określić cel działań, wyznaczyć grupę docelową oraz spróbować zrozumieć motywy niepożądanych zachowań.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Patrycja Hampelska

Pasjonuje się pisaniem od najmłodszych lat. Już w dzieciństwie prowadziła papierowe pamiętniki i internetowe blogi, a także tworzyła własne wiersze. Dziś zdobywa doświadczenie jako redaktor SEO i copywriter. W codziennej pracy ceni sobie możliwość zgłębiania wiedzy na wiele różnych tematów, również wykraczających poza jej kręgi zainteresowań. Poza marketingiem internetowym fascynuje ją również moda i uroda, zdrowe odżywianie, psychologia, podróże i muzyka elektroniczna.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2022 Porady i Ciekawostki
02.12.2022 Porady i Ciekawostki
01.12.2022 Content Marketing
30.11.2022 Social Media
29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu