Czym jest marketing mix?
Jeśli jesteś osobą prowadzącą własny biznes, na pewno zdążyłeś się już zorientować, że kluczowym filarem gwarantującym rozwój firmy jest skuteczny i dobrze zaplanowany marketing. Dlatego też dzisiaj przyjrzymy się jednemu z najpopularniejszych zestawów narzędzi (opracowanemu prawie 80 lat temu), znanego jako kompozycja marketingowa (ang. marketing mix).
Marketing mix, czyli 4P
Skrót ten odnosi się do czterech podstawowych filarów, za pomocą których firma może wpływać na rynek. Omówimy je pokrótce poniżej:
- produkt (product) – co oferujesz i z czym wychodzisz do klienta. Tę kwestię należy rozpatrywać pod kątem atrakcyjności, jakości, rozpoznawalności, grupy docelowej itp.;
- cena (price) – czyli ile przyjdzie klientowi zapłacić za Twój produkt czy usługę, a także potencjalne upusty czy rabaty, na które może liczyć;
- miejsce/dystrybucja (place) – sposoby oraz kanały dystrybucji, jakimi Twój produkt dotrze do klienta. Musisz zwrócić uwagę zarówno na dostępność (prowadzisz sklep internetowy czy stacjonarny? Jeśli to drugie, ile masz placówek i w jakich miejscach?), jak i optymalizację samego przebiegu transakcji;
- promocja (promotion) – są to wszelkie działania służące zareklamowaniu Twojego produktu: public relations, content writing, reklama, wszelkie inne działania propagujące ofertę.
Alternatywny dla 4P – 8P oraz 4C
Choć 4P wydaje się już zwięzłą i wyczerpującą koncepcją, na przestrzeni lat pojawiły się głosy i sugestie o poszerzenie jej o kolejne elementy. Dwa najważniejsze omówimy poniżej.
8P
De facto nie mamy do czynienia z czymś nowym – 8P jest bowiem połączeniem wspomnianego 4P oraz czterech nowych komponentów, na które przedsiębiorstwo powinno zwrócić uwagę:
- ludzie (people) – to Twój personel;
- proces (process) – jaki jest przebieg świadczenia usługi;
- świadectwo materialne (physical evidence) – materialne i wizualne elementy, z którymi utożsamiana jest firma;
- przyjemność (pleasure) – ogólnie rozumiane zadowolenie związane z obcowaniem z Twoimi produktami i usługami.
4C
Nie od dziś wiadomo, że „nasz klient nasz Pan” – z tego powodu warto patrzeć na świat nie z perspektywy zarządu, a przeciętnego nabywcy, dzięki czemu lepiej zrozumiesz, co ceni sobie kupujący. 4C wyróżnia następujące elementy:
- koszt (cost) – wszelkie koszty, jakie poniesie klient, który zechce nabyć Twój produkt (zatem jest to pojęcie o wiele szersze niż cena);
- komunikacja (communication) – jasne i klarowne przedstawienie wartości, przyjętych przez Twoją firmę;
- wygoda nabycia (convenience) – dostępność i łatwość kupna Twoich produktów. Wszak każdy ceni sobie swój czas;
- konsument (consument) – czy oferujesz rzecz, która naprawdę jest przydatna? Do jakiej grupy odbiorców starasz się trafić? Czym przykuwasz uwagę?
Marketing mix – korzyści
Mając do swojej dyspozycji zaufany model głównych filarów marketingowych, jesteś w stanie skutecznie stworzyć – lub ulepszyć – Twoją obecną strategię.
Przede wszystkim należy zadbać o solidne fundamenty, czyli upewnić się, że w każdym z czterech wymienionych aspektów nie ma ubytków (czy Twój produkt – i jego proces produkcji – jest najwyższej możliwej jakości, czy jego dostarczanie jest sprawne, czy masz jasno sprecyzowaną grupę odbiorczą itp.).
Równie przydatna będzie do tego koncepcja 4C, będąca drugą stroną tego samego medalu, oferującą cenne spojrzenie z perspektywy oczekiwań konsumenckich. Jeśli zadbasz, by każdy element 4P i 4C był na wysokim poziomie, Twoja firma z całą pewnością odnotuje znaczącą poprawę wyników finansowych.
Podsumowanie
- Marketing mix składa się z 4 filarów: produktu, ceny, miejsca/dystrybucji oraz promocji.
- Strategię można poszerzyć o 8 dodatkowych aspektów: ludzi, proces, świadectwo materialne, przyjemność, koszt, komunikację, a także konsumenta i wygodę nabycia.
- Dzięki zastosowaniu strategii marketing mix możesz znacznie polepszyć swoje działania martketingowe.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz