Czym są rich media i dlaczego warto z nich korzystać?
Nie ma bardziej nieużytecznego zajęcia nad gromadzenie, utrzymywanie i powiększanie bogactw – te słowa Lwa Tołstoja, choć niezwykle wartościowe, nie znajdują zastosowania w content marketingu. Bo to właśnie bogactwo i różnorodność treści odgrywają kluczową rolę w kontekście przyciągania uwagi oraz angażowania potencjalnych klientów. Przykład? Rich media, czyli wzbogacone o różne funkcje reklamy, które warto wykorzystywać w swojej strategii.
Czym są rich media?
Rich media to reklamy wzbogacone o zaawansowane funkcje, takie jak animacje, wideo, dźwięki czy elementy interaktywne.
W odróżnieniu od tradycyjnych formatów, będących zwykle statycznymi obrazami uzupełnionymi tekstem, są dynamiczne, skuteczniej przyciągają uwagę odbiorców i – co najważniejsze – bardziej angażują.
W praktyce rich media to takie treści cyfrowe, które zachęcają do interakcji i kojarzone są nie z nachalnymi reklamami, ale ciekawymi i wartościowymi materiałami. Wyróżniają się czterema elementami:
- interaktywnością – użytkownicy mogą klikać w reklamy, przesuwać je lub przeciągać, a także wchodzić w interakcje z ich poszczególnymi elementami;
- dynamicznością – mogą być dostosowywane w czasie rzeczywistym do działań użytkownika, co pozwala na bardziej spersonalizowane doświadczenie;
- multimediami – stosuje się w nich wiele formatów jednocześnie, łącząc np. animacje z dźwiękiem, co zapewnia wielowymiarowy przekaz;
- efektywnością przekazu – intensywnie angażują zmysły i umożliwiają interakcję, co pozwala na skuteczniejsze przyswajanie treści oraz wywoływanie konkretnych reakcji u odbiorców.
Mówiąc krótko, rich media to treści promocyjne nowej generacji stanowiące odpowiedź na potrzeby internautów, którzy mają dość nachalnych i mało oryginalnych reklam.
Przeczytaj również
Rich media a tradycyjne reklamy – czym się różnią?
Rich media różnią się od tradycyjnych reklam przede wszystkim wszechstronnością, poziomem interaktywności, wykorzystaniem zaawansowanych elementów multimedialnych oraz sposobem angażowania odbiorcy. Zyskują nad nimi znacząco przewagę między innymi dzięki możliwości:
- stosowania wielu rodzajów plików – nie tylko HTML, GIF i JPEG (jak w przypadku tradycyjnych reklam), ale również MP3 i MP4, MOV, OGG, a nawet JavaScript;
- korzystania z plików o większym rozmiarze – nawet do kilku-kilkunastu MB;
- stosowania interaktywnych elementów, filmów, a nawet prostych gier czy quizów;
- angażowania wielu zmysłów użytkownika i zapewniania mu większej kontroli nad doświadczeniem reklamowym.
Wszystko to sprawia, że rich media to dzisiaj nie tylko ciekawa alternatywa, ale wręcz obligatoryjny element kampanii marketingowej – zwłaszcza w kontekście wielu korzyści, jakie zapewniają. Do nich jednak wrócimy nieco później.
Rich media – rodzaje
Rich media przyjmują różne formy, a ograniczeniem na etapie ich kreacji jest właściwie tylko wyobraźnia. Można umieszczać je w wielu miejscach na firmowej stronie internetowej czy portalach społecznościowych, a do najpopularniejszych reklam tego typu zaliczamy:
- interaktywne banery reklamowe, które zawierają animacje, wideo albo inne elementy, w które użytkownik może kliknąć, by uzyskać więcej informacji;
- karuzele obrazów i wideo, a więc reklamy składające się z kilku slajdów, które użytkownik może dowolnie przewijać (są szczególnie popularne na portalach społecznościowych);
- reklamy wideo z CTA (wezwaniem do działania), które pojawiają się na przewijanej stronie albo jeszcze przed jej całkowitym wczytaniem;
- gry reklamowe, które z jednej strony angażują użytkownika i pozwalają mu przyjemnie spędzić czas, a z drugiej mieć przez cały czas kontakt z produktem czy marką;
- quizy i ankiety, które są interaktywne i stanowią cześć reklamy – użytkownicy mogą je wypełniać, a następnie otrzymywać np. stosowne odpowiedzi lub rekomendacje produktów;
- animacje HTML5, czyli banery reklamowe z efektami przejścia i ruchomymi elementami, które natychmiast przyciągają wzrok odbiorcy;
- filmy 360 stopni lub pełniące funkcję dynamicznej galerii, które pozwalają użytkownikom na obracanie obrazu i eksplorację otoczenia.
Przykłady rich mediów
Prosty baner reklamowy PKO, w którym poszczególne treści pojawiają się po kolei, a przycisk OTWÓRZ KONTO dynamicznie zmienia swoje rozmiary, co zachęca do jego kliknięcia.
Reklama wideo, która zajmuje górną część strony głównej Pedigree i zawiera wezwanie do działania (LEARN MORE).
Film idealnie wkomponowany na stronie głównej Kompleksu Beskid, który prezentuje piękno obiektu i okolic.
Rich media – dlaczego warto?
Rich media, jak wspomnieliśmy wcześniej, to gwarancja licznych korzyści dla firmy. Jeżeli reklama zostanie dobrze wykonana, będzie oryginalna i umieszczona w prawidłowym miejscu, pozwoli Ci:
- zwiększyć zaangażowanie odbiorców i skłonić ich do dłuższego pozostania na stronie oraz zainteresowania ofertą;
- zwiększyć rozpoznawalność marki i sprawić, że zostanie ona zapamiętana przez większą liczbę potencjalnych klientów;
- poprawić wskaźniki konwersji, w tym liczbę kliknięć w reklamę, rejestracji na stronie czy zamówionych produktów;
- urozmaicić kampanię marketingową i efektywniej przenosić ją na do innych kanałów komunikacji, np. na portale społecznościowe;
- zyskać dostęp do różnych danych analitycznych, dzięki którym zyskasz wiedzę na temat zachowań użytkowników, co pozwoli lepiej planować przyszłe strategie.
Rich media to skuteczne narzędzie marketingowe, które przyciąga uwagę, zwiększa zaangażowanie i poprawia efektywność kampanii. Warto więc wykorzystać tego rodzaju treści we własnej strategii.
Podsumowanie
- Rich media to „bogate” reklamy, które są uzupełnione animacjami, wideo, dźwiękami oraz elementami interaktywnymi.
- Cztery najważniejsze cechy rich media to: interaktywność, dynamiczność, multimedia oraz efektywność przekazu.
- Rich media wyróżniają się na tle statycznych reklam możliwością stosowania wielu rodzajów plików oraz lepszym angażowaniem odbiorców.
- Przykładami rich mediów są interaktywne banery reklamowe, filmy z przyciskami CTA, gry reklamowe oraz quizy i ankiety.
- Rich media zapewniają wiele korzyści, jak np. zwiększenie zaangażowania odbiorców i rozpoznawalności marki czy poprawienie wskaźników konwersji.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz