Google Helpful Content Update – podsumowanie aktualizacji

Spis Treści:

Jedna z największych aktualizacji Google w 2023 roku, czyli Helpful Content Update, weszła w życie 14 września, powodując niemałe turbulencje w świecie SEO. Z perspektywy czasu możemy lepiej poznać założenia tej zmiany, a także ocenić, które strony najbardziej na niej skorzystały.

Czym jest Helpful Content Update?

September 2023 Helpful Content Update jest aktualizacją automatycznych systemów rankingowych wyszukiwarki Google, której celem jest jeszcze lepsze promowanie wartościowych treści.

Warto zaznaczyć, że jest to tylko jedna z aktualizacji, którą Google na bieżąco ogłasza w swoim panelu Google Search Status. Przykładowo, w 2023 roku mieliśmy już 9 znaczących ulepszeń systemów rankingowych, a Helpful Content Update jest tylko jednym z nich.

Na czym polega Helpful Content Update?

Zgodnie z oficjalnymi informacjami Google główne założenia aktualizacji są następujące.

  • Wartościowe informacje są jeszcze bardziej wypromowane. Wyższe pozycje zajmują strony internetowe, które tworzą jakościowe treści (dedykowane użytkownikom, a nie wyszukiwarkom).
  • Decyzja o przydatności treści jest tylko jednym z sygnałów rankingowych, który wpływa na pozycję w wyszukiwarce. Ocena jakości strony jest w pełni zautomatyzowana – bazuje na sztucznej inteligencji.
  • Klasyfikacja treści działa we wszystkich językach. Co ważne, gdy system wykryje nieprzydatne treści, ich usunięcie może cofnąć niekorzystne zmiany dla rankingu strony internetowej.

Jak widać, zasadniczo koncepcja Helpful Content Update nie jest niczym nowym w filozofii Google. Od wielu lat mówi ona o premiowaniu wartościowych treści, egzekwując tę zasadę przez wdrażanie kolejnych algorytmów (na przykład Panda z 2011 r. oraz Pingwin z 2012 r.).

Wrześniowa aktualizacja pociągnęła jednak za sobą dalej idące zmiany, stając się jeszcze wydajniejsza w ocenie jakości informacji. Najwięcej straciły portale, które publikują generyczne treści, będące zlepkiem innych tekstów lub wynikiem działania AI. Z kolei zyskały rzetelne serwisy, które stawiają na ekspertyzę, indywidualne konkluzje i spostrzeżenia.

W gronie beneficjentów znalazła się m.in. strona contentwriter.pl, notując 300% wzrost liczby kliknięć od momentu wdrożenia aktualizacji.

Dane z GSC ze strony contentwriter.pl (przed i po Helpful Content Update)

Wnioski z Helpful Content Update

Założenia aktualizacji nie są żadną nowością ani zaskoczeniem, zatem pozostaje powtórzyć stare prawidła SEO.

  • Jeśli tworzysz wartościowe treści z myślą o użytkownikach, rób to dalej i niczego nie zmieniaj. Jesteś po dobrej stronie mocy.
  • Jeżeli jednak stosujesz „sztuczki SEO”, by lepiej wypaść w oczach algorytmów, Google po raz kolejny Cię ostrzega, że nie warto.
  • Content jest najważniejszy – po prostu. Taka jest filozofia Google (i zapewne całego społeczeństwa), dlatego algorytmy stają się coraz lepsze, aby dalej wzmacniać tę zasadę.

Wielokrotnie omawialiśmy (np. w artykule: „Najlepsze pozycjonowanie, czyli czego chce Google?”), jakie założenia stoją za skutecznym pozycjonowaniem strony. Nie są nimi linki ani żadne tajemne technikalia, lecz zarządzanie informacją – przydatne treści są wynagradzane, a zbędne elementy pomijane.

W tym duchu Google konsekwentnie dostosowuje swoje systemy rankingowe pod kątem czynników behawioralnych, aby lepiej zrozumieć, czego chcą ludzie. Helpful Content Update to nic innego jak kolejny krok w tym kierunku.

Podsumowanie

  • Helpful Content Update jest wrześniową aktualizacją systemów rankingowych Google, która skupia się na premiowaniu przydatnych treści.
  • Wyższą pozycję zajęły strony publikujące treści z myślą o użytkownikach. Z kolei spadki zanotowały portale, które wstawiają teksty nastawione na wyszukiwarkę.
  • Aktualizacja Helpful Content Update stanowi jedno z wielu ulepszeń algorytmów Google, które mają na celu dokładniejszą ocenę strony i wyświetlanie użytecznych, odkrywczych treści.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

05.07.2024 E-commerce
04.07.2024 Marketing
03.07.2024 Korekta & Redakcja
02.07.2024 Marketing
01.07.2024 Copywriting
28.06.2024 Pozycjonowanie
27.06.2024 E-commerce
26.06.2024 Social Media
25.06.2024 Social Media

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu