Idea marki – czy jest potrzebna?

Spis Treści:

Pozytywny wizerunek marki to podstawa i klucz do sukcesu. W końcu dla konsumentów nie liczy się wyłącznie to, co sprzedaje dana firma, równie istotna jest także jej idea, czyli wartość, jaką wnosi do społeczeństwa. Dzięki temu przedsiębiorstwo jest w stanie zyskać wartościowych, lojalnych klientów i budować trwałe więzi. Czym jest idea marki i dlaczego warto ją określić?

Idea marki – co to?

Idea marki (brand purpose) to wyższy cel istnienia firmy, w którym nie chodzi wyłącznie o sprzedaż, lecz także o promowanie odpowiednich idei i wartości.

Cel firmy musi być przede wszystkim skupiony na pomocy innym ludziom, powinien być śmiały, być może nawet idealistyczny. Kluczowe jest to, aby idea marki kojarzyła się pozytywnie i miała realny wpływ na polepszenie życia potencjalnych klientów. Tylko dzięki temu marka będzie w stanie rozwijać swój potencjał. Pamiętaj, że Twój biznes powinien służyć nie tylko Tobie, lecz także Twoim klientom. Określając ideę marki, zyskasz przewagę nad konkurencją i zdobędziesz większą elastyczność, a więc będziesz w stanie bez problemu dopasować się do aktualnych warunków rynkowych.

Określenie idei marki pomoże Twojej firmie:

  • wyróżnić się na tle konkurencji,
  • generować większe zyski,
  • rozwijać potencjał,
  • budować silną więź z klientem,
  • budować wizerunek eksperta,
  • jednoczyć ludzi o podobnych przekonaniach i wartościach.

Korzyści dla klientów

Prowadzenie biznesu ma na celu wygenerowanie zysków, jednak trzeba zdawać sobie sprawę z tego, że klientowi zależy na realizacji własnych potrzeb.

To dlatego nie osiągniesz sukcesu, jeśli nie będziesz dążyć do tego, żeby klient dzięki Tobie poczuł się lepiej. Ma to ścisły związek ze świadomością jakości danego produktu, ale także wartością, jaką niesie ze sobą dana firma.

Idei marki mogą przyświecać określone przekonania, na przykład obrona praw człowieka, ekologia, wsparcie mniejszości seksualnych, ale nie tylko. W obecnych czasach bardzo często kwestia ceny produktu schodzi na drugi plan, klient zazwyczaj decyduje się na współpracę z firmą, która działa zgodnie z jego wartościami i światopoglądem. W przypadku, gdy marka angażuje się w ważny cel, ma większe szanse na zbudowanie wokół siebie oddanych, wiernych klientów.

Jak określić ideę marki?

Idea marki powinna określać powód jej powstania oraz podstawowe cele.

W tym wypadku można wyróżnić dwa podstawowe podejścia. Pierwszym z nich jest podejście retrospektywne, które ma wyjaśnić powody istnienia firmy. Aby uzyskać odpowiedź, dlaczego w ogóle dana marka istnieje, trzeba cofnąć się w przeszłość i odpowiedzieć sobie na pytanie, jaki cel przyświecał Ci podczas zakładania biznesu i co motywowało Cię do działania.

Z kolei podejście perspektywiczne, jak sama nazwa na to wskazuje, skupia się na przyszłości. Warto więc zadać sobie pytanie, dokąd zmierzasz, jakie są Twoje oczekiwania względem firmy oraz potrzeb klientów. Należy wziąć pod uwagę także przyszłe wyzwania, które są nieuniknione podczas prowadzenia działalności gospodarczej.

Założenie firmy to dopiero początek, podczas prowadzenia własnego biznesu czeka Cię wiele wyzwań i ważnych decyzji. Określenie idei marki jest niezwykle ważne, gdyż dzięki temu Twoja firma będzie się rozwijać w dużo szybszym tempie, co więcej – w ten sposób możesz wyróżnić się na tle konkurencji, co bez wątpienia pozytywnie wpłynie na wizerunek przedsiębiorstwa.

Podsumowanie

  • Idea marki to wyższy cel istnienia danej firmy. Jej określenie niesie za sobą wiele korzyści dla biznesu.
  • Pozwala ona skupić się na potrzebach potencjalnych klientów, co przekłada się na powodzenie biznesu.
  • Ideę marki można wyznaczyć za pomocą dwóch podejść – retrospektywnego i perspektywicznego.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Dominika Cudziło

Copywriterka z pasji, dziennikarka z wykształcenia. Pracą z tekstem zajmuje się od 2011 roku. Tworzy wartościowe treści, które zwiększają rozpoznawalność firm w sieci. Specjalizuje się w artykułach sponsorowanych, tekstach na strony WWW, dużo przyjemności sprawia jej także tworzenie treści na potrzeby sklepów internetowych. W swojej pracy stawia na proste, skuteczne rozwiązania, ale nie lubi sztampy. Pisanie to jej sposób na życie. W dalszym ciągu pisze wiersze do szuflady, praktykuje też pisanie ekspresywne. W wolnych chwilach czyta książki albo maluje abstrakcje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

07.02.2025 Pozycjonowanie
06.02.2025 Pozycjonowanie
05.02.2025 Korekta & Redakcja
04.02.2025 Marketing
02.02.2025 Pozycjonowanie
31.01.2025 Korekta & Redakcja
30.01.2025 Copywriting
29.01.2025 Porady & Ciekawostki
28.01.2025 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu