Branding, czyli jak budować świadomość marki?

Spis Treści:

Gra w skojarzenia – właśnie to zaproponuję Ci na początek. Gdy zapytam Cię o zegarek, która marka jako pierwsza przychodzi Ci do głowy? Rolex? A gdy zapytam o samochód? Czy będzie nim Mercedes? A gdybyś miał wybrać dla siebie wymarzonego smartfona, to z całej gamy dostępnych gadżetów na rynku, który wybierzesz? iPhona? Mówiąc „jeansy”, myślisz: Levis? Pytając o buty sportowe – skojarzysz markę Adidas lub Nike? Będąc spragnionym, pomyślisz o napoju Coca Cola? A co z czekoladą? Mi na myśl przychodzi Lindt. A Tobie?

Teraz z pewnością sam zadasz mi pytanie: po co był ten quiz?… Może nie wiesz, na czym polega budowanie świadomości marki, ale i bez tej wiedzy zapewne wymienisz co najmniej kilkanaście firm, z którymi masz pozytywne skojarzenia, dzięki czemu wyryły się na trwale w Twojej głowie. W jaki sposób udało im się to osiągnąć, opowiem Ci w tym artykule.

Branding, czyli budowanie świadomości marki

Branding jest zbiorem metod marketingowych, których zadaniem jest budowanie świadomości i rozpoznawalności konkretnej marki wśród jej przyszłych konsumentów.

Nadrzędnym celem zabiegów marketingowych jest pozyskiwanie nowych klientów. Dzięki wdrożeniu odpowiednich metod brandingowych wpływasz na pozytywny odbiór Twojego brandu, czyli marki. Dzięki kreowaniu w umysłach klientów dobrych skojarzeń z Twoją firmą masz także wpływ na to, ile tak naprawdę Twój produkt jest wart w ich oczach. Im Twoja marka jest cenniejsza dla konsumenta, tym więcej będzie w stanie zapłacić za towar, który mu oferujesz.

Dlatego też budowanie tak silnego i pozytywnego wizerunku opiera się głównie na odwołaniu się do sfery emocjonalnej odbiorców, bo to ona jest odpowiedzialna za to, jak bardzo Twój produkt jest kochany przez klientów. A jak powiedział amerykański przedsiębiorca, Phil Knight, jeden z twórców marki Nike:

Nie ma znaczenia, ile osób nienawidzi Twojej marki, o ile jest wystarczająco dużo osób, które ją kochają.

Gdy na początku zaproponowałam Ci grę w skojarzenia, bez mrugnięcia okiem podawałeś kolejne nazwy firm. Z dużą dozą prawdopodobieństwa Twoje odpowiedzi nie różniły się od większości respondentów. Na czym polega fenomen tych marek, że na pytanie o dany produkt, same cisną się do głowy? Rolex, Mercedes, Apple, Levis, Nike, Coca Cola, Lindt.

Te wszystkie brandy łączy jedno – doskonale zakorzeniły się w głowach klientów, poprzez rozbudzeniu silnych emocji i pozytywnych skojarzeń, a tym samym również uwielbienia do oferowanych przez nich produktów.

Cele brandingu

Głównym celem brandingu jest zbudowanie silnej marki, która jest rozpoznawana przez coraz szersze grono odbiorców. Ale nie na tym koniec. Konkretny brand musi także wywoływać w kliencie pozytywne skojarzenia.

Na nic zdają się bowiem zabiegi marketingowe, promocja produktu, kampania reklamowa, jeżeli w odpowiedni sposób nie wykreujesz wizerunku swojej firmy i nie zadbasz o jej pozytywny odbiór. Dlatego przed brandingiem stawia się jasne cele, do których należą te, opisane poniżej.

Kreowanie silnego wizerunku marki

Gdy dopiero wprowadzasz swoją firmę na rynek, stoi przed Tobą nie lada wyzwanie. Wszystkie swoje dalsze działania powinieneś rozpocząć od zbudowania odpowiedniej świadomości swojej marki w głowach przyszłych konsumentów. Innymi słowy, zadbać o to, jak będą Cię postrzegać i jak cenny i wartościowy będzie Twój brand w ich oczach.

Jak sam widzisz, branding jest pewnym procesem rozłożonym w czasie, a nie tylko jednorazowym zabiegiem, ponieważ nad tym, jak postrzegana będzie Twoja marka przez konsumentów, będziesz tak naprawdę musiał pracować nieustannie. Również firmy od lat istniejące na rynku powinny dbać o umacnianie swojego wizerunku, stale wpływać na emocje odbiorców i zabiegać, by nie utracić raz wypracowanej pozycji.

Dobre imię marki można bardzo łatwo stracić przez nieodpowiednie działania i decyzje. Mam w głowie kilka przykładów marek, które kiedyś cieszyły się dobrą opinią, kojarząc się klientom z czymś luksusowym, na co pozwolić sobie mogli tylko wybrani i zamożni. Jednak aktualne wymogi rynku, masowa produkcja w Chinach, złe decyzje, zmiana swoich działań i grupy docelowej sprawiły, że dziś stały się przeciętnymi markami, niewyróżniającymi się niczym spośród setek innych. Dlatego teraz w świadomości klientów postrzegane są już zupełnie inaczej.

Wyróżnienie na tle konkurencji

Dziś konkurencja jest niezwykle silna. Masowa produkcja w krajach azjatyckich sprawiła, że na rynku, jak grzyby po deszczu, stale powstają nowe firmy oferujące swoje produkty. Dziś nie trzeba posiadać własnej fabryki, by oferować klientowi wybrane towary.

Konkurencja jest naprawdę spora i rzeczywiście niezwykle trudno się wybić. Dzięki zabiegom brandingowym uwypuklasz te wartości Twojej marki, dzięki którym jesteś wyjątkowy i niepowtarzalny. W ten sposób sugerujesz klientowi, dlaczego jego wybór powinien paść właśnie na Twój produkt.

Budowanie spójnego wizerunku Twojej marki

Zapewnienie rozpoznawalności to pierwszy krok do sukcesu dla Twojego brandu. Ale tu Twoja rola się nie kończy. Rozpoznawalność bowiem to jedno, a w jaki sposób jesteś postrzegany, to zupełnie inna sprawa. Zadaniem brandingu jest dbałość o to, byś nie tylko został zauważony, ale także kojarzył się z czymś wyjątkowym.

Stąd budowanie świadomości Twojej marki powinno opierać na kliku ważnych elementach, z którymi będzie Cię można utożsamiać, a należą do nich: logo marki, nazwa, strona internetowa czy elementy drukowane (wizytówki, ulotki, plakaty, katalogi). W przypadku wszystkich tych komponentów bardzo istotne jest, by zadbać o ich spójny i określony styl, który jest znamienny tylko dla Twojej marki i tylko z nią się kojarzy.

Gdy zobaczysz czerwony szyld z białym napisem, wykorzystujący czcionkę napoju Coca Cola, to bez względu na to, co będzie na nim pisać, Twoje skojarzenie będzie tylko jedno, konkretnie nawiązujące do danej firmy. Bo marka ściśle powiązana jest z wizualnymi elementami, które to właśnie budują świadomość w głowach odbiorców. Dlatego tak ważna jest spójność wszystkich części wizualnego przekazu, z którymi utożsamiać Cię będzie Twój przyszły klient.

Gdy wybierzesz odpowiednią nazwę, stworzysz logo, w którym zastosujesz odpowiednią kolorystykę oraz wybierzesz określoną czcionkę, to musisz pamiętać, by wszystkie te elementy konsekwentnie prezentować swojemu klientowi, czy to za pośrednictwem strony internetowej, Instagrama czy innych mediów społecznościowych. W tym właśnie pomoże Ci branding, by Twoja marka była postrzegana w oczach klienta jako spójna i logiczna całość.

Budowanie relacji z odbiorcą

Zino Davidoff, ukraińsko-szwajcarski przedsiębiorca, powiedział:

Nie zajmowałem się żadnym marketingiem. Kochałem tylko moich klientów.

W tych znamiennych słowach dał tym samym wskazówkę, co było kluczem do jego sukcesu. A było nim całkowite ukierunkowanie się w stronę klienta i jego potrzeb. Obojętnie w jakiej branży się obracasz, jakie wartości niesie Twoja firma i jaki produkt oferujesz, zawsze najważniejszym punktem odniesienia jest klient – to dla niego tworzysz konkretny produkt, jemu ten produkt oferujesz i tak naprawdę to od niego zależy powodzenie Twojej marki.

Budowanie emocjonalnej relacji z klientem powinno więc być Twoim priorytetem. To, co sprawia, że normalny klient zostaje lojalnym nabywcą Twoich towarów, co więcej, z czasem nawet przeistacza się w fanatyka Twojej marki, to więź emocjonalna, którą z nim stworzysz, łącznie z roztoczeniem przed nim swojej fantastycznej wizji.

Fenomenem Steve’a Jobsa było to, że on nie sprzedawał produktów firmy Apple, ale nakreśla całą ideologię, oferując konkretną wizję świata. To dlatego o klientach tej marki nie mówi się o jak zwykłych nabywcach, ale jak o świadomych posiadaczach czy naśladowcach pewnej idei. I to właśnie jest celem brandingu, by budować tak silną emocjonalną więź, która pozwala klientowi postrzegać konkretną markę jako tę, która oferuje mu produkt-eliksir, produkt niepowtarzalny, który wręcz wkracza w świat cudowności.

Nakreślając w głowie klienta tak mocną świadomość Twojej marki, sprawiasz jednocześnie, że chce on nabyć Twój produkt, by przez jego posiadanie stać się jednocześnie uczestnikiem Twojej wizji.

Metody budowania świadomość marki

Dzięki działaniom brandingowym kreujesz swój silny wizerunek marki, co z kolei pozwala Ci  wyróżnić się na tle konkurencji. A także budować silną więź emocjonalną z konsumentem, dzięki której Twój produkt staje się nie tylko rozpoznawalny, ale utożsamiany jest z czymś wyjątkowym i niepowtarzalnym. A tym samym wartym wydania każdych pieniędzy, tylko po to, by stać się posiadaczem danej rzeczy. W jaki sposób budować tak silną świadomość swojej marki? Poniżej znajdziesz kilka elementów, które są istotne, by osiągnąć wspomniany efekt.

Odpowiednia nazwa marki

Nazwa marki to niezwykle istotny element. Poprzez jej brzmienie wywołujesz konkretne skojarzenia, które budzą się w głowie klienta. Śmieszna nazwa może sprawić, że nie będziesz potraktowany poważnie. Niewłaściwy jej wybór może na stałe zniweczyć dobry odbiór Twojej marki wśród klientów. Zbyt trudna z kolei nie zapisze się w pamięć konsumentów, a zbyt pospolita na pewno nie pozwoli wybić Ci się na tle konkurencji.

Nie zapominaj, że to właśnie nazwa pozostanie z Twoją marką na zawsze. Może więc warto zwrócić się do specjalistów. Dziedzina marketingu, która zajmuje się ich kreowaniem to naming. Branding, którego zadaniem jest zaś budowanie świadomości Twojej marki, jest długim procesem, który swój początek bierze w wykreowaniu jej odpowiedniego brzmienia. Nie pozwól przekreślić swoich szans już na starcie.

Kultowe logo

Logo i nazwa to dwa elementy, dzięki którym na trwale możesz wyryć się w pamięci klientów. Logo jest graficznym znakiem, który jednoznacznie powinien łączyć się z nazwą Twojej marki, a także wskazywać na misję, która Ci przyświeca. Powinno być unikatowe i niepowtarzalne, by nie budzić błędnych skojarzeń z innym brandem. Jego zadaniem jest identyfikacja Twojej firmy na tle konkurencji.

Formę tego znaku powinieneś umieścić na produktach, metkach, materiałach drukowanych, plakatach, stronie głównej witryny internetowej i wszędzie tam, gdzie zostawiasz swój ślad. Powinno kojarzyć się z daną marką, jej przesłaniem i głoszonymi wartościami. Plusem takiego logo jest to, że w przeciwieństwie do nazwy, może z biegiem czasu ulegać niewielkim modyfikacjom.

Określenie misji i wartości marki

Określenie wartości, które wyznajesz, a także misji, którą wyznaczyłeś dla swojej marki, to niezwykle istotne elementy, poprzez które proponujesz swojemu klientowi coś więcej niż tylko zwykły produkt, jak tysiące podobnych na rynku. Nie jest tajemnicą, że klienci nie kupują tylko produktu, ale też emocje, wartości i wizję, którą przed nimi roztaczasz.

Twórca marki motoryzacyjnej HONDA powiedział kiedyś, że dla niego najważniejszy jest człowiek, a dopiero potem maszyna. W tym wymownym zdaniu ugruntował misję, którą wyznaczył dla swojej marki. W ten sposób świetnie podkreślił, że pojazdy firmy HONDA są niezawodne i godne zaufania, ponieważ fundamentem do ich skonstruowania był w pierwszej kolejności człowiek i chęć zaspokojenia jego potrzeb.

Odbiór wizualny

Wizerunek swojej marki, jaki starasz się zakorzenić w świadomości konsumentów, powinien być spójny i nie kojarzyć się z nikim innym, tylko z Tobą. Do elementów wizualnych należą m.in.: strona internetowa, opakowania produktów, wystrój wnętrza biura bądź sklepu, papeteria, wizytówki, materiały drukowane, a nawet ubiór pracowników itp.

Świadomość swojej marki budujesz poprzez umieszczenie na wspomnianych elementach nazwy firmy i jej logo. Istotnym jest zadbanie także o jednolitą czcionkę na wszystkich formach przekazu, a także stosownej kolorystki, która najlepiej utożsamia Twój brand i głoszoną misję. Aby zapewnić sobie tę konsekwencję, zadbaj o opracowanie odpowiedniej księgi znaków, łącznie z przykładowymi graficznymi szablonami dla konkretnych materiałów promocyjnych.

Wybór odpowiedniego kanału komunikacyjnego

Wybór medium jest o tyle istotny, ponieważ jest to pomost łączący Twoją markę z klientem. To za ich pośrednictwem masz możliwość trafienia bezpośrednio do swoich nabywców. Możesz zrobić to z pomocą strony internetowej sklepu wraz ze współistniejącym blogiem branżowym, korzystając z mediów społecznościowych lub uciekając się do tradycyjnych form drukowanych w postaci katalogów, wizytówek, plakatów czy billboardów.

Działania marketingowe

Budowanie świadomość marki to proces, który rozpoczyna się od planowania, a później podejmowania odpowiednich działań marketingowych i promocyjnych, a także stworzeniu odpowiedniego hasła reklamowego i współistniejącej kampanii reklamowej. Dziś do promocji wykorzystuje się również content marketing, oferując klientom wartościowe treści poprzez prowadzenia bloga branżowego na stronie internetowej sklepu czy prowadzenie webinarów i podcastów za pośrednictwem kanału na YouTube.

Branding wykorzystujący narzędzia online

Z angielskiego „digital branding to forma marketingu, która wykorzystuje do promocji i budowania świadomości marki narzędzia cyfrowe. Polega na promowaniu danej marki lub firmy za pośrednictwem Internetu, który umożliwia zwiększanie widoczności danej marki poprzez użycie określonych metod takich jak:

  • optymalizacja wybranych treści pod kątem wyszukiwarek (SEO),
  • wykorzystanie social mediów jako nośników informacji i promocji,
  • stosowanie content marketingu,
  • posługiwanie się platformą YouTube jako kanałem na podcasty czy webinary,
  • budowanie sieci ambasadorów marki przez nawiązywanie współpracy z influencerami.

Wykorzystanie metod online przy budowaniu świadomości marki daje ogrom nowych możliwości. Dzięki wykorzystaniu takich źródeł promocji swojego brandu masz możliwość monitorowania na bieżąco skuteczności podejmowanych przez siebie działań np. poprzez analizę liczby odwiedzin w sklepie internetowym. Możesz także weryfikować swoją strategię marketingową oraz ją udoskonalać czy dostosowywać pod wymogi klientów.

Branding wykorzystujący narzędzia offline

Jeżeli chcesz zaprezentować swoją markę jak najszerszej liczbie odbiorców, nie zapominaj o tradycyjnych metodach promocji, które również mogą być bardzo skuteczne (w zależności od Twojej grupy docelowej). Chcąc budować świadomość swojej marki w głowach klientów, możesz także wykorzystywać metody spoza strefy online, czyli te klasyczne, do których zaliczyć można:

  • reklamę telewizyjną,
  • reklamę radiową,
  • wszystkie formy reklamy drukowanej: plakaty, billboardy, ulotki,
  • towary promocyjne,
  • obecność na spotkaniach branżowych, giełdach, eventach promujących marki itp.

Oczywiście najlepiej trafiać do odbiorców, korzystając zarówno z metod online, jak i tych konwencjonalnych offline. Jednak przy wyborze odpowiedniego narzędzia dla promocji swojej marki, powinieneś w głównej mierze kierować się swoją grupą docelową. Zasada jest prosta.

Będąc marką, która oferuje asortyment skierowany do starszego grona odbiorców, połóż nacisk na tradycyjne metody, takie jak: reklama radiowa albo telewizyjna lub też formy drukowane w postaci katalogów czy ulotek. Gdy Twoją grupę docelową stanowią głównie ludzie młodzi, skup się na promocji online.

Podsumowanie

  • Branding to zespół metod marketingowych, których zadaniem jest budowanie świadomości i rozpoznawalności brandu, czyli marki.
  • Celem nadrzędnym brandingu jest zbudowanie silnej marki, która budzi w klientach pozytywne skojarzenia i emocje.
  • Długoterminowym celem brandingu jest pogłębienie pozytywnej relacji z konsumentami, aby w przyszłości właśnie Twój produkt wybierali spośród innych konkurencyjnych marek.
  • Metody wykorzystywane przy budowaniu świadomości marki to: stworzenie odpowiedniej nazwy, wykreowanie ciekawego logo, prezentowanie wartości i misji marki, ujednolicenie wizualnego odbioru Twojego brandu, wybór odpowiedniego kanału komunikacyjnego z Twoim klientem oraz zastosowanie odpowiednich metod marketingowych.
  • Plusami budowania świadomości brandu są: wysoka rozpoznawalność marki, wpływanie na jej pozytywny wizerunek, zwiększenie sprzedaży produktu, wzrost wiarygodności marki, wyróżnienie na tle konkurencji, a także łatwiejsza ekspansja na inne rynki, w tym rynki zagraniczne.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Daria Simon

Absolwentka filologii polskiej na Uniwersytecie Śląskim w Katowicach. W czasie studiów odkryła swoją miłość do językoznawstwa, dlatego właśnie tej dziedzinie poświęciła swoją pracę magisterką, analizując budowę językowo-stylistyczną sloganów wyborczych. Minęło sporo lat, okraszonych garścią cennych doświadczeń, aby wreszcie zrozumieć, że to w pisaniu realizuje siebie najpełniej. Od dzieciństwa zafascynowana magicznym światem opery, choć jej muzyczną miłością pozostaje Falco. Ukochanym miastem jest Wiedeń, w którym czuje się jak w domu. Jeżeli podróżuje, to głównie śladami swoich idoli, najpierw zgłębiając ich biografię, by później odwiedzać zakątki związane z ich życiem. W wolnych chwilach amatorsko tłumaczy teksty na język niemiecki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki
06.05.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu