Linkowanie wewnętrzne – prawidłowe wykonanie pod SEO
Linkowanie wewnętrzne możemy utożsamić z wisienką na torcie – niewielkim nakładem pracy przynosi wymierne efekty. Stawka jest wysoka, gdyż korzyści obejmują zarówno pozycjonowanie, jak i odczucia użytkownika. Przeczytaj zatem, jak optymalnie przeprowadzić ten zabieg!
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne to element optymalizacji SEO, które polega na dodawaniu odnośników do innych adresów URL w obrębie własnej strony.
Tym sposobem treść może odesłać czytelników do bardziej szczegółowych zagadnień, które zostały poruszone w odrębnych tekstach.
Przykładem jest powyższy link dotyczący „optymalizacji SEO”. W chwili obecnej czytasz tekst o linkowaniu, lecz jeśli chciałbyś zapoznać się z całym procesem dopracowania tekstu, wystarczy jedno kliknięcie, by znaleźć się w artykule wyjaśniającym ten temat.
Efekty linkowania wewnętrznego
Rezultaty, które z tego wynikają, potrafią być nieocenione. Doświadczyła tego m.in Wikipedia, będąca wzorem strony o bogatym linkowaniu wewnętrznym.
Ułatwienie nawigacji po stronie
Liczne odnośniki sprawiają, że czytanie jest bardzo owocne, gdyż umożliwia zgłębienie wielu wątków pobocznych. Dzięki temu informacje są wyczerpujące i oferują pełną autonomię w doborze lektury pod kątem zainteresowań czytelnika.
Ekspercki wizerunek firmy
Wraz z tym wydłuża się czas przebywania na stronie, przez co wzrasta rozpoznawalność marki. Co więcej, szczegółowość dostępnych informacji buduje autorytet.
Dla strony firmowej przełożenie jest jasne – rośnie zainteresowanie ofertą, co w konsekwencji powoduje większą liczbę zapytań ofertowych.
Widoczność w Google
Pozycjonowanie wynika to z prostego faktu, że wyszukiwarka stara się wyświetlać najbardziej adekwatne wyniki, a strony z bogatym linkowaniem wewnętrznym są uznawane jako ciekawsze i wiarygodniejsze. To jeden z powodów, dlaczego Wikipedia wyświetla się tak wysoko!
Swoją rolę odgrywa tutaj również crawl budget, czyli ilość podstron, którą roboty Google mogą zaindeksować podczas swojej wizyty. Gdy będą sprawnie przemieszczać się po stronie, wykorzystają ten budżet bardziej optymalnie.
Jeśli więc zadbasz o ilość i jakość odnośników, Twoja strona zajmie wyższe pozycje w wyszukiwarce. To z kolei podniesie ruch na stronie i zwiększy liczbę potencjalnych klientów.
Jak wykonać linkowanie wewnętrzne?
Zamieszczanie linków wewnętrznych jest wykonane prawidłowo wtedy, gdy ułatwia poruszanie się po stronie.
W tej prostej regule nie ma skomplikowanych zasad, ale także żadnych gotowych rozwiązań – dodawanie odnośników jest uzależnione od tworzonej treści oraz istniejących podstron, dlatego za każdym razem przebiega inaczej.
Należy jednak zwrócić uwagę na odpowiednią częstotliwość linków oraz ich rodzaj.
Częstość dodawania odnośników
Zbyt duża ilość linków utrudnia czytelność, z kolei zbyt mała nie wykorzystuje w pełni swoich właściwości.
Należy zadbać o umiar, co w praktyce oznacza dodanie linku wewnętrznego co 500-1500 zzs.
Rodzaj odnośnika
Tekst kotwiczący (z ang. anchor text) to treść reprezentująca link, w którą należy kliknąć, aby przenieść się do innej podstrony.
Rodzaje anchorów wyglądają następująco:
- adres URL – np. https://contentwriter.pl/
- nazwa marki – Content Writer
- tytuł artykułu – np. Firma SEO – czego Ci nie powie o pozycjonowaniu?
- fraza kluczowa (exact match)- np. Teksty SEO
- odmieniona fraza kluczowa (partial match) – np. Artykułów blogowych
- brak dopasowania (zero match) – np. zajrzyj tutaj
- banerowe – linkujące z poziomu grafik
Warto urozmaicać linkowanie wewnętrzne, natomiast pamiętaj, aby nazwa odnośnika niosła ze sobą zwięzłą, konkretną informację dla wygody odbiorców. Z tego względu unikaj anchorów typu zero match, a także ograniczaj wklejanie adresów URL.
Linkowanie wewnętrzne – FAQ
Wiesz już, jak poprawnie linkować w swoich tekstach. Abyś jednak zrozumiał szerszy kontekst tego zagadnienia, odpowiemy na kilka dodatkowych pytań.
Zarówno roboty Google, jak i użytkownicy preferują użyteczne informacje, dlatego zadbaj o odpowiednie „otoczenie” odnośników. Dla optymalnych rezultatów cały artykuł powinien być wiarygodny, merytoryczny i ciekawy. Zwróć także uwagę na zachowanie przejrzystej struktury tekstu czy uzupełnienie meta-opisów. Słowem, nie dopuszczaj do powstania słabego ogniwa, gdyż wiele czynników wpływa na końcowy efekt.
Ponadto rekomendujemy modyfikację starszych artykułów poprzez regularną aktualizację linków. Przykładowo, po napisaniu artykułu o content marketingu warto go podlinkować wszędzie tam, gdzie występuje słowo „content marketing”. Nowy tekst zdobędzie kilka odnośników przychodzących, a stare treści zostaną odświeżone.
Jak sama nazwa mówi, linki wewnętrzne odsyłają użytkownika do innej części tego samego serwisu. Z kolei linki zewnętrzne kierują go do odrębnej strony.
Nie ma reguły, która opcja jest skuteczniejsza. Obie są równie ważne, gdyż odnośniki wewnętrzne ułatwiają nawigację po stronie, wpływając na wygodę użytkownika, a zewnętrzne podnoszą wiarygodność strony, zwiększając pozycjonowanie i generując dodatkowy ruch. W praktyce efekty pokrywają się ze sobą.
Warto jednak zaznaczyć, że wrażenia odbiorców stają się coraz istotniejszym czynnikiem rankingowym, dlatego linkowanie wewnętrzne będzie zyskiwać na znaczeniu kosztem zewnętrznego. Wynika to z rosnących kompetencji algorytmów Google do analizowania czynników behawioralnych.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz