Meta Description I Meta Title Czyli Precyzyjny Copywriting Pod SEO!
Tekst, w którym dowiesz się, jak tworzyć meta description i meta title

Meta description i meta title – czym są i jak je tworzyć?

Meta description i meta title to dwa opisy, które pojawiają się w wyszukiwarce. Zachęcają do wejścia na stronę, a także pośrednio zwiększają pozycjonowanie. Dlatego dokładnie przyjrzymy się, jak tworzyć meta description i meta title, by osiągnąć jak najlepsze rezultaty.

Meta description – tekst, który przyciąga

Niezależnie czy optymalizujemy podstronę, stronę główną, czy artykuł – możemy zmodyfikować opis, który pojawia się w wyszukiwarce. Ma on jeden podstawowy cel, jakim jest nakłonienie użytkowników do wizyty na stronie.

Widok na meta-description
Opis wyświetlany w wynikach organicznych to meta-description

Minęła dekada, odkąd zawartość fraz kluczowych w tekście nie wpływa na pozycjonowanie. Jednakże atrakcyjny tekst poprawia współczynnik klikalności (CTR), co już istotnie przekłada się na większy ruch organiczny.

Limit długości dla meta description wynosi  +-156 znaków. Jeśli przekroczymy tę ilość, Google automatycznie utnie tekst wstawiając na końcu wielokropek. Niektóre wtyczki, takie jak YoastSEO, automatycznie narzucają górny limit widoczności.

Co cechuje skuteczny meta description?

  • Atrakcyjność – przedstaw wyraźnie użytkownikom, co zyskają, kiedy odwiedzą stronę. W zależności od przypadku odpowiedz na pytanie, czego się dowiedzą, co poznają, z czego skorzystają itp.
  • Bezpośredniość – opis musi zwracać się do odbiorcy, czyli twórz treść wyłącznie za pomocą 2 osoby liczby pojedynczej! Wiele osób popełnia błąd nadając tekstowi zbyt duży charakter informatywny. To tylko 156 znaków, więc musisz w maksymalnym stopniu zachęcić użytkowników do wejścia na stronę. Wszelkie merytoryczne treści i trudne sformułowania mają swoje miejsce w artykule lub podstronie.
  • CTA (Call To Action) – by zwiększyć skuteczność konwersji, wezwij odbiorców do działania. Sformułowania takie jak „wejdź!”, „dowiedz się!”, „sprawdź!” poddane suchej analizie brzmią trywialnie, ale w odpowiednim kontekście naprawdę przyciągają użytkowników.

Co więcej, niektórzy sugerują, by w meta description umieszczać słowa kluczowe. Jest to jak najbardziej słuszne podejście, gdyż taki zabieg automatycznie poprawia rzetelność i klarowność tekstu. Jeśli Twoją frazą jest „obuwie męskie”, naturalną cechą dobrego opisu jest to, że będzie zawierać w sobie wyrażenie „obuwie męskie”.

Meta title – solidny tytuł to podstawa

O ile opis przyciąga odbiorców, tytuł jasno informuje, czego dotyczy artykuł czy podstrona. Wynika to z faktu, że meta-title mieści +-75 znaków, a więc nie dysponujemy zbyt dużym polem do manewru. Jest to długość wystarczająca, by zmieścić tytuł tekstu z krótkim CTA, takim jak „Sprawdź!”, „Zobacz!” lub ogólną nazwą strony.

Widok na meta-title
Meta-title jest tytułem, który pojawia się w wynikach wyszukiwania.

Z tego względu mamy zwykle dwie opcje do wyboru: tytuł + CTA lub tytuł + separator + tytuł strony. Preferujemy pierwszą opcję, gdyż nazwa strony jest widoczna w linku.

Meta title zawiera zwykle frazę kluczową, gdyż jest ona naturalnym elementem tytułu. Niektóre źródła sugerują, by każde słowo zaczynać z dużej litery w celu zdobycia większej uwagi użytkownika. Jest to rzadka praktyka, więc może być wciąż skuteczna, żeby wybić się pośród konkurencji.

Ucięte meta-teksty – co zrobić?

Google sam ocenia, czy wykorzystać znacznik meta, czy też wyświetlić fragment treści, który będzie adekwatny do zapytania użytkownika. Z tego względu meta-title i meta-description nie zawsze będą się wyświetlać – nawet wtedy, gdy zostaną wzorowo uzupełnione.

Jest to powszechny zabieg, dlatego nie powinien być powodem do zmartwień. Zautomatyzowana ocena algorytmów sprawia, że nie mamy większego pola manewru od tego, by po prostu uzupełnić meta-teksty.

Podsumowanie

  • Meta description i meta title to opis oraz tytuł wyświetlany w wyszukiwarkach.
  • Przykuwają uwagę odbiorców, zachęcając ich do odwiedzenia strony.
  • Choć od dłuższego czasu nie są istotnym czynnikiem rankingowym, poprawiają CTR, co przekłada się pośrednio na pozycjonowanie.

Pamiętajmy, że meta description i meta title to teksty, które tworzy się wyłącznie dla użytkowników. Z tego względu należy zadbać o to, by były przejrzyste i atrakcyjne.

Przeczytaj także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *