Mail po angielsku – jak go napisać?
Być może nie znasz dobrze angielskiego, a może wręcz przeciwnie – płynnie się nim posługujesz. Bez względu na to jaki jest Twój poziom tego języka, niemalże wszyscy uważają za problematyczne pisanie w nim maili. Dlaczego pojawia się aż tyle niuansów i, co najważniejsze, jak napisać maila po angielsku?
Rodzaje maili po angielsku
Tworzenie maili w języku angielskim charakteryzuje się własnymi zasadami. Istnieją 3 style pisania: nieformalny (non-formal), częściowo formalny (semi-formal) i formalny (formal).
Wybór odpowiedniej formy zależy od charakteru organizacji, rodzaju wiadomości oraz osoby, z którą korespondujemy. W angielskim wyróżniamy różne rodzaje maili ze względu na ich funkcję. Przykładowe to:
- require letter – mail pisany z prośbą;
- complaint letter – mail z odwołaniem (pisane również przez konsumentów do firm sprzedażowych i działów klienta ze skargą);
- business letter – klasyczny, bardzo formalny list spełniający cele biznesowe.
Wszystkie z powyższych mogą być mailami pisanymi przez pracowników, ale wysyłają je także studenci, osoby ubiegające się o zatrudnienie itp.
Angielski to język biznesu. Dzięki swojej uniwersalności i przystępności posługują się nim delegaci, negocjatorzy, osoby na szczeblu zarządzającym, ale też pracownicy, studenci, dzieci. Coraz więcej korporacji rozszerza swoją działalność za granicą, stąd bywa, że osoby pracujące w firmie muszą dziennie wysłać nawet kilkanaście maili po angielsku.
Budowa maila w języku angielskim
Każdy mail, zarówno pisany w języku polskim, jak i angielskim, składa się z poszczególnych części. Są to kolejno:
- temat wiadomości – krótki i zwięzły, zawierający od 2 do 6 słów,
- powitanie – powinno być uprzejme i dostosowane do typu maila, np. formalne Dear Sir/Madam lub nieformalne Hi John,
- wstęp – maila można rozpocząć od uprzejmego pytania o samopoczucie lub przedstawienia celu wiadomości, np. Regarding your request,
- rozwinięcie – powinno zawierać szczegóły dotyczące głównego tematu wiadomości, przedstawione w sposób uporządkowany i zrozumiały,
- zakończenie – zawierające podziękowanie, zaproszenie do kontaktu lub wyrażenie oczekiwania na odpowiedź, np. Looking forward to your reply,
- pozdrowienie – zależy od stopnia formalności, np. Best regards w formalnych wiadomościach oraz Cheers w mniej oficjalnej korespondencji,
- podpis – imię i nazwisko (formalny mail) lub samo imię (nieformalny mail). W przypadku oficjalnej wymiany maili warto dodawać także nazwę firmy oraz zajmowane stanowisko.
Jednak na pytanie, jak napisać maila po angielsku, nie można odpowiedzieć jednoznacznie. Jak wspomnieliśmy, forma jest zależna od wielu czynników, a nawet od odmiany języka angielskiego, którym się posługujesz (brytyjski, amerykański). Istnieją jednak wskazówki, które można zastosować we wszystkich 3 przypadkach.
Jak napisać maila formalnego po angielsku?
Formalne wiadomości są najczęściej używane w korespondencjach biznesowych, a także z nieznajomymi.
Powitanie
Każdy mail formalny po angielsku należy rozpocząć zwrotem grzecznościowym, np.:
- Dear Mr Smith,
- Dear Sir or Madam,
- Dear recruitment team.
Wstęp
Mail po angielsku powinien zacząć się od wstępu, w którym nawiążesz kontakt z adresatem, np.:
- In reply to your email…,
- Regarding your request…,
- I am writing in order to…
Rozwinięcie
Podziel wiadomość na poszczególne akapity. Pamiętaj, żeby pisać wyłącznie formalnie. Formę ubogacaj w atrakcyjne zwroty, np.:
- Would you be so kind…,
- Please find the attached file…,
- I would like to draw your attention to….
Zakończenie
Umieść tam podziękowanie, zaproszenie do kontaktu lub wyrażenie oczekiwania na odpowiedź:
- I look forward to your reply,
- Thank you for your time and consideration,
- Please do not hesitate to contact me if you need further information.
Pozdrowienie
Przykładowe zwroty to:
- Yours sincerely,
- Respectfully yours,
- Best regards.
Podpis
Podpisz się pełnym imieniem i nazwiskiem, a jeśli to konieczne, zawrzyj również informacje o pełnionej przez Ciebie funkcji oraz numer kontaktowy.
Dear Mr Brown,
I am writing in order to inform you that your job application has been approved.
Our Receuitment Team is keen on starting working with you immediately. We have your conract of employment prepared and signed. Call us for further information, as we would like to hire you asap.
We are looking forward hearing from you. Welcome aboard.
Yours Sincerely
Anne Angel – CEO of the Angel Company
Jak napisać maila nieformalnego po angielsku?
Maile nieformalne są z pewnością najbardziej „przyjazne”. Piszemy je we własnym stylu, nie musimy się bowiem martwić o specjalną formę.
Powitanie
Możesz przykładowo rozpocząć non-formal e-mail zwrotem „Dear”, który poprzedza imię, przydomek bądź funkcję w rodzinie:
- Dear Grandma,
- Dear Sophia,
- Hello Jack.
Wstęp
W pierwszym akapicie warto podkreślić swoje emocje (np. radość z uzyskanej wiadomości od naszego kolegi, zmartwienie jego sytuacją itp.):
- I’m so happy to hear from you…,
- I was really concerned when I read about your situation…,
- I hope you are doing well….
Rozwinięcie
Staraj się pisać przyjaźnie i bezpośrednio, używając prostego języka. Możesz wprowadzać osobisty ton, aby rozmowa brzmiała naturalnie i autentycznie:
- What do you think about…,
- I was curious to know…,
- Could you please….
Zakończenie
Zakończenie nieformalnego maila powinno być lekkie i uprzejme, wyrażające troskę, życzenia itp.:
- Take care,
- See you soon,
- Thanks in advance.
Pozdrowienie
E-mail nieformalny zakończ zwrotem grzecznościowym, takim jak:
- With love,
- Best wishes,
- Cheers.
Podpis
Podpisz się imieniem lub przydomkiem – możesz również dodać słowo Yours, np.: (np. Twoja Anna).
Dear John,
Thank you so much for your message, I couldn’t have wait for the gossips!
I am so happy to hear you passed your exam! It is amazing! Let’s have a party and tell everyone else about your grade, shall we?
I miss you so so much. Give me a call!
Xoxo
Your Lucy
Jak napisać maila półformalnego po angielsku?
Maile po angielsku typu semi-formal to nic innego jak połączenie dwóch poprzednich stylów. Wiadomość elektroniczna półformalna musi zachowywać styl formalny, jednak możemy „pokusić się” o lekką formę pisania, przykładowo bez użycia zaawansowanych struktur gramatycznych i wyszukanych słów.
Zadbaj jednak o jakość maila i dostosuj go do potrzeb swoich i odbiorcy. Poniżej przedstawiamy przykład formy używanej w mailach semi-formal.
Dear Jake,
Thank you for your message. I apologise for not writing you back, but I have been quite busy recently.
I am sorry to hear about your problems. Though, we are just co-workers and I believe you should talk it through with your family. If you need, however, you may visit me at my office during coffee break. What do you think?
Also, please complete your tasks, our team is waiting for the financial statement.
Best wishes, hold on…
Garret White
Co-head of the Finance Department
Black&Fire Company
Podsumowanie
- Można wyróżnić 3 formy e-maili pisanych po angielsku: formalne, nieformalne i półformalne.
- E-maile mogą być pisane w różnych dialektach i odmianach danego języka. Przykładowe to angielski brytyjski, angielski amerykański, dialekt australijski.
- Semi-formal e-mail jest połączeniem dwóch wspomnianych wcześniej stylów.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz