Marketing bezpośredni – charakterystyka, formy i cele
Jakie korzyści niesie ze sobą promocja za pomocą telewizji, billboardów i kampanii mailingowych? Marketing bezpośredni dociera do konkretnej grupy odbiorców, umożliwiając zbudowanie więzi z potencjalnym klientem. W dobie Internetu ta forma promocji nabiera nowego znaczenia ze względu na większe możliwości personalizacji przekazu. Poznaj najważniejsze narzędzia, cele i zalety marketingu bezpośredniego!
Czym jest marketing bezpośredni?
Marketing bezpośredni jest formą komunikacji z docelowym klientem skupioną na maksymalnej personalizacji przekazu.
Zadaniem ukierunkowanej formy promocji jest przedstawienie informacji dostosowanej do wcześniej określonego konsumenta.
Jakie warunki spełniają narzędzia wykorzystywane w marketingu bezpośrednim?
- Wskazanie klientowi informacji niezbędnych do zakupu.
- Interaktywny charakter promocji opierający się na wiadomościach zwrotnych.
- Możliwość nawiązania bezpośredniego kontaktu z konsumentem.
Historia marketingu bezpośredniego sięga końca XIX wieku. Był on początkowo skupiony na sprzedaży osobistej i kontakcie telefonicznym. Współcześnie direct marketing traktowany jest jako całościowa koncepcja funkcjonowania przedsiębiorstwa koncentrująca się na działaniach w Internecie.
Narzędzia marketingu bezpośredniego
Marketing bezpośredni przeszedł ewolucję od czasów osobistej sprzedaży przez akwizytorów do internetowych działań i kampanii mailingowych. Jakie formy ukierunkowanej promocji dominują na rynku?
- Marketing online,
- marketing telewizyjny,
- marketing offline,
- telemarketing,
- sprzedaż face-to-face.
Marketing online
Internetowe formy promocji są współcześnie dominującą formą marketingu bezpośredniego. Fundamentem każdej firmy jest przejrzysta witryna, dostarczająca informacji zarówno o marce, jak i oferowanych produktach.
Marketing online koncentruje się na bazie danych dotyczących klientów. Podstawowy spis informacji zawiera informacje na temat wieku, płci i miejsca zamieszkania. Baza danych złożona jest również z pogłębionych informacji w postaci m.in. przeszłych zakupów i aktywności w sieci. Bezpośredni marketing online obejmuje m.in.:
- reklamy Google Ads,
- video marketing,
- mailing sprzedażowy,
- działalność w social mediach.
Marketing telewizyjny
Pomimo znacznej popularności Internetu, telewizja wciąż zajmuje szczególne miejsce w świadomości konsumentów. Reklama w czasie antenowym pozwala na dotarcie do niezliczonej ilości odbiorców. Przykładem marketingu telewizyjnego są popularne niegdyś telezakupy dające możliwość kontaktu z infolinią i natychmiastowego zakupu produktu.
Marketing offline
Wbrew powszechnym przekonaniom o sile Internetu marketing offline jest nadal stosowany w sprzedaży. Broszury, katalogi i ulotki mogą być szczególnie skuteczne w kampaniach adresowanych do osób starszych, często wykluczonych z internetowej aktywności.
Jedną z form marketingu offline są billboardy widoczne w różnych częściach miasta. Jakie czynniki wpłyną na jego skuteczność?
- Dostateczna widoczność,
- wysoki ruch na danym obszarze,
- miejsce reklamy dostosowane do grupy docelowej,
- odległość reklamy od miejsca świadczenia usług.
Przeczytaj również
Telemarketing
Telemarketing współcześnie odbiega od nachalnego kontaktu z klientem i prób namowy na zakup produktu. Marketing bezpośredni w tej formie jest dużo bardziej skupiony na odkryciu prawdziwych potrzeb konsumenta.
Zautomatyzowany telemarketing i próba maszynowej sprzedaży wiąże się z niemal natychmiastowym spadkiem zainteresowania klienta. Obecnie przedstawienie spersonalizowanej oferty poprzedza wywiad z konsumentem w kierunku realnych problemów i oczekiwań. Pozytywnym skutkiem danej strategii jest relacyjny charakter kontaktu firmy z klientem.
Przykłady współczesnego telemarketingu:
- Biuro Obsługi Klienta,
- badanie satysfakcji klienta,
- umawianie spotkań z klientami zdecydowanymi na zakup.
Sprzedaż face-to-face
W ubiegłych latach sprzedaż osobista była dominującą formą ukierunkowanej promocji. Czym wyróżnia się ona na tle innych narzędzi marketingu bezpośredniego?
Sprzedaż face-to-face pozwala na zbudowanie szczególnej, niemal osobistej relacji z klientem. Wielokrotne rozmowy z konsumentem kreują pozytywny wizerunek firmy, skłaniając tym samym do zakupu produktu. Sprzedaż osobista może być przeznaczona zarówno dla klientów indywidualnych, jak i odbiorców przemysłowych. Obecnie stosowana jest najczęściej na rynku dóbr inwestycyjnych, takich jak maszyny, surowce, urządzenia i narzędzia.
Instagram w marketingu bezpośrednim – jak poznać swoich odbiorców?
Wokół social mediów koncentruje się obecnie znaczna część internetowego marketingu. Zbudowanie silnej społeczności ma znaczny wpływ na późniejszą sprzedaż. W jaki sposób możesz lepiej poznać odbiorców swojego contentu na Instagramie?
Statystyki na popularnej platformie są dostępne dla każdego, kto posiada konto profesjonalne. Wciśnij trzy poziome kreski w prawym górnym rogu ekranu. W następnej kolejności przejdź do zakładki Statystyki oznaczonej ikoną wykresu. Twoim oczom ukażą się trzy zestawienia:
- liczba kont, do których udało się dotrzeć;
- zaangażowane konta;
- łączna liczba obserwujących.
Każde zestawienie zawiera sprecyzowane informacje na temat m.in. płci, przedziałów wiekowych, kraju, a także miejscowości. Zawarte dane znacznie zwiększają możliwości kampanii tworzonych w ramach marketingu bezpośredniego.
Kampania direct marketingowa – na co zwrócić uwagę?
Co powinno być pierwszym krokiem w procesie przygotowania kampanii direct marketingowej? Sprecyzowanie grupy docelowej! Budowa listy kontaktów z adresami pocztowymi, mailami bądź numerami telefonu pozwoli Ci na dokładne określenie komunikatu sprzedażowego.
W następnym kroku opracuj skrypt rozmowy bądź schemat maila kierowanego do klienta. Zwróć uwagę na język używany przez konsumenta, CTA i stawiane pytania.
Nie ma jednego wzoru maila sprzedażowego. Porównuj tworzone kampanie! Na podstawie analizy spersonalizuj:
- temat maila,
- użyte zdjęcia,
- czas wysłania wiadomości,
- zastosowaną zachętę do działania (CTA).
Przeczytaj również
Marketing bezpośredni – czy warto?
Oczywiście, że warto korzystać z narzędzi marketingu bezpośredniego. Ukierunkowana promocja pozwala na dotarcie do nowych klientów. Interaktywny charakter reklam w Internecie pomoże w zbudowaniu relacji między Tobą a konsumentem. Dzięki spersonalizowanemu przekazowi masz pewność, że usłyszy o Tobie klient zainteresowany zakupem!
Jakie są wady marketingu bezpośredniego? W każdym przypadku istnieje ryzyko, że reklama emitowana w telewizji bądź Internecie nie zostanie zauważona. Przygotowując kampanię, musisz stale dbać o utrzymanie zainteresowania potencjalnego klienta. Zarówno sprzedaż osobista, jak i reklamy w mediach wiążą się z wysokimi kosztami, co również może nie przemawiać za danymi formami promocji.
Podsumowanie
- Współczesny marketing bezpośredni koncentruje się na maksymalnej personalizacji przekazu.
- Podstawowe narzędzia marketingu bezpośredniego to marketing online, marketing telewizyjny, marketing offline, telemarketing i sprzedaż osobista.
- W marketingu offline stosowane są m.in. broszury, katalogi, ulotki i billboardy.
- Obecnie telemarketing koncentruje się na rzeczywistych potrzebach konsumenta.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz