Mailing reklamowy – czy taka forma marketingu jeszcze działa?

Spis Treści:

Codziennie dostajemy przynajmniej kilka mailingów reklamowych. Są to wiadomości informacyjne, newslettery, oferty specjalne – statystyki mówią, że każdego dnia wysyła się około 270 miliardów e-maili! Nic dziwnego, że aby mailingiem reklamowym przyciągnąć uwagę odbiorców, trzeba się dobrze postarać. Jak więc optymalnie skonstruować mailing reklamowy? Czy opłaca się włączyć tę formę marketingu do swojej strategii?

Czym w ogóle jest mailing reklamowy?

Mailing reklamowy to jedna z form marketingu bezpośredniego – polega na przesyłaniu komercyjnych informacji za pomocą adresów e-mail do elektronicznych skrzynek pocztowych wybranych odbiorców.

Najczęściej są to newslettery, biuletyny, kupony rabatowe i różnego rodzaju reklamy. Taki rodzaj wiadomości składa się zwykle z tekstu, odpowiednio dobranej grafiki oraz odnośnika do powiązanych stron internetowych, na których klient może np. dokonać zakupu promowanego produktu lub skorzystać z promowanej usługi.

Zadaniem skutecznego mailingu reklamowego jest zachęcenie odbiorców do podjęcia wybranych działań. Krótko mówiąc, mailing reklamowy jest narzędziem do budowania relacji z klientami, a więc w dłuższym okresie – do pomnażania zysków. Mailing reklamowy to jeden z najstarszych i jednocześnie najbardziej popularnych sposobów na zaprezentowanie oferty potencjalnym klientom.

Po co wysyłać mailing reklamowy?

Mailing reklamowy to wiadomość, która zachęca do zakupu produktu/usługi lub wzięcia udziału w jakiejś akcji. Dla większości firm mailing pełni funkcję informacyjno-promocyjną, jednak zanim zdecydujesz się na stworzenia kampanii mailingowej, pamiętaj, aby precyzyjnie określić własne cele wysyłki.

Aby przeprowadzić skuteczną kampanię, musisz zacząć od wyznaczenia celów. Inaczej będzie wyglądał e-mail, który ma powitać nowych subskrybentów, zwiększyć zaangażowanie już istniejących klientów w treści i Twoją firmę, utrzymać istniejące relacje, a jeszcze inaczej taki, który ma zachęcić do pierwszego zakupu nowego produktu.

Zalety mailingu reklamowego

Firmy często zastanawiają się, czy warto inwestować w mailing reklamowy. Okazuje się jednak, że jest to jedna z form marketingu bezpośredniego, które naprawdę działają. Dlaczego?

  1. Jest to bardzo skuteczny kanał dotarcia do potencjalnego klienta. Jeśli choć raz w życiu skorzystałeś z promocyjnej oferty lub kodu zniżkowego otrzymanego za pomocą wiadomości e-mail, to już wiesz, że mailing reklamowy działa.
  2. Mailing reklamowy jest w pełni mierzalny – dzisiejsze systemy do wysyłki wiadomości e-mail dają Ci wgląd w bardzo precyzyjne statystyki. Wiesz, ile osób otworzyło maila, ile kupiło promowany produkt, ile kliknęło w grafikę umieszczoną w wiadomości itd. Dzięki temu uczysz się i wyciągasz wnioski na przyszłość.
  3. Sam decydujesz, do kogo trafiają Twoje wiadomości – największy sukces odnosi mailing reklamowy kierowany do precyzyjnie określonej grupy odbiorców. Platformy do wysyłki mailingu dają dziś ogromne możliwości segmentacji baz klientów. Jednocześnie e-mail marketing ma ogromny zasięg.
  4. Niski koszt – reklama e-mail wciąż należy do najtańszych form reklamy w odniesieniu do skuteczności. Nie ma też konieczności stosowania żadnych specjalistycznych narzędzi. Mailing reklamowy ma stosunkowo wysoki wskaźnik ROI.
  5. Automatyzacja – jeśli korzystasz z odpowiedniego oprogramowania, cały mailing reklamowy może odbywać się zupełnie bez Twojego udziału. Wystarczy, że utworzysz odpowiednie scenariusze.

Oczywiście mailing reklamowy ma i wady. Największą jest to, że bywa traktowany przez klientów jako irytujący spam. Jeśli źle zdefiniujesz grupę docelową, niezadowoleni klienci mogą usunąć zgody marketingowe i zrezygnować z subskrypcji. Projektując maila, pamiętaj też o jego odpowiednim wyświetlaniu na różnych urządzeniach.

Skuteczny mailing reklamowy – jak to zrobić?

By mailing reklamowy był skuteczny, musi wypełniać najważniejsze zadanie, czyli przykuwać uwagę odbiorcy i tym samym zachęcić go do wykonania określonego działania. Aby tak się stało, e-mail reklamowy powinien spełniać pewne warunki, o których mowa poniżej.

Elementy e-maila reklamowego

Mailing reklamowy, który ma przynieść oczekiwane rezultaty, powinien składać się z następujących elementów:

  1. Temat maila – musi być stworzony tak, aby budził zainteresowania adresata. Dobrze, gdy jest w nim chwytliwe hasło.
  2. Preheader, czyli mniejszy tekst wyświetlający się obok tematu wiadomości – jego zadaniem jest przekonanie odbiorcy do otwarcia maila.
  3. Treść, która przedstawi ofertę i zainteresuje odbiorcę. Powinna być przydatna, ale nie za długa. Niech zawiera jasne, przejrzyste komunikaty.
  4. Przyciągająca uwagę grafika, która nie przyćmi treści. Pamiętaj, że wiadomość powinna odpowiednio wyświetlać się nie tylko na komputerze, ale też urządzeniach mobilnych.
  5. Call to action, czyli miejsce z linkiem przenoszącym bezpośrednio do strony z oferowanym produktem. Nie stosuj ich jednak zbyt wiele w jednej wiadomości, bo spowoduje to chaos i zniechęci odbiorcę.
  6. Przycisk anulowania subskrypcji – powinien być dobrze widoczny. Pomaga to zachować dobrą kondycję listy kontaktów.

Wskazówki poprawiające skuteczność mailingu

Wiesz już, co powinien zawierać mailing reklamowy, przydadzą Ci się jednak również wskazówki, które poprawią jego skuteczność:

  1. Dokładnie określ częstotliwość wysyłania mailingu reklamowego i jego cele – bombardowanie odbiorców e-mailami może przynieść odwrotne do zamierzonych skutki. Przyda się więc harmonogram wysyłki, który uwzględni realizowaną strategię marketingową. Pamiętaj, że mailing to nie tylko narzędzie reklamowe i sprzedażowe, pomaga też budować świadomość marki.
  2. Buduj własne listy adresowe i dbaj o ich jakość. Dostępnych jest wiele narzędzi automatyzujących wysyłkę mailingu reklamowego. Możesz z ich pomocą tworzyć segmenty i optymalizować listy odbiorców poszczególnych mailingów.
  3. Personalizuj wiadomości – odbiorca lubi czuć, że zwracasz się właśnie do niego. Nie zaszkodzi na przykład użyć imienia adresata w treści lub temacie maila.
  4. Na bieżąco monitoruj skuteczność mailingu – eksperymentuj, testuj i wyciągaj wnioski. Sprawdzaj, co działa, a co nie. Analizuj współczynniki odrzuceń i otwarć, sprawdzaj, ile osób kliknęło w CTA.
  5. Dbaj o to, aby Twój mailing reklamowy nie trafiał do spamu – jako nadawcę dodaj imię lub nazwę Twojej firmy. Stosuj odpowiedni temat maila i preheader, który dodatkowo zachęci do otwarcia wiadomości. Regularnie wykonuj testy antyspamowe i nie wysyłaj zbyt „ciężkich” wiadomości.

Inwestować w mailing reklamowy czy nie?

Oczywiście, że tak! Mailing wciąż jest jedną z najbardziej skutecznych form reklamowania usług i produktów. Jest to prosty i stosunkowo tani sposób pozyskiwania nowych klientów. Wysyłanie nawet ogromnej liczby maili nie jest drogie, możesz więc osiągnąć bardzo duży zwrot z inwestycji. Przemyślany i dobrze zaprojektowany mailing reklamowy może też pomóc Ci podtrzymać relację z klientami.

Podsumowanie

  • Mailing reklamowy polega na przesyłaniu komercyjnych e-maili do elektronicznych skrzynek pocztowych wybranych odbiorców.
  • Najważniejsze zalety mailingu reklamowego to: skuteczność, mierzalność, precyzyjne kierowanie, niski koszt oraz możliwość automatyzacji.
  • Dobry e-mail reklamowy powinien zawierać tytuł, preheader, intersującą treść, ciekawą grafikę, CTA oraz widoczny przycisk do anulowania subskrypcji.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maja Świątnicka

Karierę copywritera rozpoczęła już w podstawówce, pisząc za innych wypracowania. Teraz specjalizuje się przede wszystkim w tekstach z zakresu IT, nowoczesnych technologii, marketingu, UX i szeroko pojętego doradztwa biznesowego - zarówno w j. polskim, jak i angielskim (pełna biegłość zawodowa). Po pracy realizuje sportowe pasje i pochłania tony książek. Lubi podróże i naukę języków obcych - posługuje się m.in. językiem wietnamskim.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.03.2024 Porady & Ciekawostki
28.03.2024 Porady & Ciekawostki
27.03.2024 Social Media
26.03.2024 Marketing
25.03.2024 Korekta & Redakcja
22.03.2024 Porady & Ciekawostki
21.03.2024 Marketing
20.03.2024 Social Media
19.03.2024 Social Media

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu