Media plan – czym jest i jak go wykorzystać?
Zależy Ci na zwiększeniu skuteczności kampanii reklamowej? Kluczem może okazać się media plan – fundament Twojego sukcesu w konkurencyjnym świecie marketingu. To właśnie dzięki niemu precyzyjnie wyznaczysz cele, określisz grupę docelową i wybierzesz najefektywniejsze kanały promocji. Przygotowany dokument często okazuje się najlepszym sprzymierzeńcem w planowaniu kampanii. Dowiedz się, czym jest media plan i jak go wykorzystać!
Czym jest media plan?
Media plan to dokument określający wykorzystanie poszczególnych mediów w kampanii reklamowej lub marketingowej. Tworzony jest on z myślą o efektywnym dotarciu do wyznaczonej grupy odbiorców i zmaksymalizowaniu konwersji.
Jego celem jest również zoptymalizowanie wydatków na reklamę, zwiększenie widoczności marki i osiągnięcie przyjętych założeń biznesowych.
Opracowany plan powinien zawierać informacje o rodzajach mediów, kanałach komunikacji, alokacji budżetu i celach kampanii. Nie powinno w nim zabraknąć danych demograficznych i psychograficznych na temat grupy docelowej. W media planie zamieszczany jest również harmonogram publikacji. Dzięki temu możliwe jest osiągnięcie jak największej widoczności wśród grupy, do której kierowane są komunikaty reklamowe.
Rodzaje mediów w planie
Media można podzielić na dwie główne kategorie:
- tradycyjne – m.in. telewizja, radio, prasa, kino;
- cyfrowe – m.in. Internet, media społecznościowe, aplikacje mobilne.
W procesie tworzenia media planu najczęściej stosuje się jednak klasyfikację POEM (Paid Owned Earned Media). Zgodnie z tym podziałem można wyróżnić media:
- własne – m.in. strona internetowa, blog, media społecznościowe, e-mail marketing;
- pozyskane – treści reklamowe, za które nie ponosisz kosztów (m.in. przekaz szeptany, wiadomości);
- płatne – reklamy płatne zakupione w mediach tradycyjnych lub cyfrowych. Są to również eventy i wydarzenia sponsorowane.
Jak przygotować media plan?
Przygotowanie skutecznego media planu to klucz do osiągnięcia sukcesu w marketingu.
Proces ten można podzielić na:
- identyfikację grupy docelowej;
- określenie celów kampanii;
- ustalenie budżetu;
- wybór kanałów komunikacji;
- ustalenie harmonogramu publikacji.
Grupa docelowa
Pierwszym krokiem w przygotowaniu media planu powinna być identyfikacja grupy docelowej.
Dane demograficzne często jednak dostarczają okrojonych informacji na temat potencjalnych klientów. Pomocna może okazać się analiza psychograficzna, której celem jest opis zachowań grupy, ich stylu życia, sposobu spędzania czasu wolnego itd. W procesie określania grupy docelowej warto uzyskać odpowiedzi na następujące pytania:
- Jakie są potrzeby, preferencje i nawyki grupy?
- Z jakich mediów korzystają odbiorcy?
- Jaki jest wiek, płeć, wykształcenie i status społeczny odbiorców?
- Jaki jest budżet potencjalnego klienta?
- Czy istnieją konkretne przeszkody, które blokują Twojego odbiorcę przed zakupem?
Cele kampanii
Kolejnym elementem w procesie tworzenia media planu jest określenie celów. Powinny być one sprecyzowane i mierzalne. Wobec tego ogólny kierunek kampanii „Zwiększenie sprzedaży” może nie być najlepszym pomysłem. Przykłady mierzalnych celów mogą obejmować:
- zwiększenie sprzedaży o X% w ciągu Y miesięcy;
- dobycie X nowych klientów w ciągu miesiąca;
- zwiększenie liczby odsłon strony internetowej o X% w ciągu Y miesięcy.
Budżet
Budżet to kwota pieniędzy, którą jesteśmy w stanie przeznaczyć na naszą kampanię reklamową. Dzięki ustaleniu finansów jesteś w stanie dobrać odpowiednie media i przekaz, aby skutecznie osiągnąć zamierzone cele. Pozostaw pewien margines błędu na ewentualne testy i optymalizację. Daje to elastyczność w dostosowywaniu strategii na bieżąco.
Kanały komunikacji
W planowaniu budżetu warto wyszczególnić rodzaje mediów, z których korzystają Twoi odbiorcy. W przypadku marki odzieżowej kierowanej do osób młodych reklama w telewizji prawdopodobnie nie przyniesie oczekiwanych rezultatów. Koszt reklamy w Internecie może się okazać znacznie tańszy. Emisja spotu w telewizji zależy bowiem od wielu czynników, takich jak czas, program oraz długość.
Jednym z najpopularniejszych sposobów komunikacji są media społecznościowe. Wykorzystaj kreatywne grafiki, filmy promocyjne i zdjęcia ukazujące Twoje produkty w najlepszym świetle. Warto również skorzystać z reklamy wśród influencerów odgrywających rolę autorytetu dla potencjalnych klientów.
Zaplanowanie kampanii
Ostatnim etapem w projektowaniu media planu jest organizacja komunikatów marketingowych. Pamiętaj o tym, że media plan nie musi obejmować pojedynczej kampanii. W opracowanym dokumencie możesz wyszczególnić również reklamy ciągłe emitowane w stałym trybie (np. trzy razy w tygodniu).
Podsumowanie
- Media plan to dokument określający wykorzystanie poszczególnych mediów w kampanii reklamowej lub marketingowej.
- W procesie tworzenia media planu najczęściej stosowana jest klasyfikacja POEM.
- Pierwszym krokiem w przygotowaniu media planu powinna być identyfikacja grupy docelowej.
- Dzięki ustaleniu finansów jesteś w stanie dobrać odpowiednie media i przekaz, aby skutecznie osiągnąć zamierzone cele.
- W planowaniu budżetu warto wyszczególnić rodzaje mediów, z których korzystają Twoi odbiorcy.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz