Wypalenie zawodowe w copywritingu – jak sobie z nim radzić?

Spis Treści:

Wypalenie zawodowe może spotkać każdego, niezależnie od tego, jaką pracę się wykonuje. Skąd się właściwie bierze i jakie są jego syndromy? Jak odróżnić wypalenie zawodowe w copywritingu od niemocy twórczej, która przecież może się zdarzyć?

Czym jest wypalenie zawodowe?

Wypalenie zawodowe to stan, w którym wykonywana praca przestaje przynosić satysfakcję i wiązać się z dodatnimi wartościami.

Jeśli chodzi o tworzenie treści, copywriter wypalony zawodowo czuje, że stoi w miejscu, nie ma perspektyw i szans na rozwój, nie czerpie przyjemności ani zadowolenia ze swojej pracy, nie czuje również potrzeby, by wzmacniać swoją kreatywność. Odbija się to na jakości jego tekstów, a także jest źródłem stresów – z jednej strony bowiem są deadline’y, z których należy się wywiązać, a z drugiej poczucie niemocy i niechęć, by realizować zlecenia.

Objawy wypalenia zawodowego w copywritingu

Jest kilka czynników, które należy wziąć pod uwagę, jeśli podejrzewa się u siebie wypalenie zawodowe:

  • niechęć i odraza na myśl o zleceniach, niezależnie od ich tematyki;
  • sygnały o obniżeniu jakości oferowanych przez siebie treści;
  • niezdolność do zaangażowania w tworzenie tekstów, zaburzenia koncentracji, coraz częstsza rezygnacja ze zleceń;
  • negatywne wartościowanie swojej pracy;
  • brak motywacji i niechęć do pobudzania kreatywności.

Wypalenie zawodowe w copywritingu może dawać różne sygnały. Najczęściej jednak jest to poniekąd poczucie utraty swoich zdolności, połączone z niechęcią do ich odzyskania, automatyczne podejście do realizacji zleceń, zgodnych jedynie z wymaganiami klienta, bez zaangażowania, poświęcenia i uwagi nakierowanej na jakość.

Wypalenie zawodowe a niemoc twórcza

Warto wiedzieć, że wypalenie zawodowe w copywritingu nie jest tym samym, co blokada twórcza. Blokada jest zjawiskiem krótkotrwałym, okresowym i, co więcej, zupełnie naturalnym, pojawiającym się zazwyczaj w chwilach „przeciążenia” umysłu, zmęczenia, natłoku obowiązków.

Wypalenie zawodowe jest natomiast procesem ciągłym i postępującym, prowadzącym do dużo większych konsekwencji niż chwilowa niemoc twórcza, o bardziej złożonej genezie.

Blokada twórcza wymaga odpoczynku, pobudzenia kreatywności, zmiany organizacji czy znalezienia motywacji. Wypalenie zawodowe wymaga większej ingerencji i bardziej drastycznych zmian, ponieważ jest składową dużo bardziej złożonych zjawisk niż „chcieć, a nie móc”.

Skąd się bierze wypalenie zawodowe w copywritingu?

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, ponieważ wypalenie zawodowe jest sumą indywidualnych odczuć. Można jednak uznać, że zazwyczaj rodzi się z udziałem dwóch czynników: stresu lub znudzenia.

Wypalenie związane ze stresem

Wynika z poczucia ciągłej presji, narzuconej przez własne wyobrażenia lub też oczekiwania innych. Prowadzi do przejmującego zmęczenia i stanu ciągłego niepokoju, co może przerodzić się w o wiele głębsze problemy i prowadzić do poczucia wyczerpania, a nawet stanów depresyjnych.

Mogłoby się wydawać, że w copywritingu taki rodzaj wypalenia zawodowego jest dość rzadkim zjawiskiem. I w istocie – w dużej mierze copywriterzy są freelancerami, którzy samodzielnie ustalają sobie reguły swojej pracy oraz, co najważniejsze, ilość zleceń, nad którymi pracują.

Problemem może być jednak ambicja, która nie pozwala na odrzucanie pracy, i chęć szybkiego wybicia się ponad konkurencję, która mocno podnosi poprzeczkę.

Działanie pod presją nie jest dobre w żadnym zawodzie, szczególnie w tych, które wymagają kreatywnego i twórczego myślenia.

Wypalenie spowodowane znudzeniem pracą

Wywołane jest zwykle monotonią pracy, niespełniającymi oczekiwań zleceniami, brakiem wyzwań – bywa jednak o wiele częstsze w copywritingu. Co czuje wtedy copywriter? Niespełnienie i znużenie, co przekłada się na niechęć do zaangażowania w treści, a w konsekwencji poczucie bezsensu ich tworzenia.

Jak sobie radzić z wypaleniem zawodowym w copywritingu?

Kiedy wszystkie znaki na niebie i ziemi wskazują na wypalenie zawodowe, rozwiązanie jest jedno: zmiany. O ile zgubiona wena może wrócić, o tyle odzyskanie utraconego zaufania do swojej pracy jest bardzo trudne i wymaga solidnej interwencji.

Być może taki stan można naprawić zmianą klienta czy systemu pracy, co obniży poziom stresu i przyniesie ukojenie. Może się jednak okazać, że zajdzie potrzeba będzie zmian w sobie, przewartościowania własnego podejścia do pracy – wówczas warto rozważyć nawet spotkanie ze specjalistą. Jeśli wypalenie podyktowane jest poczuciem niespełnienia – warto postawić sobie jasne pytania o to, co można zrobić, by to zmienić.

Najczęściej też wypalenie zawodowe jest sygnałem do tego, by zrobić sobie chwilę przerwy (co nie musi od razu oznaczać rezygnacji z pracy), by móc się w spokoju zastanowić, jakie kroki poczynić, by stan się nie pogłębiał, by naprawić już zaistniałe z jego powodu szkody i nie ryzykować powstania nowych. Może się okazać, że zmiana pracy, otoczenia czy nawet przebranżowienie przyniosą ukojenie i przyczynią się do znalezienia nowego sensu.

Podsumowanie

  • Wypalenie zawodowe to stan, w którym traci się poczucie spełnienia i satysfakcji z pracy, mimo wykorzystywania całego jej potencjału.
  • Jest procesem długotrwałym i postępującym, który w skrajnych przypadkach może prowadzić stanów zagrażających zdrowiu i życiu. Nie jest tym samym, co niemoc twórcza, nie należy go mylić również z lenistwem.
  • Wypalenie zawodowe najczęściej spowodowane jest stresem i wyczerpaniem lub poczuciem bezsensu, związanym ze znudzeniem swoimi obowiązkami. Wymaga przewartościowania własnego podejścia do pracy i większych lub mniejszych zmian w życiu zawodowym.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Roksana Krysa

Roksana z wykształcenia jest filologiem, specjalizującym się w komunikacji społecznej i krytyce literackiej. Współpracowała z wieloma portalami i magazynami kulturalno-literackimi, m.in. z Wirtualną Polską, miesięcznikiem „Śląsk”, ARTpapierem i FA-artem. W 2010 roku zadebiutowała jako prozaik. Pisze od zawsze i szczerze to uwielbia, więc bycie copywriterem to nie tylko jej zawód, ale i pasja. Prywatnie – szczęśliwa mama i żona, miłośniczka literatury, górskich wędrówek, LEGO, gotowania, planszówek, gier karcianych i przyrody. Pisze tak, jak się tego oczekuje, przywiązując jednakową wagę do treści i formy. Cechuje się kreatywnością i wyczuciem stylu. Świetnie przekazuje w tekstach emocje i zgrabnie bawi się słowami. Stara się, by miały one moc sprawczą.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2022 Porady i Ciekawostki
02.12.2022 Porady i Ciekawostki
01.12.2022 Content Marketing
30.11.2022 Social Media
29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu