Freelancer – gdzie znajdzie zlecenia?

Spis Treści:

Freelancing staje się coraz popularniejszym modelem pracy wśród grafików, programistów czy copywriterów. Choć wyróżnia się wygodą oraz niezależnością, potrzebne są zlecenia, aby zarabiać. Ten fakt może stanowić barierę dla początkujących osób, dlatego w poniższym artykule wyjaśniamy, gdzie szukać zamówień jako freelancer.

Freelancer zlecenia – gdzie szukać klientów?

Internet oferuje wiele możliwości pracy dla freelancera:

  • Grupy na social media
  • Portale dla freelancerów
  • Własna strona internetowa

Wybór optymalnego rozwiązania zależy od posiadanych kompetencji oraz zasobów marketingowych. Sprawdźmy zatem powyższe opcje, zaczynając od tej najbardziej dostępnej.

Social media

Portale społecznościowe są pełne tematycznych grup, na których notorycznie pojawiają się zlecenia dla freelancerów.

Okazję może znaleźć praktycznie każdy, kto pracuje zdalnie – content manager, UX designer czy transkrybent.

Jednakże ta pozorna utopijność sprawia, że takie miejsca obfitują w liczną konkurencję. Każdy wpis zleceniodawcy jest okupiony dziesiątkami komentarzy oferentów, którzy redukują szansę na możliwość nawiązania współpracy (tym bardziej przy zadowalających warunkach finansowych).

W związku z tym social media jest zazwyczaj pierwszym przystankiem na drodze do lukratywnych zleceń, a bardziej doświadczeni freelancerzy szukają swojej szansy za pomocą innych rozwiązań.

Portale dla freelancerów

To jeden z najbardziej oczywistych wyborów dla zdalnych wykonawców – i to nie bez powodu, gdyż takie rozwiązanie cechuje się kilkoma zaletami.

Po pierwsze, pełna funkcjonalność wymaga jedynie niewielkiej opłaty, która z pozoru może wydawać się niedogodnością, lecz odsiewa znaczną część konkurencji. Poza tym stanowi swego rodzaju inwestycję, gdyż umożliwia składanie ofert do wielu projektów, maksymalizując w ten sposób szansę na nawiązanie współpracy.

Po drugie, portale dla freelancerów pozwalają na promocję swojego profilu, czyli umieszczenie informacji o swoich specjalnościach, opisanie doświadczenia, dodanie własnych prac do portfolio itd. Część stron stosuje również system recenzji, który wynagradza profesjonalnych wykonawców kompletem gwiazdek. To wszystko zwiększa powodzenie w relacjach biznesowych i umożliwia stały rozwój zasobów marketingowych – każde zdanie jest kolejną okazją, by otrzymać dobrą ocenę i wzbogacić swoje portfolio.

Trzecią zaletą są charakterystyczne potrzeby klientów. Jeśli rejestrują się oni na takim serwisie, to zwykle oznacza, że chcą nawiązać stałą współpracę i długofalowo zlecać zadania – dla jednorazowych zleceń nie podejmowaliby takiego trudu rejestracji. Nie jest to oczywiście zasadą, lecz warto zwrócić uwagę na tę właściwość. Ogółem, portale freelancerskie są dobrym miejscem, by znaleźć solidnych zleceniodawców.

Takie rozwiązanie nie jest również wolne od mankamentów – wciąż trzeba mierzyć się z konkurencją, która również uczestniczy w składaniu ofert. Ponadto portale często pobierają prowizję od zlecenia, choć zależy to w dużym stopniu od indywidualnej polityki biznesowej serwisu.

Własna strona internetowa

To najtrudniejsze i najbardziej czasochłonne rozwiązanie dla freelancera, aby znaleźć zlecenia, lecz gwarantujące szerokie spektrum możliwości.

Przede wszystkim wykonawca może w nieograniczony sposób zaprezentować swoją osobę – dodać przykładowe realizacje, przedstawić zalety swoich usług, utworzyć czasową promocję itd. Co więcej, jest zwolniony z walki przeciwko licznej konkurencji; zainteresowane firmy mogą same przesyłać zapytania ofertowe.

Aby jednak doświadczyć tych zalet, konieczna jest odpowiednia widoczność strony, co stanowi najbardziej problematyczną kwestię. Skorzystanie z płatnych reklam może się nie zwrócić, z kolei pozycjonowanie wymaga żmudnego pozyskiwania linków oraz tworzenia treści na bloga. Efekty są więc znacząco przesunięte w czasie, gdyż może minąć nawet kilka miesięcy, zanim pierwszy potencjalny klient prześle swoją wiadomość.

Podsumowanie

  • Aby znaleźć zlecenia, freelancer może skorzystać z dedykowanych platform, tematycznych grup w social media, a także ze strony internetowej.
  • Każde rozwiązanie ma swoje plusy i minusy, dlatego właściwy wybór zależy od indywidualnych kompetencji oraz posiadanych zasobów marketingowych.
  • Przykładowo, grupa na Facebooku to powszechna i łatwa opcja dla każdego freelancera, co skutkuje liczną grupą oferentów, z którymi trzeba konkurować, by wziąć udział w projekcie.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.04.2024 Marketing
18.04.2024 E-commerce Marketing
17.04.2024 Copywriting
16.04.2024 Porady & Ciekawostki
15.04.2024 Korekta & Redakcja
12.04.2024 Marketing
11.04.2024 Marketing
10.04.2024 Korekta & Redakcja
09.04.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu