Zasada KISS i BUZI, czyli prosty przekaz w content writingu
Nie od dziś wiadomo, że miarą skuteczności tekstu jest poziom zrozumienia go przez odbiorcę. Obecnie na nowo odkrywamy prosty język, który pozwala dotrzeć do różnych grup docelowych. Istota tej reguły zamyka się w dwóch skrótach: KISS oraz BUZI. Co mają wspólnego z copywritingiem, jakie mają znaczenie i w jaki sposób zacząć je stosować w content writingu? Wyjaśniamy.
Co to jest reguła KISS, czyli BUZI?
KISS (ang. Keep it Simple, Stupid) to zasada stosowana przy projektowaniu treści, która zakłada, że należy przede wszystkim kierować się prostotą i przejrzystością przekazu.
Została stworzona przez amerykańskiego inżyniera lotnictwa, Kelly’ego Johnsona, w latach 60. XX wieku. Według niej samoloty miały być tak skonstruowane, żeby mechanik potrafił je naprawić w warunkach bojowych i za pomocą dostępnych narzędzi. Jest stosowana między innymi w copywritingu jako jeden z wyznaczników skutecznej treści.
BUZI (Bez Udziwnień Zapisu, Idioto) to tłumaczenie zasady KISS na język polski. Odwołuje się nie tylko do prostego języka, ale też zachowuje sens angielskiego skrótu, ponieważ słowo kiss oznacza pocałunek.
Jakie znaczenie ma zasada KISS w copywritingu?
Reguła Keep it Simple, Stupid w copywritingu nieustannie przypomina, że nie tworzymy treści dla siebie, lecz dla innych. Kwiecisty styl, zapożyczenia z innych języków czy liczne środki stylistyczne mogą utrudnić zrozumienie treści, a nawet zmienić odbiór całej marki.
Często mówi się o tym, że prawdziwy ekspert potrafi w prosty sposób wytłumaczyć skomplikowane zagadnienia. Od doświadczonego copywritera oczekuje się, że z łatwością wejdzie w rolę specjalisty. Osoba pisząca marketingowe teksty nie tylko przekazuje informacje, na których zależy klientowi. Znaczenie ma także sposób, w jaki mówi do odbiorcy.
Największą zaletą KISS jest skuteczność
Podstawową zaletą metody KISS jest jej skuteczność. Zrozumienie przekazu sprawia, że odbiorca może się z nim utożsamić i podjąć działania, na jakich nam zależy. Na przykład prosty tekst pokazujący wady oraz zalety lateksowego materaca może pozytywnie wpłynąć na wyobrażenie odbiorcy o produkcie i skłonić go do większego zaangażowania.
Zasada KISS często działa lepiej niż niejedna strategia marki. Prosty język to uniwersalna wartość, do której warto się odwoływać. Sprawia on, że marka przybliża się do swoich klientów i rozszerza swoje oddziaływanie na innych.
Przeczytaj również
5 zasad KISS
Stosowanie zasady KISS jest umiejętnością, której da się nauczyć. Wymaga jednak ćwiczeń i ciągłego wracania do podstawowych zasad. W Internecie można znaleźć coraz więcej informacji na temat używania prostego i przejrzystego języka. Powstają też narzędzia, które oceniają stopień trudności języka w tekście, takie jak Jasnopis lub Logios. Aby pomóc Ci doskonalić warsztat content writera, przedstawiamy kilka zasad.
Używaj ogólnie znanych słów
Język dostosowany do odbiorcy to pierwsza, podstawowa zasada przy tworzeniu dowolnej treści. W przypadku tekstów, które nie mają określonej grupy docelowej, warto używać jak najprostszych słów. Jeśli musisz się posłużyć specjalistycznym słownictwem, dopilnuj, żeby każde takie słowo miało wyjaśnienie.
Stosuj zdania pojedyncze
Kieruj się zasadą, że jedna myśl to jedno zdanie. Aby zachować czytelność tekstu, rozdzielaj zdania złożone na mniejsze części tam, gdzie jest to możliwe. Dzięki temu zabiegowi przekaz będzie łatwiejszy do zapamiętania.
Pisz w stronie czynnej
Strona bierna jest mniej naturalna dla języka polskiego. Znacznie częściej występuje w innych językach, na przykład w angielskim. Negatywnie wpływa też na odbiór tekstu przez czytelnika, który czuje się mniej zaangażowany. Lepszym rozwiązaniem będzie pisanie w stronie czynnej.
Zadbaj o układ tekstu
O nastawieniu do tekstu często decyduje układ treści. Dlatego stosuj nagłówki różnej wielkości w kolejności od największego do najmniejszego, pamiętaj o wyróżnieniach, używaj punktorów przy wymienianiu wielu elementów i korzystaj z różnych form prezentacji danych, takich jak: infografiki, wykresy czy tabele.
Sprawdź tekst po napisaniu
Nigdy nie jest tak dobrze, żeby nie mogło być lepiej. Nawet jeśli redagujesz tekst na bieżąco, poświęć chwilę na przeczytanie go w całości po napisaniu. Czasami, jeśli to możliwe, warto odłożyć tekst na jeden lub kilka dni i przeczytać go ponownie. Może się okazać, że znajdziesz prostszy sposób na przekazanie informacji, na których najbardziej Ci zależy.
Podsumowanie
- Zasada KISS mówi o tym, żeby pisać tak prosto, jak to tylko możliwe.
- Reguła BUZI jest polskim tłumaczeniem zasady KISS.
- Profesjonalny copywriter posiada umiejętność pisania prostym językiem na różne tematy.
- Zrozumienie tekstu wpływa na zaangażowanie czytelnika i jego stosunek do marki.
- Aby pisać prostym językiem, używaj ogólnie znanych słów, pisz krótkimi zdaniami, ogranicz stronę bierną i dbaj o czytelny układ tekstu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz