Historia copywritingu – sprawdź, jak przebiegał rozwój tego zawodu!

Spis Treści:

Copywriting zyskał w ostatnich latach dużą popularność, co stanowi naturalne następstwo rozwoju marketingu cyfrowego. Mimo iż rozkwit nastąpił niedawno, potencjał rósł już wiele lat temu. Dlatego w tym artykule przedstawimy, jak rysuje się historia copywritingu.

Historia copywritingu – początki

Żeby omówić tak wzniosłą kwestię, jaką jest historia, musimy precyzyjnie zdefiniować pojęcie copywritingu.

Copywriting to zawód świadczący szeroki zakres usług polegających na tworzeniu profesjonalnych treści, które realizują działania marketingowe zleceniodawcy.

Mówiąc inaczej, jest to inwestycja, która przynosi zyski w określonej perspektywie. Stawiając tak sprawę, musimy przyznać, że historia nie jest zbyt odległa, nie mówiąc już nawet o copywritingu stricte internetowym.

Spróbujemy jednak przedstawić ogólny rys historyczny, który doprowadził do wyodrębnienia tego zawodu.

Rozwój pisma – 5000 lat temu

Żeby powstał copywriting, wpierw muszą zaistnieć zasoby do realizacji owej pracy. Oczywiście fundamentalnym narzędziem jest pismo, które wykształciło się prawdopodobnie najszybciej u Sumerów około 3500-3000 lat p.n.e.

Była to pierwsza rozwinięta cywilizacja, która używała określonych symboli do notowania stanów magazynowych lub nadawania praw własnościowych. Lud ten zamieszkiwał południową Mezopotamię, która jest szczególnie wdzięcznym rejonem pod kątem warunków życiowych. Nic zatem nie stawało na przeszkodzie, żeby właśnie oni rozpoczęli długą historię copywritingu, kończącą się na internetowym artykule, który właśnie czytasz.

Jedno zdjęcie obrazujące historię copywritingu - przedstawia glinianą tabliczkę opartą na piśmie klinowym.

Najstarsza gliniana tabliczka na świecie zawierająca pismo klinowe. Informacje zostały częściowo odzyskane, a interpretacja jest dość precyzyjna. Brzmi ona: 34,813 litrów jęczmienia dostarczono w okresie 37 miesięcy do państwowego urzędnika, Kushima, odpowiedzialnego za produkcję piwa przy świątyni Isztar w Uruk.

Ekspansja w Indiach – 3800 lat temu

Choć kolejnym kluczowym krokiem jest rozpowszechnienie pisma w Europie, warto wspomnieć o Indiach, które nie bały się tworzenia obszernych treści na potrzeby religijne.

Idealnym przykładem są Wedy, stanowiące podstawę ówczesnego wedyzmu. Choć w obecnych czasach gruba księga kojarzy nam się głównie z Biblią, Wedy przerastają ją sześciokrotnie.

Powyższa informacja z pewnością wywołuje wielkie zdumienie, jednakże Azja Wschodnia dyktowała tempo w wielu innych księgach religijnych, szczególnie w okresie braminizmu. Mowa tutaj o upaniszadach kanonicznych (jako teksty pomocnicze do technik medytacyjnych) czy Pańćatantrze (wielkim zbiorze bajek).

Historia copywritingu – rozwój właściwy

Jak można zauważyć, nie sposób pominąć starożytnej Azji, płodzącej niezwykle obszerne treści. Ale rewolucja, która drastycznie zwiększyła dostępność pisma, dopiero nadchodziła.

Wynalezienie druku – 500 lat temu

Mamy już XV wiek – mimo „ciemnych” stuleci w Europie zdarzają się coraz częstsze wyjątki od analfabetyzmu, a na świat wychodzą już wielkie dzieła, takie jak znana wszystkim Boska komedia Dante’go czy anonimowa Pieśń o Rolandzie.

Pierwszą wydrukowaną książką jest Biblia Gutenberga, która ujrzała światło dzienne w 1455 roku. Należy jednak pamiętać o tym, że popularyzacja druku przebiegała powolnie. Przez kolejne pół wieku sporadycznie powstawały inkunabuły, które dziś stanowią pisma o niezwykle dużej wartości historycznej.

Mimo wszystko najtrudniejsze etapy za nami – od tej pory niemal wszystkie dzieła ukazywały się światu w formie drukowanej. To już tylko kwestia czasu, zanim komercyjne treści trafią do większego grona odbiorców.

Zdjęcie przedstawia Johannesa Gutenberga.

Johannes Gutenberg, twórca pierwszej metody druku na świecie.

Rozwój prasy

Wynalezienie maszyn drukarskich umożliwiło rozwój prasy na masową skalę.

Pierwsze drukowane gazety zostały opublikowane w 1609 roku, np. „Relation” ze Strasburga. Kilkadziesiąt lat później, w 1661, pojawiła się pierwsza regularna gazeta polska – „Merkuriusz Polski Ordynaryjny”. Rozwój prasy umożliwił rozpowszechnianie informacji na masową skalę. Przedsiębiorcy zauważyli więc, że warto umieszczać w gazetach reklamy swoich produktów.

Maszyna do pisania

Niewątpliwym kamieniem milowym w rozwoju copywritingu było wynalezienie maszyny do pisania, która zdecydowanie ułatwiła tworzenie tekstów i mechanizację pracy.  Stworzył ją amerykański dziennikarz Christopher Latham Sholes w 1867 roku.

Ojcowie copywritingu

Pośród wielu wynalazków i wydarzeń, które umożliwiły rozwój tekstu, na uwagę zasługują również twórcy uznawani za ojców założycieli copywritingu. Wśród nich najważniejsi są:

  • John Emory Powers – uznawany za pierwszego profesjonalnego copywritera, który pracował dla firm jako pewnego rodzaju freelancer; uważał, że tekst reklamowy musi być prosty, obiektywny i oparty na faktach;
  • Burce Fairchild Barton – amerykański pisarz, polityk, był właścicielem agencji reklamowej; podczas kampanii dla Alexander Hamilton Institute stworzył ideę storytellingu;
  • Claude C. Hopkins – w swojej pracy skupiał się na osiągnięciu jak największych wyników sprzedażowych dzięki działaniom reklamowym; napisał znaną książkę Tajniki warsztatu legendarnego copywritera;

Rozwój Internetu i upowszechnienie treści – teraz

Choć omówiliśmy lakonicznie 5000 lat rozwoju pisma, właściwa historia copywritingu rozgrywa się na naszych oczach jako nieodłączny element rozwoju ludzkości.

Brzmi wzniośle? Tak też miało zabrzmieć. Ludzie od tysięcy lat zmagali się z deficytem informacji – nie było Wikipedii, Google’a, ani żadnych łatwo dostępnych książek. Jednak od lat 90. XX wieku drastyczna ekspansja pisma w Internecie sprawiła, że obecne algorytmy wyszukiwarek walczą z nadmiarem nieprzydatnych treści. Copywriting ulega bardzo gęstej filtracji jakości, udostępniając odbiorcom tylko rzetelne teksty wysokiej jakości.

Doszliśmy więc do etapu, gdzie każde zapytanie użytkownika jest zaspokajane obszernymi i ciekawymi treściami. Choć kiedyś Google zwracał uwagę na słowa kluczowe w tekście, dzisiaj bierze pod uwagę setki czynników. Dlatego specyfika copywritingu została znacznie zmodyfikowana w ostatnich latach, a zmiany wciąż zachodzą – i to coraz szybciej.

Zostaje więc nam, copywriterom, obserwować uważnie wszelkie tendencje w Internecie i dostosowywać się do rynku, by nasze treści przynosiły klientom jak największe korzyści.

Podsumowanie

  • Historia copywritingu sięga tysięcy lat, choć nagły rozkwit nastąpił niedawno, tworząc świeży zawód znany w obecnej formie.
  • Wydarzenia istotne dla rozwoju copywritingu to m.in. wynalezienie pisma, druku, maszyny do pisania i rozwój prasy.
  • Niegdyś książka była oznaką zamożności, jednak dziś wykonujemy strategiczne i trudne działania, by ukazać treść jak najliczniejszemu gronu użytkowników.
  • Ostatnie lata pokazały, że copywriting jest zawodem bardzo podatnym na zmiany, dlatego nie sposób przewidzieć przyszłości.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu