5 wyznaczników jakości – cechy copywritera
Dzisiejszy rynek copywriterski odznacza się niebywałą różnorodnością. W niniejszym artykule zbadamy przyczyny tego stanu. Jakie są cechy odróżniające przeciętnego copywritera od doskonałego pisarza? Jak to się dzieje, że jedni sprzedają tekstem, a drudzy nie potrafią tego zrobić? Poznaj cechy copywritera doskonałego!
Najważniejsze cechy copywritera
Przede wszystkim musimy ustalić, że praca copywritera, content writera oraz innych zawodów związanych z pismem nie ogranicza się wyłącznie do tworzenia treści. Choć pisanie tekstów stanowi podstawę współpracy z firmami, niektórzy pisarze zapominają o całej otoczce, która tworzy profesjonalizm.
Dlatego poruszymy nie tylko kwestie związane z umiejętnościami, ale również z organizacją oraz komunikacją. Dopiero połączenie tych wszystkich cech tworzy satysfakcjonującą i lukratywną współpracę.
Rzetelność
Nadrzędną kwestią, oczekiwaną przez wszystkich zleceniodawców, jest jakość tekstów.
Nie ulega wątpliwości, że dobrze wykonana praca jest głównym miernikiem zakładanych efektów. Słabe treści są po prostu nieskuteczne i stanowią wadę samą w sobie, dlatego copywriter musi rzetelnie podchodzić do wszelkich zleceń.
Rzetelność oznacza więc:
- uczciwe zgłębienie tematu;
- stworzenie interesującej wartości merytorycznej;
- przełożenie tego wszystkiego na zrozumiały, atrakcyjny język.
Takie postępowanie jest tożsame z trudną i czasochłonną pracą, lecz zapewnia unikalne teksty najwyższej jakości.
Dobry copywriter nie chodzi na skróty. Nie wypełnia treści za pomocą wodolejstwa, lecz uważnie wprowadza każde zdanie, by stworzyć idealną całość. Wymaga to oczywiście wytrwałości i dużego wysiłku, któremu nie każdy pisarz podoła. Dlatego część osób kopiuje cudze teksty, a inni nadrabiają pustymi informacjami.
Są jednak i tacy, którzy własną wiedzą i doświadczeniem podejmują uczciwą pracę, tworząc skuteczne treści dopasowane do indywidualnych potrzeb i celów firmy. Dlatego bez wątpienia rzetelność jest nieodłączną cechą dobrego copywritera.
Terminowość
Organizacja i zarządzanie czasem dotyczy każdego. Musi się z tym uporać nie tylko copywriter, ale również firma zlecająca, która często rezerwuje publikację bądź utrzymuje stałą cykliczność wpisów. Wszelkie spóźnienia nie są tylko kwestią taktowności czy wizerunku – mogą wręcz negatywnie przełożyć się na zyski firmy.
Terminowość jest podstawową cechą, która zapobiega tego typu nieprzyjemnym sytuacjom. Dobry copywriter świetnie zdaje sobie sprawę z tego, że zleceniodawca również organizuje się w stosunku do zamówienia i oczekuje tekstów w określonym czasie.
Spóźnienia nie są wynikiem małych mocy przerobowych czy umiejętności copywritera, lecz brakiem organizacji.
Ustalając termin realizacji, pisarz z góry określa, w jakim czasie stworzy treści. Jeśli nie dotrzyma postanowień, wina leży wyłącznie w nim samym – a dokładniej w złej strategii, słabej kalkulacji bądź lenistwie.
Są oczywiście zdarzenia losowe, które dopuszczają do spóźnień, lecz – jak sama nazwa mówi – rządzi nimi los, a nie organizacja. Dlatego wzorowy copywriter, wyłączając wypadki niezależne od niego, jest zawsze terminowy i oddaje zamówione teksty na czas.
Otwartość
Każde zlecenie wymaga indywidualnego copywritingu, by dopasować treści do grupy odbiorców oraz specyfiki firmy
Pisanie według szablonów bądź schematów odbija się negatywnie na efektach, dlatego jest to zła praktyka, której nie znają profesjonalni copywriterzy.
Wzorowy pisarz musi być otwarty na nowe rozwiązania oraz doświadczenia, podchodząc świeżo do każdego zlecenia.
Każda firma ma własną politykę prowadzenia biznesu, a co za tym idzie, różne są koncepcje oraz oczekiwania dotyczące tekstu. Otwarty copywriter potrafi się nie tylko dostosować, ale również doradzić, podpowiedzieć i zaproponować inne rozwiązanie. Pisarze, którzy mają w tym zawodzie spore doświadczenie, służą radą, by przynieść jak największe korzyści z copywritingu.
Komunikatywność
Wzajemny kontakt jest bardzo ważny podczas współpracy, gdyż pozwala na bieżąco wprowadzić urozmaicenia i ulepszenia pierwotnego projektu.
Dobry copywriter powinien sprawnie wdrażać poprawki oraz modyfikacje, by zaktualizować realizowane zamówienie. Jest to szczególnie istotna cecha w przypadku pilnych zamówień, na przykład do prasy bądź scenariuszy.
Warto zaznaczyć, że komunikacja jest bardzo ważna na każdym etapie współpracy. Początkowo pozwala copywriterowi doprecyzować szczegóły i zrozumieć wszelkie oczekiwania dotyczące zlecenia, a na końcu – wdrożyć uwagi oraz poprawki, aby klient zaakceptował finalny projekt. Widzimy więc, jak ważną rolę w pracy copywritera odgrywa wzajemna komunikacja.
Profesjonalizm
Copywriter powinien nie tylko tworzyć profesjonalne teksty, ale również być profesjonalnym. Oznacza to klarowne przeprowadzenie klienta po wszystkich etapach współpracy.
Przed realizacją zlecenia powinna zostać sporządzona umowa copywriterska, która zawiera elementy takie jak przeniesienie majątkowych praw autorskich czy klauzula o poufności.
Wszelkie informacje, udostępniane na potrzeby tekstów, mogą być tajemnicą przedsiębiorstwa, dlatego warto dopiąć kwestie formalne na ostatni guzik.
Profesjonalne powinno być również podejście do rozliczeń, a więc ustalenie formy oraz czasu wystawienia dokumentu rozliczeniowego. Dobry copywriter wyraźnie informuje klienta:
- jaka jest cena za 1000 znaków;
- na jakim etapie następuje płatność;
- jaki koszt wiąże się z poprawkami.
Jeśli bez tych ustaleń klient otrzyma niezadowalający tekst, a modyfikacje będą objęte dodatkowym kosztem, szybko pojawią się niesnaski powstałe w wyniku współpracy.
Zatem profesjonalny copywriter powinien ustalić przejrzyste warunki oraz koszty oferowanej współpracy. Dzięki temu zleceniodawca czuje się bezpiecznie i doskonale wie, czego może oczekiwać.
Podsumowanie
- Cechy dobrego copywritera obejmują umiejętności nie tylko pisarskie, ale także interpersonalne oraz organizacyjne.
- Na zadowalającą współpracę wpływają skuteczne treści, wzajemna komunikacja, profesjonalne podejście oraz kilka innych cech, które nie ograniczają się wyłącznie do pisma.
- Drogi pisarzu, mamy nadzieję, że po przeczytaniu tego artykułu wiesz już, na co zwracać uwagę, by zleceniodawca był zadowolony.
- Drogi kliencie, wierzymy, że dzięki powyższej lekturze dowiedziałeś się, czego należy oczekiwać od dobrego copywritera.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz