Błąd 500 – czym jest i jak go naprawić?

Spis Treści:

Prawidłowo działająca strona internetowa to absolutny fundament skutecznych działań marketingowych w internecie. Niestety, mogą one zostać zaburzone przez różnego rodzaju błędy. Jednym z tych najczęściej występujących jest error 500. Co oznacza, jakie są jego przyczyny i co zrobić, by go usunąć? Sprawdźmy!

Co to jest error 500?

Error 500, znany jako Internal Server Error (Wewnętrzny Błąd Serwera), to komunikat informujący o tym, że na serwerze, na którym znajduje się strona internetowa, pojawił się problem.

Skutkuje on brakiem możliwości wyświetlenia witryny, co najczęściej wynika z różnego rodzaju usterek technicznych.

W praktyce error 500 jest błędem po stronie serwera, a więc nie wynika np. z błędnie wpisanego adresu URL przez internautę. Niestety, jest dość niejasny, ponieważ nie dostarcza szczegółowych informacji dotyczących tego, co poszło nie tak. Właściciel strony musi więc sam rozpoznać potencjalne przyczyny i zdiagnozować jego źródło.

Jak strony komunikują błąd 500?

Najczęściej pojawienie się błędu 500 oznacza, że serwer nie jest w stanie odnaleźć dokładniejszego kodu błędu z serii 5xx, który umożliwiłby właścicielowi witryny szybkie zdiagnozowanie przyczyny problemu. Oprócz klasycznego komunikatu o „błędzie 500” strony internetowe mogą komunikować go jako np.:

  • error 500;
  • HTTP 500 error;
  • Temporary Error (500);
  • Internal Server Error;
  • Server Error 500;
  • wewnętrzny błąd serwera;
  • That’s an error.

 

Przykład błędu 500 z Google (screen)

Error 500 – najczęstsze przyczyny występowania

Przyczyny błędu 500 mogą być bardzo zróżnicowane, ale – jak wspomnieliśmy wcześniej – zawsze występują po stronie serwera albo w wyniku nieprawidłowości w budowie strony. Do tych najczęstszych zaliczamy:

  • błędy w pliku .htaccess – mowa tu zwłaszcza o literówkach, błędnych regułach przekierowań albo zapisaniu pliku w niewłaściwym programie, np. Microsoft Word;
  • zmiany w kodzie PHP – również w tym wypadku najdrobniejszy błąd może wpłynąć negatywnie na działanie całego skryptu i uniemożliwiać wczytanie się strony;
  • niekompatybilną wersję PHP – najczęściej problem powoduje stara wersja PHP, jednak błąd 505 może wynikać także z najnowszej aktualizacji, która nie jest kompatybilna np. ze starszym CMS’em;
  • aktualizacje strony – dotyczy to przede wszystkim różnego rodzaju wtyczek, rozszerzeń i motywów, które mogą wchodzić ze sobą w konflikt i powodować błąd 500;
  • niewłaściwe uprawnienia plików – prawidłowa wartość to 644 dla plików i 755 dla katalogów, a wszelkie modyfikacje mogą powodować wewnętrzny błąd serwera;
  • przeciążenie serwera – błąd 500 pojawia się czasami z powodu zbyt dużej liczby zapytań lub przekroczenia limitu pamięci przydzielonego skryptom;
  • czasowe błędy – mowa tu np. o sytuacji, gdy serwer jest w trakcie aktualizacji albo występują chwilowe problemy, związane przede wszystkim z pracami konserwacyjnymi.

Czy błąd 500 wpływa na SEO?

Błąd 500 może negatywnie wpływać na proces pozycjonowania strony internetowej, co wynika przede wszystkim z jej niedostępności – nie tylko dla użytkowników, ale i robotów Google.

Jeśli problem trwa dłużej, roboty mogą mieć trudności z zaindeksowaniem zawartości witryny, co w skrajnych przypadkach może wpłynąć na widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Warto pamiętać, że wewnętrzny błąd serwera może zwiększyć współczynnik odrzuceń, co pośrednio może obniżyć ocenę strony w oczach algorytmów Google. Z tego względu ważne jest, by reagować na takie sytuacje szybko i skutecznie.

Jeśli natomiast error 500 będzie się powtarzał lub utrzymywał przez dłuższy czas, użytkownicy mogą stracić zaufanie do witryny, co negatywnie wpłynie na jej odbiór i ruch. Regularne monitorowanie stanu strony i szybkie naprawianie błędów technicznych to najlepszy sposób na uniknięcie takich problemów.

Jak naprawić wewnętrzny błąd serwera?

Naprawa błędu 500 zależy od tego, czy korzystasz ze strony internetowej jako użytkownik, czy jako właściciel. Jeżeli należysz do tej pierwszej grupy, spróbuj odświeżyć witrynę, usunąć pliki cookies, wyczyścić pamięć podręczną przeglądarki albo odwiedź serwis później – być może do tego czasu problem zostanie wyeliminowany.

Przed nieco większym wyzwaniem stoi właściciel strony, która nie chce się wyświetlić. Kluczowe jest przede wszystkim rozpoznaniu problemu i podjęcie stosowanych działań, w zależności od przyczyny jego występowania. Mowa tu o:

  • sprawdzeniu kodu .htaccess i ustawień PHP pod kątem ewentualnych błędów;
  • aktualizacji PHP albo CMS’a, aby były one ze sobą kompatybilne;
  • dezaktywowaniu wtyczek i rozszerzeń zainstalowanych w ostatnim czasie, które mogą wchodzić ze sobą w konflikt;
  • sprawdzeniu, czy aktualizowane ostatnio oprogramowanie zostało zainstalowane prawidłowo;
  • ustawieniu odpowiednich uprawnień plików;
  • zwiększeniu limitu pamięci przydzielonego skryptom.

W zdiagnozowaniu przyczyny wystąpienia błędu 500 pomagają narzędzia, takie jak Google Search Console czy Screaming Frog, które umożliwiają przeanalizowanie logów serwera.

Jeżeli nawet to nie pomaga, skontaktuj się z administratorem serwera albo dostawcą usług hostingowych, dzięki czemu zyskasz stosowne wsparcie.

Podsumowanie

  • Błąd 500 (Internal Server Error) to wewnętrzny błąd serwera, który uniemożliwia wyświetlenie zawartości strony internetowej użytkownikom.
  • Do najczęstszych przyczyn występowania error 500 zaliczamy błędy w pliku .htaccess lub kodzie PHP i niewłaściwe uprawnienia plików.
  • Błąd 500 mogą także powodować aktualizacje strony, niekompatybilna wersja PHP lub przeciążenia serwera.
  • Kluczem do wyeliminowania wewnętrznego błędu serwera jest zdiagnozowanie problemu, w czym pomagają narzędzia, takie jak Google Search Console.
  • Jeżeli nie wiesz, z czego wynika Internal Server Error, skontaktuj się z administratorem serwera albo dostawcą usług hostingowych.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja
08.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu