Co-writing – czym jest i kiedy występuje?

Spis Treści:

Poza indywidualną pracą nad contentem powszechną formą tworzenia jest współpraca przy jednym materiale. Mówimy wtedy o wspólnym pisaniu (ang. collaborative writing, zwanym w skrócie co-writingiem). Co to jest co-writing, w jakich formach występuje i jakie są zasady współpracy? Sprawdźmy!

Co to jest co-writing?

Co-writing jest formą tworzenia dowolnej treści, w którą zaangażowanych jest co najmniej dwóch autorów.

Przyjmuje się, że co-writing może mieć kilka form. Prezentujemy kilka z nich:

  • kolektywny – jedna osoba zbiera pomysły i wiedzę od pozostałych współautorów, tworząc ostateczną wersję;
  • sekwencyjny – co-writer tworzy treść i przekazuje efekt do edycji kolejnej osobie;
  • równoległy – każdy z członków zespołu tworzy część efektu końcowego, a jeden z nich łączy treści w całość;
  • warstwowy – każdy z autorów dokłada do projektu treści, w których najbardziej się specjalizuje;
  • reaktywny – osoby zaangażowane w projekt tworzą treści w tym samym czasie i przekazują sobie w trakcie informacje zwrotne.

Role w co-writingu

Istnieją trzy role, które definiują wspólne pisanie. Każda z nich wiąże się z innym rodzajem relacji oraz zaangażowaniem poszczególnych współautorów. Poniżej przedstawiamy możliwe relacje między autorami w co-writingu.

Role w co-writingu

Współautor

Bycie współautorem jest najbardziej wymagającą formą zbiorowego tworzenia. Każdy z autorów ma wówczas prawo do wniesienia swojej wizji w ostateczną wersję dzieła oraz równorzędnego traktowania.

Wszyscy współautorzy mają także prawo do bycia podpisanym własnym nazwiskiem, stosownie do zaangażowania w projekt. Taki system jest stosowany na przykład w publikacjach akademickich.

Współpracownik

Tworzenie contentu z pomocą współpracownika daje autorowi większą swobodę. Współpracownik wnosi pewien wkład w proces twórczy, taki jak: koncepcje, wiedzę czy doświadczenie, jednak to autor decyduje o stopniu, w jakim wykorzysta przekazane treści.

Współpracownik zachowuje jednak prawo do autoryzacji tych elementów contentu, na których powstanie miał wpływ, dzięki czemu unika przeinaczenia wniesionej idei.

Ghostwriter

Inną forma współpracy jest ghostwriting – sytuacja, w której prawdziwy autor treści pozostaje nieujawniony, a jego dzieło przypisuje się osobie zamawiającej. Jest to forma legalna z punktu widzenia polskiego prawa – pod warunkiem uregulowania kwestii związanych z prawami autorskimi i majątkowymi do przedmiotu zlecenia.

Zalety pracy z współautorami

Praca nad contentem w kilka osób pozwala przede wszystkim zaoszczędzić czas. Dzięki efektowi synergii wielu członków zespołu osiąga lepszy efekt niż jeden autor.

Grupowe tworzenie treści, bez względu na metodę pracy, daje też przestrzeń do rozwoju wszystkim co-writerom. Współautorzy zyskują wgląd do nowych pomysłów, różnych sposobów myślenia oraz wiedzy innych osób.

Wady grupowego pisania

Wspólne tworzenie ma również swoje wady. Jeśli nie jesteś osobą skłonną do kompromisów, to „ścieranie się” różnych pomysłów będzie nieodłącznym elementem co-writingu. Niezależnie od formy tworzonego contentu – czy będzie to publikacja, infografika albo wideo, trzeba uszanować prawo do swoich racji oraz szukać rozwiązań, które będą do przyjęcia dla obu stron.

3 zasady współpracy z co-writerem

Metody tworzenia treści przez współautorów są bardzo różne. Zależą one przede wszystkim od ustalonych zasad współpracy. Autorka artykułu, Weronika Janiak, wydała swoją debiutancką książkę, a podczas tworzenia współdziałała nie tylko ze swoim mężem jako drugim autorem, ale również ze współpracownikami, którzy byli autorami komentarzy do rozdziałów.

Jej współpraca była bardzo udana dzięki zastosowaniu 3 zasad:

  1. Transparentność w procesie dokonywania zmian – zarówno wobec współautora, jak i współpracowników. Konsultacja wszelkich modyfikacji pozwalała jej uniknąć konfliktów przez większość pracy nad książką.
  2. Dotrzymywanie ustalonych terminów – zebranie wszystkich opinii oraz komentarzy od współpracowników w określonym czasie znacznie przyspieszyło pracę nad draftem dla wydawnictwa.
  3. Wzajemny szacunek do swoich poglądów – każda z propozycji zmian była rozważana nie tylko podczas pisania, ale też w procesie redakcji.

Podsumowanie

  • Co-writing to proces tworzenia contentu przez więcej niż jedną osobę.
  • Najczęściej spotykanymi rolami we współpracy co-writerów są: współautor, współpracownik oraz ghostwriter.
  • Do zalet grupowej współpracy zalicza się oszczędność czasu oraz możliwość wymiany wiedzy i doświadczeń między autorami.
  • Największą wadą pracy grupowej jest ryzyko tworzenia się konfliktów.
  • Najważniejszymi zasadami współpracy w co-writringu są: jasny podział ról między co-writerami, trzymanie się deadline’ów oraz poszanowanie różnych poglądów.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Weronika Janiak

Z wykształcenia dziennikarka oraz politolog. Od blisko 10 lat związana z pracą z tekstem. Wolontariuszka dwóch poznańskich organizacji pozarządowych: Fundacji FIONA oraz Fundacji Aktywnych FURIA, które szerzą wiedzę o neuroróżnorodności. Współautorka „Książki o człowieku w spektrum autyzmu” wydanej przez Wydawnictwo Natuli. Ceni sobie literaturę podróżniczą oraz odkrywanie ciekawych miejsc. W wolnym czasie trenuje aikido oraz zgłębia tajniki masażu.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki
07.05.2024 Porady & Ciekawostki
06.05.2024 Korekta & Redakcja
03.05.2024 Marketing
02.05.2024 Porady & Ciekawostki
01.05.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu