Czym jest lobbing w pracy i kto się nim zajmuje?
Lobbing, często kojarzony z polityką, nie zawsze jest zjawiskiem postrzeganym pozytywnie. Jak się jednak okazuje, w wielu sferach naszego życia może okazać się niezwykle przydatny. Mowa tu między innymi o płaszczyźnie zawodowej i biznesowej, w której nierzadko przynosi spore korzyści – zarówno właścicielom firm, jak i pracownikom. Czym jest lobbing w pracy, jakie są jego rodzaje i kto może się nim zajmować?
Czym jest lobbing w pracy?
Lobbing w pracy – podobnie jak i w innych dziedzinach życia – oznacza wywieranie wpływu na władze, w celu podjęcia przez nie konkretnych działań, i uzyskanie oczekiwanych efektów.
W jego w skład wchodzą zgodne z prawem czynności, które mogą być podejmowane zarówno przez pracowników, jak i pracodawcę.
Najlepszym przykładem lobbingu w pracy są działania podejmowane przez związki zawodowe, które – poprzez rozmowy lub strajki – domagają się zmian w firmie, np. podniesienia pensji pracowników. Co jednak ciekawe, lobbing może być również wykorzystywany jako narzędzie PR. W takiej sytuacji jego celem jest wpływanie na klientów lub opinię publiczną i budowanie pozytywnego wizerunku organizacji.
O dużym znaczeniu lobbingu w dzisiejszych czasach najlepiej świadczy fakt, że istnieje związany z nim zawód – lobbysta. Zadaniem takiego specjalisty jest reprezentowanie klientów przed władzami albo instytucjami publicznymi i przekonywanie ich do podejmowania działań w konkretnym kierunku.
Lobbing a mobbing
Bardzo często mylonymi pojęciami są lobbing i mobbing. W praktyce jednak nie mają one ze sobą nic wspólnego.
Mobbing oznacza bowiem działania mające na celu zastraszenie, poniżenie czy ośmieszenie pracownika. Zalicza się go do form przemocy psychicznej – najczęściej wobec podwładnego lub współpracownika. Lobbing w pracy nie ma natomiast na celu krzywdzenia innych ludzi, a wywieranie wpływu całkowicie legalnymi metodami.
Przeczytaj również
Rodzaje lobbingu w pracy
Istnieją dwa podstawowe rodzaje lobbingu w pracy – bezpośredni i pośredni.
- Lobbing bezpośredni polega na wywieraniu bezpośredniego nacisku na osoby decyzyjne, np. poprzez spotkania, rozmowy, prowadzenie korespondencji czy prezentowanie własnych projektów.
- Lobbing pośredni polega na kształtowaniu opinii publicznej i przekonywania do swoich racji większej grupy osób, np. poprzez petycje, strajk i manifestacje, kampanie reklamowe, kontakty z mediami czy bojkoty konsumenckie.
Poszczególne formy lobbingu w pracy mogą być stosowne oddzielnie albo iść ze sobą w parze – w zależności od postawy władz oraz efektów, jakie chcą osiągnąć lobbyści.
Kto może prowadzić lobbing w pracy?
Jak wspomnieliśmy wcześniej, lobbing w pracy może być inicjatywą pracowników lub właścicieli firmy. Najczęściej za jego prowadzenie odpowiadają:
- związki zawodowe, które poprzez rozmowy z właścicielami lub strajki pragną osiągnąć określone korzyści dla pracowników albo dążą do wdrożenia/zatrzymania zmian w przedsiębiorstwie;
- pracodawcy, którzy współpracując z konkurencyjnymi firmami (najczęściej z tej samej branży), chcą wywrzeć presję na władzach lub instytucjach publicznych i tym samym osiągnąć konkretne cele (np. zmiany w prawie);
- specjaliści od Public Relations i marketingu, którzy kierując przekazy do klientów i/lub opinii publicznej, pragną budować pozytywny wizerunek firmy i/lub zdobyć ich zaufanie w celu wywarcia większego nacisku na władze.
Czy lobbing jest legalny i kiedy okazuje się potrzebny?
Lobbing w pracy jest całkowicie legalny, a wszelkie kwestie z nim związane reguluje ustawa z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 2005 nr 169 poz. 1414).
Zgodnie z nią za działalność lobbingową uznaje się „każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa”. Może być ona prowadzona zarówno przez osoby prawne, jak i fizyczne w oparciu o umowę cywilnoprawną.
Lobbing w pracy jest w dzisiejszych czasach bardzo potrzebny, ponieważ:
- ułatwia dostęp do władz i osób decyzyjnych, umożliwiając wpływanie na ich decyzje albo osiągnięcie konkretnych korzyści dla danej grupy osób lub organizacji;
- umożliwia dbanie o interesy pracowników i pracodawców, pozwalając na osiąganie porozumienia w wielu palących kwestiach;
- umożliwia polubowne rozwiązywanie konfliktów i porządkowanie konkurujących ze sobą interesów.
Wszystko to sprawia, że lobbingu nie należy kojarzyć wyłącznie z polityką – może przynosić wiele korzyści również właścicielom czy pracownikom firm.
Podsumowanie
- Lobbing w pracy to wywieranie wpływu na władze w celu osiągnięcia konkretnych korzyści lub podjęcia przez nie oczekiwanych działań.
- Lobbing to nie to samo co mobbing, czyli stosowanie przemocy psychicznej wobec podwładnych lub współpracowników.
- Wyróżniamy lobbing bezpośredni (np. rozmowy i spotkania z władzą) oraz pośredni (np. strajki, manifestacje, petycje i kampanie reklamowe).
- Lobbing w pracy może być prowadzony przez związki zawodowe, pracodawców albo specjalistów od PR i marketingu.
- Lobbing jest całkowicie legalny i może przynosić wiele korzyści różnym grupom zawodowym oraz właścicielom firm.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz