Czym jest lobbing w pracy i kto się nim zajmuje?

Spis Treści:

Lobbing, często kojarzony z polityką, nie zawsze jest zjawiskiem postrzeganym pozytywnie. Jak się jednak okazuje, w wielu sferach naszego życia może okazać się niezwykle przydatny. Mowa tu między innymi o płaszczyźnie zawodowej i biznesowej, w której nierzadko przynosi spore korzyści – zarówno właścicielom firm, jak i pracownikom. Czym jest lobbing w pracy, jakie są jego rodzaje i kto może się nim zajmować?

Czym jest lobbing w pracy?

Lobbing w pracy – podobnie jak i w innych dziedzinach życia – oznacza wywieranie wpływu na władze, w celu podjęcia przez nie konkretnych działań, i uzyskanie oczekiwanych efektów.

W jego w skład wchodzą zgodne z prawem czynności, które mogą być podejmowane zarówno przez pracowników, jak i pracodawcę.

Najlepszym przykładem lobbingu w pracy są działania podejmowane przez związki zawodowe, które – poprzez rozmowy lub strajki – domagają się zmian w firmie, np. podniesienia pensji pracowników. Co jednak ciekawe, lobbing może być również wykorzystywany jako narzędzie PR. W takiej sytuacji jego celem jest wpływanie na klientów lub opinię publiczną i budowanie pozytywnego wizerunku organizacji.

O dużym znaczeniu lobbingu w dzisiejszych czasach najlepiej świadczy fakt, że istnieje związany z nim zawód – lobbysta. Zadaniem takiego specjalisty jest reprezentowanie klientów przed władzami albo instytucjami publicznymi i przekonywanie ich do podejmowania działań w konkretnym kierunku.

Lobbing a mobbing

Bardzo często mylonymi pojęciami są lobbing i mobbing. W praktyce jednak nie mają one ze sobą nic wspólnego.

Mobbing oznacza bowiem działania mające na celu zastraszenie, poniżenie czy ośmieszenie pracownika. Zalicza się go do form przemocy psychicznej – najczęściej wobec podwładnego lub współpracownika. Lobbing w pracy nie ma natomiast na celu krzywdzenia innych ludzi, a wywieranie wpływu całkowicie legalnymi metodami.

Rodzaje lobbingu w pracy

Istnieją dwa podstawowe rodzaje lobbingu w pracy – bezpośredni i pośredni.

  1. Lobbing bezpośredni polega na wywieraniu bezpośredniego nacisku na osoby decyzyjne, np. poprzez spotkania, rozmowy, prowadzenie korespondencji czy prezentowanie własnych projektów.
  2. Lobbing pośredni polega na kształtowaniu opinii publicznej i przekonywania do swoich racji większej grupy osób, np. poprzez petycje, strajk i manifestacje, kampanie reklamowe, kontakty z mediami czy bojkoty konsumenckie.

Poszczególne formy lobbingu w pracy mogą być stosowne oddzielnie albo iść ze sobą w parze – w zależności od postawy władz oraz efektów, jakie chcą osiągnąć lobbyści.

Kto może prowadzić lobbing w pracy?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, lobbing w pracy może być inicjatywą pracowników lub właścicieli firmy. Najczęściej za jego prowadzenie odpowiadają:

  • związki zawodowe, które poprzez rozmowy z właścicielami lub strajki pragną osiągnąć określone korzyści dla pracowników albo dążą do wdrożenia/zatrzymania zmian w przedsiębiorstwie;
  • pracodawcy, którzy współpracując z konkurencyjnymi firmami (najczęściej z tej samej branży), chcą wywrzeć presję na władzach lub instytucjach publicznych i tym samym osiągnąć konkretne cele (np. zmiany w prawie);
  • specjaliści od Public Relations i marketingu, którzy kierując przekazy do klientów i/lub opinii publicznej, pragną budować pozytywny wizerunek firmy i/lub zdobyć ich zaufanie w celu wywarcia większego nacisku na władze.

Czy lobbing jest legalny i kiedy okazuje się potrzebny?

Lobbing w pracy jest całkowicie legalny, a wszelkie kwestie z nim związane reguluje ustawa z dnia 7 lipca 2005 roku o działalności lobbingowej w procesie stanowienia prawa (Dz. U. 2005 nr 169 poz. 1414).

Zgodnie z nią za działalność lobbingową uznaje się „każde działanie prowadzone metodami prawnie dozwolonymi zmierzające do wywarcia wpływu na organy władzy publicznej w procesie stanowienia prawa”. Może być ona prowadzona zarówno przez osoby prawne, jak i fizyczne w oparciu o umowę cywilnoprawną.

Lobbing w pracy jest w dzisiejszych czasach bardzo potrzebny, ponieważ:

  • ułatwia dostęp do władz i osób decyzyjnych, umożliwiając wpływanie na ich decyzje albo osiągnięcie konkretnych korzyści dla danej grupy osób lub organizacji;
  • umożliwia dbanie o interesy pracowników i pracodawców, pozwalając na osiąganie porozumienia w wielu palących kwestiach;
  • umożliwia polubowne rozwiązywanie konfliktów i porządkowanie konkurujących ze sobą interesów.

Wszystko to sprawia, że lobbingu nie należy kojarzyć wyłącznie z polityką – może przynosić wiele korzyści również właścicielom czy pracownikom firm.

Podsumowanie

  • Lobbing w pracy to wywieranie wpływu na władze w celu osiągnięcia konkretnych korzyści lub podjęcia przez nie oczekiwanych działań.
  • Lobbing to nie to samo co mobbing, czyli stosowanie przemocy psychicznej wobec podwładnych lub współpracowników.
  • Wyróżniamy lobbing bezpośredni (np. rozmowy i spotkania z władzą) oraz pośredni (np. strajki, manifestacje, petycje i kampanie reklamowe).
  • Lobbing w pracy może być prowadzony przez związki zawodowe, pracodawców albo specjalistów od PR i marketingu.
  • Lobbing jest całkowicie legalny i może przynosić wiele korzyści różnym grupom zawodowym oraz właścicielom firm.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

03.12.2024 Porady & Ciekawostki
02.12.2024 Pozycjonowanie
29.11.2024 Porady & Ciekawostki
28.11.2024 Korekta & Redakcja
27.11.2024 Korekta & Redakcja
26.11.2024 Korekta & Redakcja
25.11.2024 Porady & Ciekawostki
22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu