Grywalizacja – czym jest i jak ją wykorzystać w działaniach marketingowych?

Każdy z nas jest codziennie zasypywany ogromną ilością reklam, które coraz częściej przynoszą efekt odwrotny do zamierzonego – zamiast zachęcać do zakupu czy kontaktu, odstraszają. Dlatego kluczem do marketingowego sukcesu jest dzisiaj poszukiwanie nowych, atrakcyjnych form promocji. Jedną z nich jest grywalizacja, stanowiąca remedium na niechęć lub obojętność konsumentów. Czym jest, z czego się składa i jakie korzyści może zapewnić Twojej firmie?
Czym jest grywalizacja?
Grywalizacja to wykorzystywanie elementów gier oraz technik ich projektowania do angażowania pracowników lub klientów.
Stanowi sposób na uatrakcyjnienie żmudnych i powtarzalnych procesów w celu zaangażowania odbiorców i wywołania u nich określonych działań. W kontekście marketingu polega najczęściej na włączaniu do przekazów reklamowych elementów rywalizacji.
Grywalizacja jest pojęciem stosunkowo świeżym – po raz pierwszy w anglojęzycznej formie (gamification) została użyta w 2002 roku, a z czasem jej elementy zaczęły stawać się filarem działań wielu firm. Obecnie stanowi wartościowe wsparcie marketingowe, łącząc wiedzę z kilku dziedzin – nie tylko projektowania gier, ale również psychologii behawioralnej czy programów lojalnościowych.
Grywalizacja w marketingu – czy to naprawdę działa?
Tak, grywalizacja w marketingu może okazać się doskonałym sposobem na promocję produktów, usług, a także całych brandów.
Wynika to z kilku czynników:
- Grywalizacja opiera się na elementach rywalizacji, do której skłonność ma większość z nas. Możliwość odniesienia zwycięstwa czy bycia lepszym w jakiejś dziedzinie motywuje i angażuje do działania, co zwiększa skuteczność przekazów reklamowych.
- Grywalizacja umożliwia zbieranie i kolekcjonowanie, np. punktów, odznak czy trofeów, wzbudzając poczucie misji i wskazując konkretny cel.
- Grywalizacja nagradza wysiłek i zaangażowanie, dzięki czemu konsument lub pracownik ma świadomość, że jego starania nie idą na marne.
- Grywalizacja zapewnia dobrą zabawę i powoduje, że uczestnictwo w konkretnym wydarzeniu marketingowym, takim jak konkurs, loteria czy quiz, znacząco uatrakcyjnia przekaz reklamowy.
Wszystko to sprawia, że prawidłowo zaplanowana i wdrożona grywalizacja może przynieść firmie wiele korzyści. Do tych najważniejszych zaliczamy:
- przyciągnięcie uwagi potencjalnych klientów;
- wyróżnienie się na tle konkurencji;
- wzrost zaangażowania aktualnych lub potencjalnych klientów;
- wywołanie u konsumentów konkretnych działań;
- budowanie pozytywnego wizerunku firmy i lojalności klientów wobec marki;
- wzrost sprzedaży produktów lub usług, a co za tym idzie – większe przychody.
Jakie elementy grywalizacji możesz wykorzystać w działaniach promocyjnych?
Grywalizacja może przybierać różne formy – programów lojalnościowych, konkursów, loterii lub quizów i zagadek.
Mogą być one organizowane na portalach społecznościowych i stronach internetowych, a także przy wykorzystaniu aplikacji mobilnych.
Kluczem do sukcesu jest jednak nie tylko forma, ale również elementy, z jakich będzie się składać grywalizacja. Chcąc zaangażować odbiorców i zachęcić ich do podejmowania konkretnych działań, można np. zaproponować im:
- zbieranie punktów;
- zdobywanie rang;
- osiąganie poziomów;
- kolekcjonowanie odznak, medali czy trofeów;
- wykonywanie wyzwań i misji.
Motywujące dla uczestników danego przedsięwzięcia mogą być chociażby tablice z wynikami oraz drobne nagrody, np. za osiągnięcie konkretnego poziomu.
Chcąc wykorzystać grywalizację w praktyce, warto wzorować się na najlepszych w tej dziedzinie. Przykłady? Portal Pyszne.pl przyznaje użytkownikom zamawiającym jedzenie punkty, które można wymienić np. na kody rabatowe w różnych sklepach.
Co zrobić, aby grywalizacja przyniosła efekty?
Planując grywalizację, powinieneś przede wszystkim:
- określić cele, jakie chcesz osiągnąć – forma grywalizacji oraz jej elementy zależą od tego, czy bardziej zależy Ci na wypromowaniu produktów lub usług, czy budowaniu lojalności aktualnych klientów;
- określić grupę docelową – poznając swoich aktualnych i potencjalnych klientów, możesz dopasować zasady konkursów albo quizów do ich preferencji, a co za tym idzie osiągnąć określone cele;
- ustalić i sprecyzować zasady – grywalizacja powinna opierać się na prostych regułach gry i dokładnie wyjaśniać je uczestnikom, a także precyzować nagrody i cele.
Bardzo istotną kwestią jest także ustalenie nagród dla zwycięzców, sposobów motywacji do działania (punkty, poziomy itd.), a także mierzenie wyników grywalizacji. Kontroluj, czy Twoja kampania przynosi efekty, np. w postaci wzrostu ruchu na stronie lub liczby obserwujących w mediach społecznościowych, a pozwoli Ci to udoskonalić realizowane strategie w przyszłości.
Podsumowanie
- Grywalizacja to technika służąca uatrakcyjnieniu przekazów reklamowych poprzez dodanie do nich elementów rywalizacji.
- Dzięki grywalizacji możliwe jest budowanie zaangażowania i lojalności klientów, zwiększanie świadomości marki oraz poprawianie wyników finansowych.
- Grywalizacja może mieć formę konkursów, quizów, loterii, zagadek, a także programów lojalnościowych.
- Najczęściej stosowanymi elementami grywalizacji są punkty, rangi, poziomy, odznaki, misje oraz wyzwania.
- Aby grywalizacja była skuteczna, niezbędne jest określenie jej celów oraz grupy docelowej, wybór odpowiednich mechanik oraz ustalenie zasad.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz