Czym jest marketing interakcyjny i jak go stosować?

Spis Treści:

Różne są metody pozyskiwania klientów. Warto pamiętać jednak, że celem marketingu nie jest zdobycie jednorazowego klienta, ale stworzenie takiej relacji, by zainteresowanie produktem było stałe; by konsument był wierny marce, która będzie rozpoznawalna i oceniana pozytywnie. Jednym z rodzajów taktyk marketingowych jest marketing interakcyjny. Czy jest to skuteczna metoda promocji marki?

Czym jest marketing interakcyjny?

Marketing interakcyjny to działania promujące markę i produkt, które zakładają wejście w interakcję z potencjalnym klientem za pomocą środków cyfrowych.

Zbudowanie relacji z konsumentami jest bardzo ważne, gdyż dzięki temu poznajesz ich potrzeby i oczekiwania, a co za tym idzie – możesz wyjść im naprzeciw. Co więcej, odbiorca działań utożsamia się z marką, a to daje nadzieję na wierność produktowi czy ich gamie. Nie znaczy to jednak, że produkt może być kiepskiej jakości, bowiem marketing to dopiero połowa sukcesu. Marketing interakcyjny nie zaczaruje konsumenta, który przymknie oczy na wady marki, lecz ma zachęcić do pierwszego wyboru i lojalności w związku z wartościami wyznawanymi przez konsumenta i producenta.

Jak działa marketing interakcyjny?

Marketing interakcyjny zazwyczaj bazuje na cyfrowych formach przekazu. Warto jednak pamiętać, by wybierać takie środki komunikacji, które umożliwiają zarówno nadawanie informacji, jak ich otrzymywanie. Co to oznacza w praktyce?

Portale społecznościowe

Wykorzystanie portali społecznościowych do tej strategii marketingowej umożliwia zarówno wypromowanie swojej wizji produktu i marki, jak i komunikację bezpośrednią.

Co więcej, jest to kanał komunikacji codziennej, dzięki czemu konsument nie zapomni o marce, jeśli działania marketingowe w tym kanale będą dobrze zaplanowane i przeprowadzone. Warto pamiętać również o tym, że tutaj zadowolony konsument poleci produkt innym użytkownikom portalu. Wymiana spostrzeżeń jest bardzo cenna, coraz częściej bowiem klienci chcą mieć możliwość współtworzenia marki, co niejako leży u podstaw marketingu interakcyjnego.

Strona internetowa i aplikacja

Tworzenie własnych witryn czy aplikacji mobilnych w marketingu interakcyjnym pomoże potencjalnemu klientowi w łatwy i skuteczny sposób zapoznać się z marką i gamą produktów. Zakładka „kontakt” ukaże firmę jako otwartą na relacje i zapewni przestrzeń do interakcji. Natomiast sklep internetowy pozwoli szybko i wygodnie dokonać zakupu wybranych produktów, zamiast szukać ich w sklepach stacjonarnych czy u pośredników. Warto tu stworzyć również program lojalnościowy, dzięki któremu można zbierać punkty wymienne na zniżki czy inne profity. W ten sposób zachęcisz konsumenta, by do Ciebie wracał.

Reklamy online

Marketing interakcyjny nie może być pozbawiony informacji o produkcie i marce. Stworzenie zatem video – zarówno zamieszczanych w sieci, jak i w telewizji – pozwoli zaprezentować w atrakcyjny sposób gamy produktów, tudzież wizji firmy. Pamiętaj, by w tym przekazie konsumenta i jego potrzeby stawiać w centrum.

E-maile

Wiadomości mailowe pomogą zwiększyć świadomość marki i wypromować produkt. Dzięki nim nabywca wejdzie na stronę internetową, odwiedzi fanpage czy wypróbuje produkty. Taka komunikacja pozwoli mu bez stresu zapoznać się z wizją firmy i rozeznać, czy Wasz system wartości jest podobny.

Cele marketingu interakcyjnego

Marketing interakcyjny, jak każde działanie marketingowe, ma na celu promowanie produktu i marki.

Poniżej jednak przedstawiamy cele szczegółowe tego rodzaju działań:

  • lojalność klientów,
  • zwiększenie sprzedaży,
  • budowanie silnego wizerunku firmy,
  • zadowolenie zarówno producenta, jak i konsumenta.

Marketing interakcyjny, łącząc przedsiębiorczość z psychologią, jest nastawiony nie tylko na osiągnięcie wymiernego zysku, ale przede wszystkim na poczucie spełnienia. Konsument jest zadowolony z produktu i marki wyznającej te same wartości, a producent ma poczucie, że robi coś ważnego, jego produkty są potrzebne i ważne, nie tylko ze względów finansowych, ale i społecznych.

Przykłady marketingu interakcyjnego

Na co dzień spotykamy się z wieloma działaniami budującymi strategię marketingu interakcyjnego.

Karty na punkty

W różnych sklepach oferowane są karty na punkty. Obecnie można je zbierać także online, na przykład zamawiając produkty w Sinsay, kupując w Lidlu czy Rossmanie. W tym ostatnim sklepie zbierane punkty nie przynoszą żadnych profitów klientowi, lecz pomagają osobom potrzebującym – wybranej przez klienta organizacji charytatywnej. Jest to działanie, które pokazuje, że wyznawane wartości są tożsame.

Maile

Maile z jako element marketingu interakcyjnego otrzymujemy od Plusha, BP czy Payback.

Fanpage na Facebooku

Wiele z wymienionych tu firm ma założony profil na Facebooku, gdzie można nie tylko obejrzeć nowe produkty, ale i dopytać o ofertę. Przykładowo na fanpage’u Pepco codziennie są zamieszczane posty reklamujące produkty tej marki. Można na nim dopytać o dostępność produktów czy udostępnić ofertę innym użytkownikom portalu. Należy jednak zawsze pamiętać, że skuteczny marketing to taki, który nie męczy – zbyt częste wiadomości czy posty bywają uciążliwe i często działają odstręczająco.

 

Podsumowanie

  • Marketing interakcyjny to działania promocyjne i sprzedażowe mające na celu wypromowanie produktu i marki poprzez budowanie relacji z konsumentem.
  • Celem marketingu interakcyjnego jest nie tylko pozyskanie klientów, zwiększenie sprzedaży, lecz również zbudowanie silnej, rozpoznawalnej marki i lojalności klientów.
  • W marketingu interakcyjnym kluczowym celem jest uzyskanie satysfakcji konsumenta oraz poczucie społecznej użyteczności producenta i jego produktów.
  • Marketing interakcyjny wykorzystuje: portale społecznościowe, strony internetowe, aplikacje mobilne, programy lojalnościowe, e-maile, reklamy wideo.
  • Marketing interakcyjny wykorzystują takie marki, ja: Sinsay, Pepco, Lidl, Plush, BP, Rossman, Payback.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 4

Anna Czudecka-Wrona

Anna z zawodu jest polonistką, ukończyła także edytorstwo w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Słowo pisane jest jej pasją od najmłodszych lat, gdy tworzyła wiersze czy opowiadania. Do dziś pisze teksty literackie do szuflady. Zarówno jako copywriter, jak i czytelnik ceni sobie wartość merytoryczną oraz poprawność językową, ortograficzną i interpunkcyjną. Prywatnie poziom endorfin podnosi jej chwila nad książką, dobra kawa czy rodzinna wyprawa. Z przyjemnością również gotuje, recytuje i śpiewa.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.02.2024 Marketing
19.02.2024 Pozycjonowanie
16.02.2024 Porady & Ciekawostki
15.02.2024 Copywriting
14.02.2024 Korekta & Redakcja
13.02.2024 Porady & Ciekawostki
12.02.2024 Social Media
09.02.2024 Korekta & Redakcja
08.02.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu