Ile kosztuje sklep internetowy?

Spis Treści:

Wyniki analizy PwC z 2020 r. przewidują, że wartość brutto polskiego e-handlu będzie rosła co najmniej do 2026 r. ze średniorocznymi wzrostami na poziomie ok. 12%. Jak widać, prognozy ekspertów są bardzo sprzyjające zwłaszcza dla osób, które planują założenie własnego e-sklepu. Tym bardziej że koszty rozpoczęcia działalności mogą być naprawdę niewielkie. A więc, ile kosztuje sklep internetowy?

Koszt założenia sklepu internetowego a prowadzenie działalności gospodarczej

W większości przypadków prowadzenie sklepu internetowego wymaga założenia własnej działalności gospodarczej.

Wyjątek stanowią platformy, których przychody nie przekraczają 50% wartości płacy minimalnej (wtedy można prowadzić biznes w ramach tzw. działalności nierejestrowanej). Kwota ta jednak jest bardzo niska i może być zadowalająca wyłącznie dla osób, dla których prowadzenie sklepu internetowego jest dodatkową formą zarobku.

Prowadzenie działalności wiąże się oczywiście z koniecznością opłacania podatków,  składek ZUS (300-1600 zł) i obsługi księgowej. Korzystanie z usług biura rachunkowego to wydatek minimum 100-150 zł miesięcznie.

Koszt stworzenia sklepu a wybór platformy e-commerce

Największy wpływ na koszty początkowe ma wybór rodzaju platformy. Możesz wybrać sklep oparty na modelu Saas, open source lub platformę dedykowaną.

Platforma typu Saas

Najtańsze i najłatwiejsze w obsłudze są platformy SaaS (z j. angielskiego: „Software as a Service”), które działają w formie abonamentowej. Sklep tworzony jest na gotowej platformie w chmurze internetowej, za co dostawcy pobierają cykliczne opłaty. Koszt abonamentu, w zależności od wyboru serwisu, wynosi od 50 do 300 zł.

Platformy typu SaaS oferują: gotowy skrypt, infrastrukturę serwerową i automatyczne aktualizacje. Decydując się na korzystanie z nich, możesz liczyć również na darmowe wsparcie techniczne.

Niewątpliwą zaletą platform typu SaaS jest komfort użytkowania – sprzedawca nie musi znać się na programowaniu, aby prowadzić sklep. Niestety, to rozwiązanie ma również kilka wad: nie pozwala na personalizację sklepu (uniemożliwia dostosowanie go do swoich potrzeb i modelu biznesu), nie daje też możliwości gromadzenia danych na własnych serwerach, co przekłada się na dużą zależność od dostawy (opóźnienie płatności może skutkować nawet usunięciem sklepu!).

Do najbardziej znanych platform tego typu należą: Shoper, Sky-Shop i RedCart.

Platforma typu open source

Open source to oprogramowania oparte na otwartym kodzie, które pozwalają na tworzenie sklepów internetowych na własnych serwerach. Zaletą tego rozwiązania jest też możliwość tworzenie personalizowanych rozwiązań i funkcjonalności. Otwarty kod źródłowy pozwala na nieskończoną ilość modyfikacji oraz możliwość ciągłego rozbudowywania strony (wiele darmowych wtyczek).

Oprogramowania open source są w pełni darmowe. Dla pewności warto jednak powierzyć konfigurację sklepu specjaliście – platformy oparte na otwartym kodzie są narażone na więcej ataków hakerskich. Koszt zatrudnienia programisty może wynieść w tym wypadku od kilkuset złotych do kilku tysięcy złotych.

Do najpopularniejszych platform typu open source należą: PrestaShop, Magento i WooCommerce.

Platforma dedykowana

To zdecydowanie najdroższe spośród wszystkich rozwiązań. Platformy dedykowane tworzone są na miarę biznesu – są ściśle dopasowane do specyfiki działalności i wymagań użytkownika. Ich zaletą jest też bezpieczeństwo. Wady to wysokie koszty i długi czas powstawania.

Stworzenie w pełni spersonalizowanej platformy zajmuje nawet kilka miesięcy. Z kolei zatrudnienie zespołu programistów generuje wydatki wynoszące od kilku tysięcy do nawet kilkuset tysięcy złotych. Jest to więc rozwiązanie, na które mogą sobie pozwolić tylko wielkie platformy o wysokich zasięgach.

Koszt magazynowania towaru

Kolejnym ważnym aspektem sklepu internetowego, który zdecydowanie wpływa na koszty jego utrzymania, jest magazynowanie produktów. Koszty wynajmu 1 m² zaczynają się od około 20 zł miesięcznie. Oczywiście, możesz mieć też swój magazyn, ale pamiętaj, że on też generuje koszty – musisz przecież opłacać media i podatek od nieruchomości. Dlatego jednym z lepszych rozwiązań w tej kwestii jest dropshipping.

To model logistyczny wykorzystywany w sprzedaży online, który polega na przeniesieniu procesu magazynowania i wysyłki towaru na dostawcę. Oznacza to, że sprzedawany przez Ciebie towar znajduje się w magazynie hurtowni lub dystrybutora. Dzięki temu możesz sporo zaoszczędzić, i to nie tylko pod względem pieniędzy, ale też czasu – jako sprzedawca odpowiadasz wyłącznie za prawidłowe przeprowadzenie transakcji sprzedaży.

Ile kosztuje sklep internetowy? Pozostałe wydatki

Oszacowując koszt stworzenie sklepu internetowego, musisz też uwzględnić kilka innych aspektów, które generują koszty.

  • Domena – najbardziej pożądane (na polskim rynku) są te z końcówką: .pl, .eu i .com; koszt domeny z końcówką .pl jest niewielki, wynosi średnio 50 złotych rocznie.
  • Hosting – możesz wybrać miejscem na współdzielonym serwerze SSD lub na serwerze dedykowanym; w przypadku tego drugiego opłaty będą jednak dużo wyższe. Najtańszy hosting kosztuje kilkadziesiąt złotych miesięcznie (jeśli wybierzesz platformę opartą na modelu SaaS, nie musisz martwić się hostingiem).
  • Zdjęcia – jeśli sprzedajesz produkty z hurtowni, możesz użyć zdjęć, którymi dysponuje producent; jeśli zajmujesz się sprzedażą autorskich artykułów, musisz liczyć się z kosztami sesji zdjęciowej, której wykonanie wynosi od kilkuset do kilku tysięcy złotych.
  • Prowizje od płatności – właściciele systemów płatniczych pobierają prowizję od sprzedanych towarów, zwykle wynosi ona kilka procent.
  • Opisy produktów – prowadząc sklep, musisz zadbać o wysokiej jakości opisy produktów. O ile zdjęcia możesz pobrać je ze strony producenta, o tyle kopiowanie opisów jest już niezgodne z prawem, w dodatku źle wpływa na pozycjonowanie sklepu. Stawki profesjonalnych copywriterów za napisanie opisu produktowego zaczynają się już od kilkunastu złotych za 1000 zzs (znaków ze spacjami).
  • Kwestie prawne – nie można także zapomnieć o obowiązującym prawie i wymaganiach stojących przed przedsiębiorcami. Sklep internetowy powinien zatem mieć własny regulamin, politykę prywatności, zgody na przetwarzanie danych osobowych itp. Można oczywiście napisać je samodzielnie, ale ryzyko popełnienia błędu jest duże. Koszt sporządzenia regulaminu i innych niezbędnych dokumentów przez prawnika kosztuje około 1000-3000 zł, jednak można skorzystać z gotowych szablonów do wypełnienia – cena regulaminu wynosi wtedy około 200 zł.

Należy jednak pamiętać, że prowadzenie sklepu internetowego będzie wymagało również opłacenia usług kurierskich i pakowania towaru, a czasem także zatrudnienia pracownika, wynajęcia biura czy zakupu kasy fiskalnej. Każdy kolejny wydatek będzie miał wpływ na to, ile kosztuje sklep internetowy w Twoim przypadku.

Podsumowanie

  • Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na pytanie, ile kosztuje sklep internetowy. Koszty założenia sklepu są bardzo różne, a zaczynają się od kilkuset złotych. Trudno jednak ustalić górną granicę.
  • Wielkość inwestycji zależy tak naprawdę od wyborów, jakich dokonasz:
    rodzaju platformy, formy działalności czy sposobu magazynowania towaru.
  • Najmniejsze koszty założenia sklepu generuje platforma oparta na modelu SaaS.
  • Jeśli zależy Ci na personalizacji sklepu, wybierz platformę opartą na otwartym kodzie źródłowym (open source).
  • Aby zmniejszyć koszty prowadzenia działalności, warto zdecydować się na dropshipping.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.11.2024 Marketing
21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu