Jak wypromować sklep internetowy?

Spis Treści:

Zanim użytkownik stanie się Twoim klientem przejdzie długą drogę. Zwykle prowadzi ona od pomysłu na zakup produktu, poprzez porównywanie ofert i czytanie opinii o sklepach internetowych, aż po odwiedzanie wybranych stron sklepów internetowych. Co można zrobić, by zwiększyć szansę na to, by klient zrobił zakupy właśnie w naszym sklepie? Oto kilka podpowiedzi.

Zastanów się, jak działa użytkownik

Twój przyszły klient – o ile jeszcze Twój sklep nie został dodany do ulubionych w jego pasku zakładek – raczej nie przyjdzie na Twoją stronę WWW, wpisując bezpośrednio Twój adres URL. Najpierw przemierzy odmęty Internetu, rozpoczynając swoją drogę zwykle od jednej (lub kilku!) z poniższych czynności:

  • wpisze interesujące go hasło w wyszukiwarkę WWW, najpierw dokształcając się na portalach internetowych / blogach na temat interesującego go produktu lub czytając /rozpoczynając dyskusje na forach internetowych;
  • przejdzie bezpośrednio na strony z porównywarkami, np. ceneo.pl, skapiec.pl;
  • odwiedzi duże platformy zakupowe, np. allegro.pl;
  • prześledzi mapy Google w poszukiwaniu sklepów w tym miejscu;
  • swoje poszukiwania rozpocznie w social mediach, np. będzie obserwować interesujące go hashtagi na Instagramie, wpisze nazwę produktu w pasku wyszukiwań na YouTube, odwiedzi grupy tematyczne na Facebooku;
  • porozmawia ze znajomymi, którzy przekażą mu link do wartościowych stron z poszukiwanym produktem;
  • kliknie w reklamę w social mediach, w link w wartościowym artykule lub w reklamę przy tekście na temat produktu, którego poszukuje lub który mu się spodobał;
  • jeżeli sklep, z którego już kiedyś użytkownik korzystał, zrobił na nim pozytywne wrażenie, wpisze jego adres URL bezpośrednio w wyszukiwarkę (aby jednak do tego doszło, najpierw trzeba wyrobić sobie markę).

Następnie, gdy użytkownik wytypuje kilka interesujących go stron ze sklepami, rozpocznie poszukiwania opinii na ich temat. Opinie można czytać w Google Moja Firma, w social mediach lub bezpośrednio pod produktami na stronie sklepu,  np. na fanpage’u firmy na Facebooku i w komentarzach pod postami albo w grupie na Facebooku, w której można zadać pytanie i zapytać innych internautów o ich wrażenia na temat produktu.

Jak wypromować sklep internetowy?

Co zatem zrobić, by użytkownik trafił do naszego sklepu? Trzeba nie tylko wyjść mu na spotkanie, czyli być obecnym w tych samych miejscach, w których przebywa nasz potencjalny klient, ale także zrobić to w sposób atrakcyjny.

Oto kilka możliwości:

Nawiąż współpracę z influencerami

Jeżeli Twój sklep jeszcze nie został dobrze wypromowany, możesz skorzystać z możliwości powierzenia recenzowania Twoich produktów influencerom, którzy mają już wypracowaną markę i opinię w sieci. Pamiętaj jednak, by recenzje produktów tworzone przez wybranego blogera, youtubera czy instagramera nie były przesadzone. Ślepe zachwalanie konkretnego towaru, może po prostu zniechęcić internautę i doprowadzić do tzw. efektu bumerangowego, który ma miejsce wówczas, gdy:

„przekaz […] wywołuje zmiany w kierunku przeciwnym niż zamierzony”.

(„Człowiek wśród ludzi. Zarys psychologii społecznej” B. Wojciszke str. 219.).

Innymi słowy, źle przeprowadzona, nierzetelna recenzja może sprawić, że użytkownik wręcz zrezygnuje z zakupów w naszym sklepie. Dlatego wszelkie tego rodzaju treści należy pisać w sposób wyważony.

Warto także zwrócić uwagę na kwestie prawne. Treści, które stanowią przekaz reklamowy, powinny być w taki sposób oznaczone. W tym celu można np. użyć zwrotów:

  • materiał sponsorowany, reklama” – gdy recenzja pojawia się np. na blogu,
  • audycja zawiera lokowanie produktu” – gdy filmik z recenzją pojawia się na videoblogu czy w słuchowisku,
  • hashtag #reklama lub inne wyraźne i jednoznaczne oznaczenie treści reklamowych – gdy produkt jest promowany w social mediach.

Stosowanie kryptoreklamy jest uznawane w myśl art. 7 ustawy o przeciwdziałaniu nieuczciwym praktykom rynkowym jako nieuczciwa praktyka rynkowa. Należy także zwrócić na przepis zawarty w art. 16. ust. 1 pkt 4 ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, który wskazuje na to, że:

„Czynem nieuczciwej konkurencji w zakresie reklamy jest w szczególności wypowiedź, która, zachęcając do nabywania towarów lub usług, sprawia wrażenie neutralnej informacji”.

Korzystanie z możliwości promowania za pośrednictwem internetowych idoli jest dobrym pomysłem, ale należy pamiętać o konsekwencjach – odpowiedzialność za brak jednoznacznej informacji o reklamie ponosi zarówno przedsiębiorca, jak i osoba, która jest jej twórcą.

Bądź aktywny w social mediach

Dbaj o swoją obecność w mediach społecznościowych. Współcześnie nie wystarczy systematyczne dodawanie wpisów w wybranych social mediach, ale także budowanie komunikacji z użytkownikami.

Można to zrobić poprzez tworzenie grup tematycznych na Facebooku, gdzie internauci będą mieli przestrzeń do własnych poszukiwań i rozmów z innymi. Tworząc tego rodzaju grupę, skupiamy się przede wszystkim na określeniu, jaki efekt finalny chciałby osiągnąć internauta poszukujący informacji w danej przestrzeni Internetu. Np. chcąc sprzedać suplementy diety, tworzymy grupę, która będzie poświęcona kwestiom odchudzania czy zdrowego stylu życia.

Komunikuj się ze swoimi odbiorcami, odpowiadając na ich zapytania i komentarze, które pozostawiają. Dawaj im realną jakość, wiedzę na temat produktu, a nie puste slogany. W tym celu możesz, np. linkować do swoich artykułów na blogu dotyczących konkretnych zastosowań produktu czy wskazywać na kwestie bezpieczeństwa związane z produktem.

Dołącz do Google Maps i do stron z porównywarkami produktów

Stwórz wizytówkę w Google Maps, a także na stronach z porównywarkami produktów. W ten sposób klienci będą mieli możliwość nie tylko odnalezienia Cię na mapie, ale także przeczytania opinii na Twój temat – czy to w Google, czy to w porównywarce.

Dbaj o to, by komentarze Twoich klientów były pozytywne. Gdy widzisz, że klient jest zadowolony, poproś go o wystawienie opinii. W zamian możesz np. przyznawać punktu w ramach programu lojalnościowego za ich dodawanie. W razie pojawienia się negatywnych opinii staraj się rozmawiać z klientem na temat jego zastrzeżeń.

Uważaj na marketing szeptany. Współcześnie tego rodzaju przekazy często mogą być łatwo wyłapywane przez konsumenta.

Co więcej, ukryty przekaz reklamowy, który przez przeciętnego odbiorcę jest postrzegany jako neutralna informacja, może być uznany za kryptoreklamę, zakazaną przez prawo. Dlatego lepszym rozwiązaniem jest założenie oficjalnego profilu np. na forum i wypowiadanie się w charakterze eksperta.

Zadbaj o atrakcyjność witryny

Gdy po przedarciu się przez las internetowych informacji, użytkownik dotrze na Twoją stronę WWW, niech czuje się na niej dobrze. Niech jej obsługa i poszukiwanie danych będzie intuicyjne i szybkie.

Strona powinna być stworzona zgodnie z zasadami UX Friendly. Chodzi tu nie tylko o jej atrakcyjność, ale także o czytelność oraz responsywność. Witryna musi dobrze wyświetlać się na różnych urządzeniach  zarówno na komputerach, jak i telefonach czy tabletach. Obecnie wielu użytkowników przegląda strony internetowe z poziomu telefonu, warto wziąć to pod uwagę, projektując swoją stronę.

Prowadź regularnie blog, stosuj słowa kluczowe związane z Twoimi produktami. W ten sposób zadbasz o pozycjonowanie sklepu.

Zainstaluj czat na stronie, by użytkownik mógł zadać Ci bezpośrednio pytanie bez konieczności np. telefonowania do Ciebie.

Podpowiadaj pomysły na zakupy

Gdy użytkownik przejdzie już do uregulowania płatności na Twojej stronie, podpowiedz mu, jakie inne produkty może jeszcze kupić. Napisz np.

„Właśnie kupiłeś kawę! Co powiesz na inne produkty, które umilą Ci jej picie?”

Tu wyświetlasz, np.: kubki do kawy, ciasteczka, młynek do kawy. Komunikat dostosowujesz do konkretnych produktów.

Możesz także samodzielnie wytworzyć chęć zakupu u klienta poprzez wskazanie mu innych produktów, które może kupić, za pomocą np. reklam kroczących uruchamianych za pomocą Google Ads.

Zadbaj o newsletter

Obecnie na rynku usług internetowych istnieje wiele sposobów na automatyzację malingów. E-mail klienta zdobywasz np. w momencie, gdy klient kupi produkt na Twojej stronie. Zadbaj wówczas, by otrzymał krótką, atrakcyjną wiadomość potwierdzającą, że dokonał zakupu.

Nie zapomnij o checkbox’ach, po kliknięciu których użytkownik wyrazi zgodę marketingową na przetwarzanie jego danych osobowych, a także o przycisku pozwalającym na wypisanie się z newslettera.

Jeżeli użytkownik porzuci koszyk, możesz także wysłać automatycznego e-maila, w którym umieścisz informację o tym, że zrezygnował z zakupów, ale masz nadzieję, że powróci, przedstawiając jednocześnie propozycję produktową.

Korzystaj z płatnych reklam w Google

Interesującą opcją jest korzystanie z reklam w Google. Do wyboru masz, m.in.:

  • kampanie PLA (Merchant Center, produktowe);
  • kampanie remarketingowe;
  • kampanie w wyszukiwarce;
  • kampanie display (GDN, banerowe, w sieci reklamowej);
  • kampanie YouTube.

Szczegóły związane z każdym typem kampanii oraz sposobem jej rozliczenia znajdziesz bezpośrednio na stronie Google’a.

Jeżeli nie jesteś pewien, jak wprowadzić te wszystkie udogodnienia, skontaktuj się ze specjalistami, którzy zaprojektują działania na rzecz promocji Twojego sklepu.

Podsumowanie:

  • Użytkownik, zanim stanie się Twoim klientem przejdzie długą drogę – od pomysłu na zakup produktu, poprzez porównywanie ofert i czytanie opinii, aż po odwiedzanie wybranych stron sklepów internetowych i zakup.
  • Aby jednak internauta kupił produkt w Twoim sklepie, musi on być odpowiednio popularyzowany wśród potencjalnych klientów.
  • Najważniejsze kanały promocji sklepu internetowego to: współpraca z influencerem, aktywność w social media, obecność w Google Maps i porównywarkach produktów, newsletter oraz płatne reklamy Google Ads.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Katarzyna Augustyniak-Woźnica

Absolwentka dziennikarstwa i komunikacji społecznej na Uniwersytecie Jagiellońskim oraz studentka III roku prawa na Uniwersytecie Opolskim. Od sześciu lat doskonali swój warsztat redaktorski, pisząc teksty na potrzeby portali internetowych o tematyce kulinarnej, medycznej, psychologicznej, marketingowej, lifesty’owej, parentingowej oraz prawnej. Tworzy treści także dla sklepów internetowych z różnych branż, m.in. oferujących takie produkty jak: meble, urządzenia drukujące, rośliny w doniczkach, las w słoiku, artykuły papiernicze, artykuły spożywcze. Kasia pisze również dla kancelarii prawnych. Tworząc artykuły, dba nie tylko o ich poprawność językową i merytoryczną, ale także o ich spójny przekaz marketingowy. Prywatnie miłośniczka mitologii słowiańskiej oraz podróży.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing
07.09.2021 Marketing
06.09.2021 Content Marketing
04.09.2021 Marketing
03.09.2021 Content Marketing
02.09.2021 Copywriting

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy