Jak napisać reklamę produktu?

Spis Treści:

Nawet najlepszy produkt się nie sprzeda, jeśli nie zostanie odpowiednio zareklamowany, ponieważ nikt nie dowie się o jego istnieniu. Jako copywriter prędzej czy później zostaniesz poproszony o napisanie reklamy jakiegoś produktu. Jak dobrze podejść do tego zadania?

Co to jest reklama produktu?

Reklama produktu może mieć różne postaci:

  • scenariusz pod spot telewizyjny lub radiowy;
  • krótkie hasło do banera;
  • tekst reklamowy do prasy;
  • opis sprzedażowy, np. na Allegro lub do sklepu internetowego.

Jak napisać reklamę produktu?

W każdym z wyżej wymienionych przypadków istnieją pewne uniwersalne zasady względem tego, jak napisać reklamę produktu. Przedstawiamy je poniżej.

Określ grupę docelową

To bardzo ważny element tego, jak napisać reklamę produktu – powinieneś od niego zacząć pracę nad tekstem. Inaczej napiszesz tekst skierowany do nastolatka, a inaczej do jego matki; inny język pasuje do reklamy luksusowego apartamentowca na wynajem, a inny do opakowania parówek.

Scharakteryzuj profil firmy

Kolejne zadanie do wykonania przed przystąpieniem do pisania reklamy produktu. Określ, jaki firma ma wizerunek i jak chce być postrzegana przez odbiorców. Reklama musi być spójna nie tylko z konkretnym produktem, ale i z całym profilem firmy. Jeden przaśny żart możesz zepsuć starannie budowany wizerunek marki premium.

Zastanów się, co wyróżnia reklamowany produkt na tle konkurencji

Każdy wie, że reklama powinna prezentować przede wszystkim zalety produktu. Jeśli masz do napisania dłuższy tekst reklamowy, to jak najbardziej możesz opisać produkt szczegółowo i wymienić wszystkie jego zalety. Przede wszystkim powinieneś skupić się jednak na tym, co wyróżnia tę usługę lub przedmiot na tle konkurencji (a w przypadku najkrótszych reklam, np. banerów, być może będziesz musiał się ograniczyć wyłącznie do wskazania tej jednej przewagi konkurencyjnej, bo na więcej nie starczy Ci już miejsca).

Odpowiedz sobie na pytanie, co z perspektywy konsumenta jest największą zaletą produktu, i to na tej zalecie oprzyj narrację reklamy. Niższa cena niż u konkurencji? Większy wybór smaków? Ekologiczne opakowanie? Atrakcyjna promocja „dwa produkty w cenie jednego”? Czy ten kosmetyk poleca ktoś znany, a może to sukienki ręcznie szyte w Polsce? Poszukaj takiej informacji, która najskuteczniej zachęci do zakupu i najszybciej przyciągnie uwagę.

Unikaj słownych wytrychów

„Najwyższa jakość”, „gwarancja satysfakcji”… to marketingowe słowa-wytrychy, na które nikt już się nie nabiera, bo nie niosą ze sobą praktycznie żadnej treści. W reklamie znacznie lepiej od pustosłowia sprawdzają się konkrety. Piszmy o faktycznych zaletach produktu i wskażmy realne korzyści, jakie wynikają z jego posiadania.

Pisz językiem korzyści

Najprostsza rada na to, jak napisać reklamę produktu? Skorzystaj z mocy perswazji i pisz językiem korzyści – skup się na konkretnym kliencie, jego potrzebach i spróbuj przedstawić mu korzyści płynące z zakupu danego produktu. Podczas tworzenia reklamy produktu wykorzystuj model cecha-zaleta-korzyść, który pokrótce można opisać następująco:

  • Cecha to jakaś fizyczna właściwość przedmiotu czy usługi, np. wielkość portfela.
  • Zaleta to pewien ogólny pozytyw, który wynika z danej cechy, np. mały portfel zmieści się w torebce.
  • Korzyść to natomiast element, który stanowi rozwiązanie problemu klienta, bo odnosi się bezpośrednio do okoliczności i jego potrzeb, np. mały portfel można schować do niewielkiej, eleganckiej torebki i wyglądać zjawiskowo na spotkaniu towarzyskim.

Przyciągnij uwagę kreatywnym sloganem lub ciekawą grą językową

Jak napisać wyróżniającą się reklamę produktu? W natłoku coraz bogatszej oferty firm i zalewie informacji to zadanie wydaje się trudniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Nie zmieniło się jednak jedno – oryginalność i pomysłowość popłaca. Postaraj się wymyślić takie hasło lub slogan reklamowy dla produktu (lub taki scenariusz, w przypadku reklam radiowych i telewizyjnych), który przyciągnie uwagę konsumenta.

Możesz w tym kierunku przygotować coś żartobliwego (np. opartego na grze słów) lub zaskakującego, bazującego na efekcie zdziwienia. Hasło przewodnie może być też pytaniem, a reszta reklamy: odpowiedzią na nie (np. „Dlaczego chcesz ścinać swoje piękne włosy? Przecież możesz użyć odżywki X i poprawić ich wygląd już w 2 minuty!”). Brakuje Ci pomysłów? Poszukaj inspiracji w znanych Ci reklamach, które uważasz za dobre. Zastanów się, co w nich zagrało i stwórz coś w podobnym kluczu.

Jedna ważna uwaga: zawsze miej na uwadze wizerunek marki i unikaj treści kontrowersyjnych (chyba że zezwala na to specyficzny profil firmy). Reklama produktu powinna być kreatywna i pomysłowa, ale nie kosztem wywoływania skandalu i narażania firmy na straty wizerunkowe.

Mamy nadzieję, że nasze rady okażą się dla Ciebie pomocne. Przede wszystkim baw się dobrze przy pisaniu, a wtedy na pewno uda Ci się stworzyć dobrą reklamę produktu ?

Podsumowanie

  • Tworzenie reklamy zaczynaj od określenia odbiorcy docelowego oraz profilu reklamowanej marki.
  • Reklama produktu powinna skupiać się na przewagach konkurencyjnych przedmiotu, ale unikaj pustych przechwałek.
  • W reklamie produktu stosuj język korzyści i wykorzystuj moc perswazji.
  • Wyróżnij także produkt spośród setek innych z pomocą chwytliwego sloganu, hasła reklamowego itp.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Założyciel organizacji Content Writer, najbardziej rozpoznawalnej marki pisarskiej na świecie (wg portalu LinkedIn). Twórca globalnej platformy dla pisarzy – contentwriter.co. Jego publikacje przyciągają blisko pół miliona czytelników rocznie. Obecnie rozwija oddziały Content Writer w ponad 40 krajach, m.in. w USA, Hiszpanii i Japonii. Prywatnie kompozytor i pianista.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.05.2024 E-commerce
17.05.2024 Marketing
16.05.2024 Content Marketing
15.05.2024 Korekta & Redakcja
14.05.2024 Porady & Ciekawostki
13.05.2024 Marketing
10.05.2024 Marketing
09.05.2024 Marketing
08.05.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu