Okna pop-up – czy warto je stosować?

Spis Treści:

Chociaż strategie marketingowe wykorzystujące pop-up mogą wydawać się przeżytkiem, na wielu stronach wciąż pojawiają się takie właśnie okienka. Dlaczego tak się dzieje? Przecież większość użytkowników jest przeciwna pop-upom. A jeśli ten typ przekazu może być jednak pozytywnie odebrany? Kwestie te przedyskutujemy w niniejszym artykule.

Etymologia pop-up

Wpisując w wyszukiwarce internetowej frazę „pop-up”, nie zobaczymy od razu nachalnych reklam. Nazwy tej używa się bowiem także do określenia kartek urodzinowych, specjalnych sklepików, a nawet w dziedzinie wędkarstwa.

W rozumieniu marketingowym pop-up to okienka wyskakujące na stronach internetowych, które mogą mieć różne cele.

Angielskie „pop up” oznacza „nagłe” wyskoczenie lub pojawienie się. Jest to esencją, a zarazem funkcją tego typu przekazu na stronach WWW.

Historia „nachalnych” reklam

Marketing rozwija się od wielu lat. Pop-up są wynalazkiem XX wieku – weszły do użytku wraz z rozpowszechnieniem się Internetu. Ten typ reklamy zyskał jednak złą sławę – od zawsze kojarzył się z zawirusowanymi stronami i wtyczkami. Co więcej, niektóre pop-up faktycznie nimi są!

Należy jednak wspomnieć, że w XXI wieku omawiany rodzaj reklamy znów zapełnia strony internetowe. Dlaczego tak się dzieje?

Rodzaje pop-up

Obserwowany w obecnych czasach wzrost popularności wyskakujących okienek wiąże się z zauważeniem przez ich twórców, że reklama będzie odbierana pozytywnie, tylko jeśli zostanie dobrze zaprojektowana. Współczesne pop-up nie mogą być nachalne – powinny być zachęcające, proste w odbiorze i spersonalizowane. Przyjmując wspomniane kryteria, można wymienić wiele form pop-up.

Podział pop-up według budowy

Omawiane okienka mogą być stworzone w różnych programach komputerowych – najpopularniejszym jest z pewnością JavaScript. Niezależnie od programu, pop-upy mogą mieć różną strukturę – najczęściej są kwadratowe bądź prostokątne. Po włączeniu strony internetowej pojawiają się w różnych miejscach, co jest jednym z głównych kryteriów ich podziału.

Przykładowe przestrzenie, w których „wyskakują” pop-up to:

  • u góry witryny – zwykle są niewielkie, pojawiają się nad treścią i nie przeszkadzają w przeglądaniu witryny;
  • po bokach strony – wysuwają się z boku strony, ale raczej nie zasłaniają głównej treści;
  • na wierzchu strony – zaciemniają tekst właściwy i nie pozwalają do niego dotrzeć bez kliknięcia pop-up. To zdecydowanie najbardziej „natarczywa” odmiana. Niektórych nie da się wyłączyć;
  • w tle – tzn. na osobnej stronie, dzięki czemu są mniej nachalne i nie zasłaniają treści. Ten typ reklamy nazywamy pop-under.

Podział pop-up według treści

Pop-up, podobnie jak każda forma reklamy, może dotyczyć wielu tematów. Najczęściej okienka informują o cookies, danych osobowych, ale mogą także promować newsletter, oferować zniżkę lub zapraszać do wzięcia udziału w konkursie.

Poniżej przedstawiamy okienko pop-up dotyczące plików cookies, które pojawia się na stronie agencji Content Writer.

Pop-up na stronie agencji Content Writer (screen)

Na niektórych stronach pop-up zakrywają nieodpowiednie treści, wymagając, żeby użytkownik podał swój wiek (używają go między innymi witryny internetowe klubów bądź sklepów z alkoholem). Treść pop-up (ale również użyte kolory, czcionka, format i obrazki) mogą zainteresować, ale także zniechęcić odbiorcę.

Cele zastosowania pop-up

Jak można się domyślić, głównym celem nie tylko pop-up, ale i wszystkich reklam, jest zainteresowanie odbiorcy treścią w nich zawartą. Okienka pop-up mają na celu również zatrzymanie odbiorcy w przypadku, gdyby strona nie zachęciła użytkownika do pozostania na niej.

Jak już wspomnieliśmy, wyskakujące okienka zapoznają użytkownika nie tylko z ofertami, ale także z nowościami, polityką firmy i jej programami lojalnościowymi – pełnią więc funkcję informacyjną. Zainteresowanego odbiorcę z pewnością zaciekawi okienko informujące, że można się zapisać do newslettera.

Jednakże ta sama treść może być „odpychająca” dla osób, które odwiedzają witrynę internetową po raz pierwszy. Jednym z celów pop-up może być także odwrócenie uwagi użytkownika od działań konkurencji lub zainstalowanie złośliwego oprogramowania.

Jak tworzyć pop-up? Czy warto z nich korzystać?

Chociaż stworzenie okienek typu pop-up może się wydawać mało kosztowne i szybkie, to ich wprowadzenie w większości przypadków nie zaskutkuje zwiększeniem liczby odbiorców i zainteresowaniem przypadkowych użytkowników. Użycie okienek, których nie można zamknąć, jest nawet karane przez wyszukiwarki internetowe!

Należy też zaznaczyć, że korzystanie z pop-up może zarówno pogorszyć, jak i poprawić odbiór firmy, strony, produktu i SEO. Żeby pop-up były skuteczne, poświęć swojej strategii marketingowej więcej czasu.

Poznaj swoją grupę docelową – zastanów się, jak pop-up zostanie przez nią odebrany. Spersonalizuj swoją reklamę, czyniąc ją dodatkiem do strony, a nie nachalnym okienkiem. Dopasuj pop-up do swojego produktu lub witryny tak, żeby był spójny z całością.

Stworzony w ten sposób przekaz z pewnością zaintryguje niektórych odbiorców, podczas gdy inni wciąż pozostaną niezainteresowani. Przed wyborem pop-up jako formy promocji zastanów się więc, czy przekierowanie na inną podstronę za pomocą przycisku nie będzie lepszą opcją.

Podsumowanie

  • Pop-up to wyskakujące w wyszukiwarkach internetowych okienka. Większość z nich jest „wgrana” w kod strony przy użyciu JavaScript.
  • Reklamy mają różny charakter. Nie inaczej jest z pop-up. Żeby Twoje okienka zachęciły nowych odwiedzających do pozostania na stronie, przeanalizuj, kto jest Twoją grupą docelową.
  • Należy zaznaczyć, że pop-up zostaną inaczej odebrane przez „stałych bywalców” Twojej strony, a inaczej przez nowo przybyłych. Pamiętaj o tym i mniej na uwadze, że zawsze znajdzie się odbiorca, który będzie zniechęcony obecnością pop-up na Twojej witrynie internetowej.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Natalia Siwik

Studentka dwóch kierunków na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie, która z pracą copywritera łączy swoje pasje i optymizm. Natalia pisze zarówno w języku polskim, jaki i angielskim - posiada certyfikat CAE Cambridge English, obecnie uczy się chińskiego. Do każdego ze zleceń podchodzi profesjonalnie i z wieloma pomysłami tak, żeby klient zawsze był zadowolony. Potrafi również pisać artykuły naukowe i akademickie. Prywatnie właścicielka dwóch żółwi i zapalony gracz, chociaż interesują ją także kino, finanse, zarządzanie, historia oraz podróże.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

29.11.2022 Porady i Ciekawostki
28.11.2022 Porady i Ciekawostki
26.11.2022 Porady i Ciekawostki
25.11.2022 Content Marketing
24.11.2022 Aktualności
23.11.2022 Pozycjonowanie
22.11.2022 Porady i Ciekawostki
21.11.2022 Poprawność Tekstów
19.11.2022 Porady i Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu