Copywriting – co to jest?
Bez wątpienia copywriting to jeden z najszybciej rozwijających się zawodów ostatnich lat. Firmy masowo przenoszą działania marketingowe do Internetu, przez co rośnie zapotrzebowanie na treści sprzedażowe. Warto więc wiedzieć, co to jest copywriting, jakie przynosi efekty i gdzie można się go nauczyć.
Copywriting – co to jest?
Copywriting to pisanie kreatywnych tekstów reklamowych.
Współcześnie wyróżnia się kilka rodzajów copywritingu, w tym:
- Copywriting SEO – pisanie treści pozycjonujących dla stron internetowych.
- Social media copywriting – publikowanie postów na portalach społecznościowych.
- E-commerce copywriting – tworzenie opisów produktowych dla sklepów internetowych.
Warto zaznaczyć, że rynek stale się rozwija, a wraz z tym wciąż powstają nowe specjalizacje copywritingu.
Copywriting co to oznacza dla firm – korzyści
Dynamiczny rozwój copywritingu ma swoje uzasadnienie – można po prostu więcej zarobić! Trzy podstawowe efekty dobrych treści to:
Większa sprzedaż
Copywriting przyciąga uwagę, przekonuje i sprzedaje. W tym celu wykorzystuje takie techniki jak język korzyści czy call to action.
Nie jest tajemnicą, że sklep internetowy z atrakcyjnymi opisami cechuje się wyższą skutecznością sprzedaży. Analogicznie, strona WWW ma większy potencjał marketingowy, gdy zamieści przekonującą ofertę.
Jest to o tyle istotne, iż koszt dotarcia do odbiorców cały czas rośnie. Dlatego firmy chcą w pełni wykorzystać te kilka sekund uwagi, jakie udało im się zdobyć u potencjalnego klienta. Jakość treści w znacznej mierze decyduje o tym, czy im się to uda.
Lepsze pozycjonowanie
Google wyraża się jasno: teksty wysokiej jakości są wyżej notowane w wyszukiwarce.
Gdy opublikujesz ciekawe i angażujące treści, Twoja strona może zdobyć lepszą widoczność. Co za tym idzie, dotrzesz do nowych odbiorców i zwiększysz pulę potencjalnych klientów.
Ponadto wysoko pozycjonowana strona pozwala zmniejszyć wydatki na płatne kampaniach reklamowe, co generuje dodatkowe oszczędności.
Przeczytaj również
Budowa wizerunku
Jakość publikowanych treści kształtuje postrzeganie firmy przez jej klientów.
Obecnie niemal każdy biznes prezentuje się w sieci, dlatego merytoryczne treści odgrywają kluczową rolę w budowie silnej marki.
Warto przytoczyć tutaj marketingowe prawidło: cenę kształtuje renoma firmy. Jeśli wykreujesz u klienta zaufanie i wcielisz się w rolę eksperta, Twoja praca zostanie wyceniona znacznie wyżej.
Jak zostać copywriterem?
Aby zostać profesjonalnym copywriterem, nie wystarczy pstryknięcie palcem. To długi i żmudny proces, który kończy się nagrodą w postaci twórczej i dobrze płatnej pracy. Poznaj zatem pięć kluczowych etapów, które czekają Cię podczas nauki copywritingu.
Etap 1 – czytanie książek
Wybitni copywriterzy są związani z literaturą przez całe życie. Nie jest aż tak bardzo istotne, o jaki typ książek chodzi – liczy się sam fakt częstej ekspozycji na pismo.
Podczas czytania poznajesz reguły rządzące językiem. Dlatego im więcej treści przyswoisz, tym bogatsze będzie Twoje słownictwo. Innymi słowy, czytanie to budowanie fundamentu pod przyszły warsztat pisarski.
Przeczytaj również
Zwróć uwagę na to, że ludzie znają niby ten sam język, ale w zupełnie różnym stopniu. Na przykład, choć powszechnie zakłada się, że wszyscy Polacy mówią w języku polskim, ich zdolności komunikacyjne mogą się drastycznie różnić. W istocie każdy z nas operuje językiem na nieco innym poziomie. Schemat nauki języka wygląda zazwyczaj tak:
- Mowa niewerbalna – występuje wtedy, gdy kompletnie nie znasz danego języka. Jedziesz na wczasy, zagaduje Cię tubylec, a Ty się jedynie uśmiechasz, bo nic z tego nie rozumiesz. Ale, ale – to nie znaczy, że akt komunikacji się nie odbył! Mimika oraz postawa ciała zasugerowała Twoje intencje (przyjazne nastawienie), a gdybyś w dodatku uniósł barki i kiwał głową na boki, jasno byś pokazał niezrozumienie swojemu „rozmówcy”. Nawet gdy nie znasz żadnych słówek, mowa niewerbalna w jakimś stopniu pozwala przekazywać informacje.
- Podstawowa komunikacja – klasyfikowana jako poziom A1. Jeśli spędziłeś nad nauką języka kilkanaście godzin, to jest bardzo prawdopodobne, że będziesz w stanie powiedzieć: Pada deszcz. Albo: Jedzie auto. Na tym poziomie operujesz najbardziej praktycznymi słówkami odniesionymi do bieżącej rzeczywistości.
- Komunikacja średnio zaawansowana – zróbmy duży krok naprzód i załóżmy, że masz już kilkaset godzin nauki za sobą. Co tu się zmieniło? Możesz nie tylko zakomunikować to, co widzisz, ale również… wstępnie wyrazić swoje emocje, uczucia, a nawet przedstawić swoją opinię. Czyli powoli wchodzisz do świata abstrakcji, gdzie załamują się bariery czasu i przestrzeni. Zwróć uwagę, jak OLBRZYMIA różnica poznawcza występuje między zdaniem „Jedzie auto” a „Wydaje mi się, że wczoraj jechało tam auto”.
- Komunikacja zaawansowana – oznaczana zwykle poziomem C. Na tym etapie reguły gramatyczne są już dla Ciebie intuicyjne, potrafisz wyrażać abstrakcyjne myśli, a nawet używasz metafor oraz związków frazeologicznych. W skrócie, potrafisz rozmawiać jak ciekawy człowiek, a nie jak jaskiniowiec („Ugabuga, jedzie auto!!”).
- Poziom mistrzowski – czy po komunikacji zaawansowanej może być coś jeszcze? Oj tak. Język to niezgłębiona otchłań, która pozwala wyrazić dosłownie wszystko. Na tym etapie masz świadomość, jak bardzo używane wyrazy kształtują myśli u Twoich rozmówców. Czyli na jakiej płaszczyźnie dokonuje się ewolucja? Potrafisz nie tylko wyrażać własne odczucia, ale także… wpływać na emocje i postawy u swoich rozmówców. Wow. Właśnie na tym etapie znajduje się pracodawca, który zamiast „Zwalniam Cię” mówi „Nasza firma wymaga restrukturyzacji”.
Jak nie trudno się domyślić, jeśli chcesz być skutecznym copywriterem, musisz starać się o poziom mistrzowski. Wówczas naprawdę będziesz w stanie skłonić odbiorców do zakupu, wytworzyć u nich potrzebę, i przede wszystkim przedstawić informację w taki sposób, w jakim chcesz, by inni ją odebrali.
Etap 2 – nauka marketingu
Jeśli nabyłeś już wysoką świadomość językową, to zarazem pojąłeś duży obszar marketingu. Oczywiście czeka Cię jeszcze wiele technicznych kwestii do opanowania.
Istnieje mnóstwo technik sprzedażowych, ponadto należy zgłębić właściwości poszczególnych rodzajów treści i odpowiednio zadbać między innymi o:
Należy też pamiętać o specyficznych potrzebach klienta (takich jak branża, grupa docelowa, brand). Słowem, w pracy copywritera jest wiele, wiele zmiennych.
Przeczytaj również
Umiejętność językowej manipulacji (w pozytywnym sensie tego słowa) w połączeniu ze znajomością stricte biznesowych zagadnień tworzy z Ciebie osobę, która powoli umie sprzedawać. Na tym etapie stajesz się copywriterem, który potrafi zareklamować produkt, stworzyć atrakcyjne teksty na ulotki lub do katalogów czy kreatywne slogany reklamowe.
Ale na tym nauka copywritingu się nie kończy. Przed Tobą kolejny temat rzeka.
Etap 3 – nauka SEO
Ostatnie czasy są rewolucją w marketingu. Na przestrzeni kilku lat większość biznesów zaczyna promować się w sieci. Jednocześnie zanikają tradycyjne, papierowe materiały reklamowe. Copywriter musi więc wiedzieć, jak się poruszać w cyfrowym środowisku.
W tym kontekście kluczowym aspektem jest znajomość copywritingu SEO, czyli tworzenia takich treści, które zdobędą widoczność w wyszukiwarce. Aby nie było za łatwo, musisz się nauczyć kolejnych technicznych zawiłości, a także… tworzyć merytoryczne, profesjonalne teksty. I to najlepiej na rynku.
Indeksowanie ma charakter konkurencyjny, co oznacza, że Twoje treści będą rywalizować z treściami innych osób. Jeśli nawet będziesz wzorowo przestrzegał zasad SEO copywritingu, możesz nie dotrzeć do odbiorców, jeśli inni copywriterzy będą w tym lepsi od Ciebie.
Dostrzegasz tę trudność? W końcu nie wystarczy, że będziesz pisał poprawnie. Nawet perfekcyjna znajomość języka oraz technik sprzedażowych może okazać się niewystarczająca. Tu dochodzi aspekt czystej rywalizacji między copywriterami. Szampana będzie pił ten, kto okaże się najlepszy wedle algorytmów wyszukiwarek.
Etap 4 – kurs copywritingu
Gdy posiadasz już wszelkie podstawy do bycia solidnym copywriterem, dalszy krok jest ciężki do postawienia. Po prostu trudno… zacząć. A tym samym nie można zastosować swoich umiejętności w praktyce. Pojawiają się problemy ze znalezieniem klienta, sporządzeniem odpowiednich formalności, wykupieniem odpowiednich narzędzi. Oj, trudno poruszać się wróbelkowi wokół stada krakających wron.
Rozwiązaniem tego problemu są kursy organizowane przez doświadczonych copywriterów. Dzięki nim zdobędziesz możliwość, by realizować zadania od rzeczywistych klientów, zbudować własne portfolio i podszkolić swój warsztat pisarski. Nie polecamy „gotowych” szkoleń w formie filmików lub webinarów, gdyż na tym etapie konieczne jest indywidualne podejście oraz autentyczne zaangażowanie osoby prowadzącej kurs.
Jeśli chcesz rozwinąć skrzydła pod naszym nadzorem, zapoznaj się z praktycznym kursem copywritingu, na który trwa obecnie nabór.
Etap 5 – pisanie tekstów
Uwaga, zaskoczenie… Ten etap nigdy się nie kończy 🙂 Nikt z nas nie jest doskonałym copywriterem, dlatego nabywanie wiedzy jest nieustannym procesem.
Konieczność stałego kształcenia się wynika ze zmiennego środowiska, w jakim pracują copywriterzy. Powstają nowe narzędzia, a zmianie ulegają algorytmy indeksujące. Jeśli ktoś pracuje w copywritingu dłużej niż 10 lat, to doskonale wie, jak od tego czasu kompletnie zmieniło się podejście do tworzenia treści. Od upychania fraz kluczowych, poprzez obszerne i wyczerpujące treści, do informacyjnego minimalizmu i konkretów. Ta branża stale ewoluuje.
Co ciekawe, zmianie ulegają również nastawienia konsumentów. Perswazyjne sformułowania i zwroty, których z powodzeniem używali copywriterzy, z czasem tracą moc pod wpływem powszechnego użycia. Rozpoczyna się zjawisko wyświechtania i powstania frazesu. „Najwyższa jakość” to przykład informacji, która już kompletnie nie robi wrażenia. W istocie żadne wyrazy nie mogą być bezpieczne, dlatego copywriter musi stale orientować się w aktualnie panującej sytuacji na rynku „angażujących słówek”.
Copywriting – Q&A
Przedstawiamy najczęściej zadawane pytania i odpowiedzi.
Studia copywritingu nie są konieczne, by rozpocząć pracę w tym zawodzie. Ze względu na szybki rozwój branży nie istnieją formalne bariery, które wymagałyby ukończenia określonej ścieżki kształcenia. Ostatecznie wszystko weryfikują umiejętności.
Opcji na znalezienie klientów jest kilka, a najpopularniejsze z nich to:
- własna strona internetowa;
- grupy w social media;
- portale ogłoszeniowe;
- platformy dla copywriterów;
- współpraca z agencjami.
Jeśli jesteś zainteresowany pracą u Content Writer, zapraszamy do składania aplikacji w zakładce Kariera.
Przeczytaj także: Gdzie początkujący copywriter może szukać zleceń?
Własna firma nie jest konieczna, aby podejmować się zleceń w copywritingu. Istnieją platformy, które za niewielką prowizję wystawią fakturę za Ciebie.
Jeśli uznasz, że własna działalność będzie bardziej opłacalna, użyj poniższych kodów PKD:
- PKD 90.03 Z (artystyczna i literacka działalność twórcza);
- PKD 73.11. Z (działalność agencji reklamowych).
W copywritingu cena za 1000 znaków ze spacjami (zzs) nie jest stała, ponieważ jest kształtowana przez aktualną sytuację na rynku, rodzaj treści oraz oczekiwania finansowe poszczególnych pisarzy.
Uogólniając, ceny netto za 1000 zzs prezentują się w następujący sposób:
- Teksty zapleczowe – od 5 do 25 zł;
- Opisy produktów i kategorii – od 8 do 30 zł;
- Artykuły blogowe – od 8 do 60 zł;
- Teksty na stronę WWW – od 20 do 70 zł;
- Artykuły eksperckie – od 25 do 80 zł;
- Posty na Facebooka – od 25 do 100 zł;
- Slogany reklamowe – od 200 do 1500 zł.
Praktyka czyni mistrza, ale co czyni dobrego copywritera? Oto umiejętności i cechy copywritera doskonałego!
- sprawność językowa;
- znajomość zasad SEO;
- terminowość;
- umiejętność skutecznego researchu;
- profesjonalizm;
- komunikatywność;
- kreatywność.
Istnieje szereg cech wyróżniających dobrego copywritera. Nie każdy pisarz musi mieć wszystkie z nich, ale ktoś, kto pragnie zarabiać na pisaniu i móc z dumą pokazać swoje prace światu, powinien mieć ich świadomość i próbować nad nimi pracować.
Podsumowanie
- Czytaj dużo. Nabycie bogactwa językowego jest podstawą do rozwoju dalszych umiejętności copywriterskich.
- Naucz się technik marketingu. Wypracowano wiele rozwiązań, które mogą podnieść skuteczność komunikatów reklamowych. Warto je poznać!
- Poznaj tajniki SEO. W obecnych czasach treść niedostosowana do wymogów wyszukiwarek po prostu nie istnieje – bo nikt na nią nie natrafi.
- Weź udział w kursie. Zanim zaczniesz pracę w copywritingu, praktyczne wskazówki od starszych kolegów mogą być nieocenione.
- Pisz, pisz, i jeszcze raz pisz. Gdy zostaniesz profesjonalnym copywriterem, nic nie wykształci Cię lepiej od ciągłego uprawiania swojego fachu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz