Flywheel marketing – czym jest i jak go wykorzystać w firmie?
Jedną z najpopularniejszych strategii marketingowych jest lejek sprzedażowy. Pomimo tego często słyszy się o alternatywnym podejściu, czyli teorii koła zamachowego. W przypadku flywheel marketing klient jest centralnym elementem całego procesu, a nie jego końcowym punktem. Dzięki temu możesz skutecznie poprawić doświadczenie osoby stykającej się z Twoimi produktami. Dowiedz się, czym jest flywheel marketing i jak go wykorzystać w firmie!
Czym jest flywheel marketing?
Flywheel marketing (z ang. koło zamachowe, marketing kołowy) to holistyczne podejście do budowania relacji z klientami stawiające ich w centrum całego procesu.
Tradycyjne modele skupiają się wyłącznie na krótkoterminowych transakcjach. W opozycji do tego flywheel marketing koncentruje się na długoterminowej relacji napędzającej rozwój biznesu.
Z czego składa się flywheel marketing?
Flywheel marketing złożony jest z trzech elementów:
- attract – przyciągnij;
- engage – zaangażuj;
- delight – zachwyć.
Attract
Przyciągnięcie klienta (Attract) odnosi się do przedstawienia grupie docelowej Twoich usług i produktów. Dotyczy to tworzenia wartościowych treści w social media, optymalizacji SEO i płatnych reklam.
Engage
Celem zaangażowania (Engage) jest zbudowanie relacji z potencjalnymi klientami i zachęcenie ich do interakcji z marką. To na tym etapie konsumenci dokonują zakupu. Klienta możesz zaangażować dzięki personalizowaniu interakcji (używanie imienia w mailach, dopasowane rekomendacje produktów), zapewnieniu doskonałej obsługi i zachęcaniu do opinii na temat firmy. Warto również zminimalizować trudności i problemy, które mogą się pojawić na drodze zakupowej.
Delight
Zachwyt (Delight) odnosi się do satysfakcji i zadowolenia. To od niego w głównej mierze zależy to, czy klient zdecyduje się na ponowne zakupy i rekomendowanie Twojej marki innym. Na zachwyt składa się kilka czynników, takich jak jakość produktu/usługi, obsługa, personalizacja strony i szybkość dostawy.
Przeczytaj również
Flywheel a lejek sprzedażowy
Lejek sprzedażowy do dziś jest dominującym podejściem w marketingu. Pomimo tego wiele firm zaczyna od niego odchodzić na rzecz marketingu kołowego. W przypadku lejka klient ukazywany jest jako końcowy składnik strategii i sprzedaży. Perspektywa ta może jednak prowadzić do jednorazowych transakcji, a nie budowania długoterminowych relacji z grupą docelową.
Z drugiej strony flywheel marketing stawia klienta w samym centrum. Oprócz sprzedaży znaczenie mają tutaj również inne elementy budujące lojalność i zachęcające do następnych zakupów. Dotyczy to m.in. jakości obsługi i spełnienia oczekiwań klientów.
Jak wprowadzić flywheel marketing w firmie?
Wprowadzenie flywheel marketingu do firmy może być kluczowym krokiem w osiągnięciu regularnych sprzedaży i budowaniu trwałych relacji z klientami. Przy implementacji tej strategii warto rozważyć kilka kroków. Przede wszystkim cały czas warto mieć w pamięci trzy kluczowe elementy – przyciągnij, zaangażuj i zachwyć.
Zminimalizuj trudności
Postaraj się zrozumieć ścieżkę zakupową klienta. Zidentyfikuj etapy, przez które przechodzą osoby zainteresowane Twoimi produktami.
Dzięki temu możesz zoptymalizować doświadczenie potencjalnego klienta i zaangażować go do dalszego przeglądania strony. Zminimalizuj trudności – niepotrzebne reklamy, przekierowania lub błędy witryny. Często to właśnie proste przeszkody zniechęcają użytkownika i odciągają go od ostatecznego zakupu.
Audyt firmy
Audyt to rzetelna ocena działalności przedsiębiorstwa mająca na celu sformułowanie rekomendacji dotyczących dalszego rozwoju. Dzięki niemu jesteś w stanie zidentyfikować obszary wymagające poprawy. Może to być szybkość dostawy, spójność wizerunku lub jakość obsługi. Wspomniane czynniki składają się na całościowe doświadczenie klienta, który zgodnie z kołowym modelem marketingu powinien być ustawiony w centrum firmy.
Zachęcaj do opinii
Niektórzy w modelu flywheel podają jeszcze czwarty etap oparty na opiniach. Dzięki temu klienci stają się ambasadorami marki aktywnie promującymi Twoją firmę i produkty. Stale zachęcaj do dzielenia się opiniami na temat Twoich produktów na platformie Google lub bezpośrednio w sklepie internetowym. Możesz również zaoferować klientom rabaty, prezenty lub inne korzyści w zamian za napisane recenzje.
Flywheel marketing – zalety i wady modelu
Flywheel marketing koncentruje się na utrzymaniu lojalnych klientów wielokrotnie dokonujących zakupu. To zdecydowania największa przewaga modelu nad lejkiem sprzedażowym.
W efekcie możesz przeznaczyć większą ilość pieniędzy na próbę ciągłego zdobywania nowych klientów. Flywheel marketing rozwiązuje ten problem.
W modelu flywheel marketing istnieje większe prawdopodobieństwo, że klient będzie dzielić się swoją opinią w sieci. Czuje się on bowiem ustawiony w centrum uwagi, a nie jedynie na końcu procesu sprzedażowego.
Pomimo licznych zalet flywheel marketing nie jest wolny od pewnych wad. Jedną z nich jest długi czas realizacji. Budowanie silnych relacji z klientami i zapewnianie im pozytywnych doświadczeń to bowiem proces długoterminowy, który nie przynosi natychmiastowych rezultatów. Lejek sprzedażowy może być lepszym rozwiązaniem w przypadku krótkoterminowych celów sprzedażowych.
Podsumowanie
- Flywheel marketing to holistyczne podejście do budowania relacji z klientami, stawiające ich w centrum całego procesu.
- Lejek sprzedażowy skupia się na jednorazowych transakcjach, a flywheel marketing na długotrwałej relacji z klientem.
- Flywheel marketing złożony jest z trzech elementów: attract (przyciągnij), engage (zaangażuj) i delight (zachwyć).
- Flywheel koncentruje się na utrzymaniu lojalnych klientów wielokrotnie dokonujących zakupu.
- Aby wprowadzić flywheel marketing, zminimalizuj trudności stojące między konsumentem a zakupem i zachęcaj klientów do opinii.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz