Kiedy powstało Google? Początki giganta z Mountain View

Spis Treści:

Google to bez wątpienia jedna z największych i najważniejszych firm technologicznych. Jej wyszukiwarka cieszy się ogromną popularnością i ułatwia życie ludziom na całym świecie. Początki giganta z Mountain View, co w tego typu przypadkach jest normą, były bardzo skromne. Sprawdź, kiedy powstało Google oraz jak rozwijało się na przestrzeni lat!

Kiedy powstało Google? Cofnijmy się do końca XX wieku…

Historia Google oficjalnie rozpoczęła się we wrześniu 1998 roku. To właśnie wtedy dwóch studentów Uniwersytetu Stanforda postanowiło założyć firmę, która niedługo potem zrewolucjonizowała świat internetu.

Jednak chcąc dowiedzieć się, kiedy powstało Google, należy cofnąć się do 1995 roku. Larry Page i Sergey Brin wspólnymi siłami stworzyli narzędzie, którego zadaniem było określanie wartości poszczególnych stron internetowych i tworzenie ich listy – od tych najlepszych, do najgorszych jakościowo.  Początkowo system bazował wyłącznie na jednym czynniku, czyli linkach zewnętrznych. Zasada była prosta – im więcej witryn polecało daną stronę, tym wyższą pozycję w rankingu osiągała.

Skromne początki? Owszem, ale, jak wiemy z historii, system w ciągu kolejnych lat ewoluował i dzisiaj tworzy ranking stron w oparciu o kilkaset czynników.

Jak powstała nazwa „Google”?

Początkowo system stworzony przez młodych geniuszy nazwano Backrub (od „backlinks”, czyli linków).

Nazwa nie została jednak przyjęta z otwartymi ramionami przez użytkowników, dlatego niedługo potem przemianowano ją na PageRank, która… również nie przetrwała zbyt długo.

Jak powstało „Google”? Poszukując nowej nazwy dla swojego narzędzia, Page i Brin natknęli się na słowo „googol”, które oznacza bardzo dużą liczbę, posiadającą sto zer. Spodobała się ona na tyle, że Page postanowił sprawdzić, czy jest wolna wśród domen internetowych. Jak zapewne już się domyślasz, wpisując ją, popełnił czeski błąd – zarejestrował więc domenę „Google”, która okazała się dostępna.

Próba naprawienia błędu spełzła na niczym, ponieważ nazwa „googol” została użyta wcześniej przez innego użytkownika. Pozostało więc Google.

Od pomysłu do światowego potentata, czyli kiedy powstało Google?

Firma została zarejestrowana 4 września 1998 roku.

27 września natomiast uruchomiono stronę internetową Google.com i to właśnie ten dzień uznawany jest za oficjalny początek.

Pierwszą siedzibą firmy był, a jakże, garaż położony w Menlo Park w Kalifornii. Rosnący potencjał oraz coraz większe kwoty spływające na konta twórców sprawiły jednak, że niedługo potem Page i Brin wynajęli zespół budynków znajdujących się w miejscowości Mountain View. Wiesz już zatem, skąd określenie „gigant z Mountain View”.

W 2000 roku powstało przynoszące największe dochody firmie Google Adwords (dziś Google Ads), a w 2004 roku firma weszła na giełdę, zaliczając bardzo szybki rozwój. Dwa lata później wykupiła serwis YouTube, a potem zaczęła stawiać kolejne kroki, dzięki którym zyskała status światowego potentata. W krótkim okresie powstały takie usługi jak Gmail, Google Maps czy Google Chrome. Oczywiście gigant z Mountain View na tym nie poprzestał, a wkrótce pod jego skrzydłami znalazły się popularne dziś na całym świecie rozwiązania, takie jak system Android.

Google współcześnie

Wiesz już, kiedy powstało Google i jakie były początki firmy. Czy zdajesz sobie jednak sprawę, jak bardzo ewoluowała? Niech przemówią liczby:

  • 91,82% – tyle udziałów posiada Google w rynku wyszukiwarek internetowych na świecie (dla porównania druga w rankingu wyszukiwarka Bing to zaledwie 2,74% udziału);
  • 3,5 miliarda – tyle wyszukiwań dziennie przetwarzanych jest przez wyszukiwarkę Google;
  • 98 tysięcy – tylu pracowników zatrudnia Google (stan na 2018 rok);
  • 458 miliardów dolarów – tyle wynosi wartość marki;
  • 50 – w tylu krajach znajdują się biura Google.

Oczywiście, cała historia Google to temat na książkę. Okraszona jest nie tylko sukcesami, ale również problemami i porażkami – firma musiała mierzyć się między innymi z ogromnym spamem w postaci generowanej automatycznie treści na stronach czy nienaturalnych profili linków. Właściciele witryn, chcąc znaleźć się wysoko w wynikach wyszukiwania, wykorzystywali niedoskonałości Google i właśnie dlatego powstały takie algorytmy, jak Panda czy Pingwin.

Dzięki nim, a także innym wprowadzanym z roku na rok rozwiązaniom, Google jest dzisiaj wyszukiwarką, która potrafi skutecznie odpowiadać na zapytania użytkowników. Z drugiej strony stanowi wyzwanie dla specjalistów SEO i… copywriterów, którzy muszą wciąż aktualizować swoją wiedzę, by walczyć o wysoki ranking witryn swoich klientów.

Podsumowanie

  • Firma Google powstała 4 września 1998 roku, a witrynę Google.com uruchomiono 27 września 1998 roku.
  • Odpowiedzialni za powstanie Google są dwaj studenci Uniwersytetu Stanforda – Larry Page i Sergey Brin.
  • Nazwa „Google” powstała w wyniku czeskiego błędu – początkowo firma miała nazywać się „Googol”.
  • Google jest obecnie największą wyszukiwarką na świecie, posiadając niemal 92% udziału w rynku.
  • Google to nie tylko wyszukiwarka, ale również inne popularne serwisy i usługi – do firmy należą między innymi YouTube czy Android.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Komentarze

Jan11.08.2024 07:19

Ten garaż wynajęli od Polki, Susan Wójcicki.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu