Treści wizualne, które ułatwiają przyswajanie informacji

Spis Treści:

Czy wiesz, że artykuły zawierające co najmniej jeden obraz generują dwa razy większy ruch, 30% więcej udostępnień i 25% więcej linków zwrotnych niż te, które są pozbawione jakichkolwiek treści wizualnych? Warto więc zapoznać się z ich rodzajami.

Czym są treści wizualne?

Jak sama nazwa wskazuje, treści wizualne mają za zadanie wizualizować informacje zawarte w tekście.

Materiały wizualne nie tylko pomogą przyswoić wiedzę i wyobrazić opisywane zjawisko, lecz także pozwolą czytelnikowi nieco „odetchnąć”. Czytanie tekstów internetowych jest bardziej męczące niż tych na papierze, a już na pewno wymaga więcej skupienia.

Dlaczego warto je stosować?

W dobie kultury obrazkowej publikowanie samego tekstu powoli staje się faux pas. Większość z nas to wzrokowcy.

O wiele lepiej zapamiętujemy to, co widzimy – ok. 65% informacji więcej – niż to, co słyszymy – zaledwie 10%. Jeśli więc zajmujesz się pisaniem tekstów, warto zacząć je ilustrować za pomocą treści wizualnych, czyli zdjęć, wykresów, nagrań wideo oraz infografik.

Rodzaje treści wizualnych

Poniżej przedstawiamy rodzaje treści wizualnych, które warto stosować w tekstach, aby je nieco urozmaicić i sprawić, by były ciekawsze i przyjazne dla odbiorcy.

Zdjęcia

Oczywiście nie każdy akapit musi być zobrazowany, ale warto trzymać się zasady, że im dłuższy tekst, tym więcej wymaga fotografii.

Dobrze też, żeby były w miarę oryginalne. Wybrane w pośpiechu pierwsze lepsze zdjęcie ze stocka może negatywnie wpłynąć na odbiór całego tekstu.

Jeśli użytkownik zauważy w Twoim tekście fotografię, która przewija się w wielu innych źródłach, może nawet zrezygnować z dalszej lektury! Zwłaszcza, jeśli będzie to zdjęcie okładkowe. Dlatego, korzystając ze stocka, poświęć na szukanie nieco więcej czasu. Zacznij od poszukiwania na tych dwóch stronach: https://unsplash.com/ i https://gratisography.com/.

Publikowane na nich zdjęcia są darmowe i naprawdę bardzo wysokiej jakości, wiele z nich wyróżnia duża wartość artystyczna, zwłaszcza na Unsplash, gdzie można znaleźć dzieła różnych fotografów. Co ciekawe, są udostępniane na licencji CC0 pozwalającej na dowolne wykorzystywanie zdjęć, również w celach komercyjnych.

Grafiki

Stosowanie grafik jest nieco mniej popularne niż zdjęć, ale z pewnością dużo skuteczniejsze, jeśli chodzi o przyciąganie uwagi.

Możesz używać w nich kolorów swojego brandu, co jeszcze bardziej wpłynie na rozpoznawalność marki.

Tworzenie grafik wymaga jednak dużo więcej czasu i zaangażowania, ale na szczęście już niekoniecznie umiejętności obsługi programów graficznych. Dziś na rynku znajdziesz wiele darmowych narzędzi, które pozwalają tworzyć prawdziwe estetyczne perełki.

Jednym z nich jest Canva. Mnogość szablonów sprawia, że można stworzyć wiele naprawdę ciekawych kompozycji, i to praktycznie bez wysiłku. Poczujesz się jak prawdziwy grafik. Warto podkreślić, że w wersji CanvaPro istnieje możliwość szybkiego wycinania obiektów z tła (efekt godny samego Photoshopa).

Infografiki

Infografika jest graficzną wizualizacją informacji, danych i wiedzy.

Jej celem jest przykucie uwagi odbiorcy i umożliwienie mu szybkiego zapoznania się z treścią. Priorytetową cechą infografiki jest przejrzystość przekazu. Ułatwia ona przedstawienie skomplikowanych zagadnień w prosty sposób.

To typ treści wizualnych, który zyskuje coraz większą popularność. Jak podaje Digital Information World, ludzie 30 razy częściej czytają w całości infografiki niż posty na blogach czy newsy informacyjne. Co więcej, pomagają one przyswoić znacznie więcej informacji.

Z badań Forbesa wynika, że aż 61% ankietowanych wskazało infografiki jako najbardziej pomocne w tym zakresie. Nawet artykuły ze zdjęciami nie były w stanie lepiej poradzić sobie z tym zdaniem (wskazało je zaledwie 46% osób). Przyglądając się temu, jaką historię ma infografika i jak brzmi jej definicja, trudno o inne wyniki.

Jeszcze do niedawna ten typ wizualnych treści mogliśmy podziwiać wyłącznie w czasopismach i gazetach. Dziś, w dobie social mediów i dostępności wielu programów graficznych, możemy natknąć się na nie praktycznie wszędzie. Coraz częściej goszczą na Facebooku i we wpisach blogowych, a nawet sklepach internetowych.

Aż 65% marek wykorzystuje infografiki do celów marketingowych. O ich popularności najlepiej świadczy liczba generatorów, dzięki którym można je stworzyć. Jednym z najpopularniejszych i najłatwiejszych w obsłudze narzędzi jest Piktochart, Visually i wspomniana już Canva. Duża liczba szablonów i opcji pozwala stworzyć naprawdę ciekawe i oryginalne grafiki, co ważne – bez znaczących umiejętności graficznych.

Wykresy

Wykres unaocznia zjawisko i jego rozbieżności. Pozwala przedstawić twarde dane i liczby.

Dzięki nim odbiorcy dużo łatwiej jest porównać poszczególne wyniki czy odczyty. Warunek? Musisz trzymać się kilku zasad.

Po pierwsze, unikaj wykresów w trzech wymiarach. Przestrzenność często źle wpływa na przejrzystość. Jeśli stworzysz wykres słupkowy w 3D, słupki znajdujące się bliżej będą wyglądać na większe w stosunku do innych, co może zafałszować wyniki.

Wykresy powinny być jak najprostsze. Zbyt duża liczba elementów może zakłócać odczyt danych. Dlatego też nie należy tworzyć zbyt długiej legendy. Jeśli wyjaśnienia zajmują więcej miejsca niż zwizualizowane dane, to znaczy, że wykres wcale nie będzie pomocny w przyswajaniu informacji.

Podobnie, gdy długość słupków nie będzie wynikać z danych, ale preferencji estetycznych. Jeśli rozbieżności w danych są duże, uwidocznij to – nie twórz słupków, których długość zmniejsza się o jakąś stałą wartość. Będzie to nieczytelne, a przede wszystkim niezgodne z prawdą.

Rodzaje wykresów

Infografika - rodzaje wykresów

Myśląc o wykresie, pewnie widzisz w wyobraźni ten w formie słupków lub diagramu kołowego. Warto jednak zaznaczyć, że rodzajów jest naprawdę sporo, a każdy z nich możesz wykorzystać w innym celu:

  • radarowy – idealny do przedstawiania kilku niezwiązanych ze sobą metryk na jednym wykresie;
  • punktowy – świetny do przeanalizowania zależności pomiędzy dwoma wskaźnikami (często jest używany przez GUS);
  • liniowy – warto wykorzystać go do ukazania zmiany między danymi w czasie;
  • pierścieniowy – pozwala przedstawić bardziej złożone zależności pomiędzy wartościami oraz kategoriami wartości;
  • bąbelkowy – nadaje się do przeanalizowania zależności pomiędzy kilkoma wskaźnikami;
  • kolumnowy – jeden z najpopularniejszych rodzajów wykresów, świetnie podkreśla pojedyncze wartości;
  • drzewiasty – służy do prezentacji dużych zbiorów danych, które uporządkowane są hierarchicznie;
  • chmura tagów – idealna do przedstawienia statystyk użycia słów kluczowych;
  • diagram sieciowy – do wizualizacji powiązań pomiędzy osobami i instytucjami;
  • heatmapa – świetnie sprawdzi się do uwypuklenia wartości granicznych zbioru danych.

Podobnie jak grafiki i infografiki wykresy również możesz tworzyć za pomocą gotowych szablonów w darmowych aplikacjach.

Wideo

Ostatnim, ale na pewno nie mniej ważnym rodzajem treści wizualnych są treści wideo. O ich popularności najlepiej świadczy rozwój takich platform jak YouTube czy TikTok oraz fakt, że… obecnie w ciągu 30 dni przesyłanych jest więcej materiałów wideo, niż w ciągu ostatnich 30 lat stworzyły główne sieci telewizyjne w USA!

Jeśli nie jesteś przekonany do tworzenia i tej formy treści, dodamy, że wideo generuje 157-procentowy wzrost ruchu organicznego z SERP, a wpisy blogowe, które zawierają krótkie filmy, przyciągają 3 razy więcej linków przychodzących niż posty na blogu bez wideo.

Jak więc widzisz, materiały filmowe warto obsadzać nie tylko w mediach społecznościowych, lecz także w wielu innych miejscach z wartościową treścią.

Podsumowanie

  • Ludzie zapamiętują ok. 65% informacji, które widzą (dla porównania – zaledwie 10% informacji, które słyszą).
  • Materiały wizualne nie tylko wspomogą wyobraźnię czytelnika, lecz także pozwolą mu nieco „odetchnąć”.
  • Do tworzenia atrakcyjnych grafik, infografik i wykresów nie musisz posiadać umiejętności graficznych.
  • Infografika jest graficzną wizualizacją informacji, danych i wiedzy, która służy szybszemu przyswojeniu wiedzy.
  • Materiały wideo warto publikować nie tylko w mediach społecznościowych, lecz także we wpisach blogowych i różnego typu artykułach.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja
08.11.2024 Porady & Ciekawostki

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu