Optymalizacja grafik – na czym polega image SEO?

Spis Treści:

W dobie mediów społecznościowych obraz nabiera coraz większego znaczenia. Praktycznie nie ma już postów i wpisów blogowych, które byłyby pozbawione zdjęć lub infografik. I słusznie. Jednak brak optymalizacji materiałów graficznych może negatywnie wpłynąć na wyniki pozycjonowania strony. Żeby tego uniknąć, warto zapoznać się z kilkoma zasadami image SEO.

Na czym polega optymalizacja grafiki?

Optymalizacja grafik to inaczej dostosowywanie ich parametrów do wymogów wyszukiwarki Google.

Osadzone na stronie lub blogu zdjęcia powinny być przede wszystkim dobrej jakości i nawiązywać do opublikowanej treści. W optymalizacji ważne są również: waga, rozmiar, format, opis, a nawet nazwa pliku.

Image SEO – co wchodzi w jego skład?

Poniżej przedstawiamy praktyczne sposoby na optymalizację grafik.

Jakość zdjęć (czytelność, kontekst i oryginalność)

Zamieszczone na stronie grafiki powinny być przede wszystkim wysokiej jakości, w końcu mają służyć użytkownikom. Jeśli będą zamazane, niewyraźne i zbyt rozciągnięte, skutecznie zniechęcą odbiorców do przeczytania treści. Ba! Mogą sprawić, że ten szybko opuści witrynę. W końcu czytamy głównie oczami, jedynie pobieżnie skanując wpis.

Pod pojęciem wysokiej jakości oprócz stricte technicznych aspektów kryją się również kontekst i oryginalność. Warto umieszczać grafiki w pobliżu tekstu zawierającego opisujące je słowa kluczowe (przy ocenianiu grafik Google bierze pod uwagę frazy, które znajduje się najbliżej nich). Jakościowa grafika powinna przejawiać też cechy oryginalności, dlatego staraj się unikać często eksploatowanych zdjęć ze stocka.

Waga i wielkość zdjęć

Publikując wysokiej jakości zdjęcia, musisz zwracać uwagę na ich wagę. Zbyt ciężkie (np. 2 MB) mogą znacznie spowolnić stronę, co z kolei będzie mieć wpływ na pozycję w rankingu Google’a oraz ocenę użytkownika. Zapewne wiesz, jak irytujące bywa zbyt długie ładowanie zawartości witryny. Dobrą praktyką jest publikowanie fotografii, których waga nie przekracza 200–300 KB.

Aby zmniejszyć wagę grafik, możesz skorzystać z bezpłatnego narzędzia online – TinyPNG. Minimalizuje ono rozmiar zdjęcia w zasadzie bez straty jego jakości (różnica między ciężkim a lekkim zdjęciem jest dla ludzkiego oka niezauważalna). Jeśli chcesz mieć pewność, że zdjęcie zachowa wysoką jakość, możesz zmienić jego format, czyli rodzaj zapisu.

Format

Istnieje kilka różnych formatów grafik. Google PageSpeed Insights – narzędzie podpowiadające wybór rozwiązań wspomagających jakość i szybkość strony – zaleca, aby stosować formaty JPEG 2000, JPEG XR lub WebP. Najlepszą kompresję zapewnia ten ostatni.

  • WebP – to najnowocześniejszy format obrazu; potrafi zmniejszyć wagę pliku nawet o 40%, praktycznie bez utraty jakości! Niestety nie wszystkie szablony blogów czy sklepów go obsługują.
  • PNG – sprawdzi się w przypadku, gdy zależy Ci na wysokiej jakości – świetnie uwydatnia detale, obsługuje też przezroczystości; idealny do prezentacji portfolio, ale niestety jest dość ciężki.
  • JPG – najlżejszy i najpowszechniejszy format; mimo że spłaszcza obraz i nie obsługuje przezroczystości, sprawdza się w przypadku większości infografik oraz zdjęć.

Atrybut alt

Optymalizując grafikę, warto zadbać o opisujący jej zawartość atrybut HTML. Dzięki niemu Google lepiej rozumie, co przedstawia i czego dotyczy dany obraz, a to w rezultacie ułatwia proces indeksowania witryny. Atrybut alt jest też przydatny słabowidzącym użytkownikom do przeglądania strony. Istnieją specjalne oprogramowania, które sczytują atrybuty przyporządkowane plikom graficznym, dzięki czemu słabowidząca osoba może dowiedzieć się, co przedstawiają.

Jak pewnie już się domyślasz, atrybut alt ma istotny wpływ na pozycjonowanie. Do jego opisu wcale nie trzeba jednak znać się na programowaniu lub SEO, wystarczy uzupełnić odpowiednie rubryki w CMS-ie. Pytanie brzmi więc, co zawrzeć w takim atrybucie. Najlepiej, gdyby udało się umieścić w nim słowa kluczowe wymienione po przecinku. W przypadku sklepu internetowego opis mógłby wyglądać tak: elegancka sukienka, Gucci, idealna na randkę. Jeśli trudno Ci będzie umiejscowić frazy kluczowe, wprowadź krótki opis tego, co znajduje się na zdjęciu.

Atrybut title

To atrybut, który sprawia, że po najechaniu myszką na zdjęcie użytkownikowi wyświetla się dodatkowy opis. Atrybut title, zwany też title tagiem, nie przynosi żadnych korzyści pod względem SEO, może jednak sprawić, że strona będzie bardziej przyjazna dla użytkownika. Jego funkcją jest dopowiedzenie tego, czego nie widać na zdjęciu. Może np. zawierać konkretną nazwę danego obiektu. Dodanie title tagu nie jest obligatoryjne.

Jeśli chcesz to zrobić, pamiętaj, żeby nie powielał treści atrybutu alt ani nazwy pliku graficznego. Podobnie jak w przypadku innych powtarzających się treści, może to zostać źle odebrane przez algorytmy Google’a.

Nazwa pliku i adres url

Opis jest równie ważny w przypadku nazwy samego pliku graficznego, jak też jego adresu url. Tworząc je, postaraj się zawrzeć w nich słowa kluczowe. Opisowa nazwa pliku nie tylko wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie grafiki, lecz także pomoże zachować porządek na serwerze.

Podczas tworzenia adresu url stosuj ciągi słów, które łatwo zapamiętać, unikaj przy tym polskich znaków, i koniecznie używaj myślnika do oddzielania poszczególnych fraz.

Dlaczego warto optymalizować materiały graficzne?

Poznaj korzyści płynące z image SEO:

  • Odpowiednio zoptymalizowane zdjęcia zwiększają atrakcyjność strony i ułatwią odbiorcom nawigację po niej. Według raportu Semrush z 2021 r. wpisy na blogu, które zawierają co najmniej jeden obraz, generują 2 razy większy ruch, 30% więcej udostępnień i 25% więcej linków zwrotnych niż te, które nie posiadają żadnych ilustracji.
  • Grafiki mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Oceniając jakość strony, algorytmy Google biorą pod uwagę zarówno treść, jak i wkomponowane grafiki. Jeśli są kiepskiej jakości, w dodatku nieprawidłowo opisane, pozycja strony w rankingu może drastycznie spaść.
  • Prawidłowe parametry materiałów graficznych mogą sprawić, że strona pojawi się w wynikach wyszukiwarki Google Grafika. To dość istotne, bo Google nadal nie do końca radzi sobie z rozpoznawaniem niektórych obrazów. Warto mu więc pomóc.
  • Zoptymalizowane grafiki przyspieszą czas ładowania strony, co jest nie tylko user friendly, lecz także przyjazne dla algorytmów Google’a.

Jak widzisz, optymalizacja grafik przynosi wiele korzyści i jest naprawdę prosta. Nie potrzeba do tego specjalnych umiejętności, wystarczy poświęcić chwilę na zapoznanie się z zasadami i można zacząć wrażanie zmian. ?

Podsumowanie

  • Optymalizacja grafik wywiera istotny wpływ na przyjazność witryny i jej miejsce w wynikach wyszukiwania.
  • Dobrze, aby waga grafik internetowych nie przekraczała 200–300 KB.
  • Oprócz parametrów technicznych image SEO zakłada również dbałość o nazwy i opisy grafik.
  • Najważniejszymi elementami optymalizacji jest konwersja rozmiaru zdjęcia i uzupełnienie atrybutu alt.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

23.10.2024 Korekta & Redakcja
22.10.2024 Korekta & Redakcja
21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu