Optymalizacja grafik – na czym polega image SEO?

Spis Treści:

W dobie mediów społecznościowych obraz nabiera coraz większego znaczenia. Praktycznie nie ma już postów i wpisów blogowych, które byłyby pozbawione zdjęć lub infografik. I słusznie. Jednak brak optymalizacji materiałów graficznych może negatywnie wpłynąć na wyniki pozycjonowania strony. Żeby tego uniknąć, warto zapoznać się z kilkoma zasadami image SEO.

Na czym polega optymalizacja grafiki?

Optymalizacja grafik to dostosowywanie ich parametrów do wymogów wyszukiwarki Google.

Osadzone na stronie lub blogu zdjęcia powinny być przede wszystkim dobrej jakości i dopasowane do treści. W optymalizacji ważne są również: waga, rozmiar, format, opis, a nawet nazwa pliku.

Image SEO – co wchodzi w jego skład?

Poniżej przedstawiamy praktyczne sposoby na optymalizację grafik.

Jakość zdjęć (czytelność, kontekst i oryginalność)

Zamieszczone na stronie grafiki powinny być przede wszystkim wysokiej jakości – w końcu mają służyć użytkownikom. Jeśli będą zamazane, niewyraźne i zbyt rozciągnięte, skutecznie zniechęcą odbiorców do przeczytania treści. Wysokiej jakości grafiki pomagają również zwiększyć zaangażowanie użytkowników i czas spędzony na stronie.

Pod pojęciem wysokiej jakości, oprócz stricte technicznych aspektów, kryją się również kontekst i oryginalność. Warto umieszczać grafiki w pobliżu tekstu zawierającego opisujące je słowa kluczowe (przy ocenianiu grafik Google bierze pod uwagę frazy, które znajdują się najbliżej nich). Jakościowa grafika powinna przejawiać też cechy oryginalności, dlatego staraj się unikać często eksploatowanych zdjęć ze stocka.

Waga i wielkość zdjęć

Publikując wysokiej jakości zdjęcia, musisz zwracać uwagę na ich wagę. Zbyt ciężkie (np. 1 MB) mogą znacznie spowolnić stronę, co z kolei będzie mieć wpływ na pozycję w rankingu Google’a oraz ocenę użytkownika.

Dobrą praktyką jest publikowanie fotografii, których waga nie przekracza 200–300 KB. Aby zmniejszyć wagę grafik, możesz skorzystać z narzędzi online, takich jak TinyPNG, Squoosh lub ShortPixel. Minimalizują one rozmiar zdjęć w zasadzie bez straty jakości (różnica między ciężkim a lekkim zdjęciem jest dla ludzkiego oka niezauważalna).

Format

Istnieje kilka różnych formatów grafik. Google rekomenduje stosowanie nowoczesnych formatów obrazu, które zapewniają wysoką jakość przy niskiej wadze:

  • WebP – jeden z najnowocześniejszych formatów obrazu; potrafi zmniejszyć wagę pliku nawet o 40%, praktycznie bez utraty jakości. Jest obsługiwany przez większość nowoczesnych przeglądarek.
  • AVIF – format nowszy od WebP, oferujący jeszcze lepszą kompresję i jakość obrazu, m.in. większy zakres kolorów i efektów. Niestety, nie wszystkie przeglądarki go obsługują.
  • PNG – sprawdzi się, jeśli zależy Ci na wysokiej jakości – świetnie uwydatnia detale, obsługuje też przezroczystości; idealny do prezentacji portfolio, ale niestety jest dość ciężki.
  • JPG – najlżejszy i najpowszechniejszy format; mimo że spłaszcza obraz i nie obsługuje przezroczystości, sprawdza się w przypadku większości infografik oraz zdjęć.

Atrybut alt

Optymalizując grafikę, warto zadbać o czytelny, opisowy atrybut alt, który pomaga wyszukiwarce Google zrozumieć zawartość obrazu. Dodatkowo wspiera on dostępność stron dla osób niewidomych i słabowidzących.

Atrybut alt powinien zawierać krótki, ale treściwy opis zdjęcia, najlepiej z naturalnie wplecionym słowem kluczowym.

Przykładowy atrybut alt:

TAK: Czerwona sukienka wieczorowa – elegancka stylizacja

NIE: sukienka.jpg

Atrybut title

To atrybut, który sprawia, że po najechaniu myszką na zdjęcie użytkownikowi wyświetla się dodatkowy opis. Atrybut title, zwany też title tagiem, nie przynosi żadnych korzyści pod względem SEO, może jednak sprawić, że strona będzie bardziej przyjazna dla użytkownika. Jego funkcją jest dopowiedzenie tego, czego nie widać na zdjęciu. Może np. zawierać konkretną nazwę danego obiektu. Dodanie title tagu nie jest obligatoryjne.

Jeśli chcesz to zrobić, pamiętaj, żeby nie powielał treści atrybutu alt ani nazwy pliku graficznego. Podobnie jak w przypadku innych powtarzających się treści, może to zostać źle odebrane przez algorytmy Google’a.

Nazwa pliku i adres url

Dobrze dobrana nazwa pliku i adres URL pomagają zarówno użytkownikom, jak i wyszukiwarkom lepiej zrozumieć zawartość obrazu. Zamiast przypadkowych ciągów znaków, warto używać opisowych i logicznych nazw, które zawierają słowa kluczowe. Konkretna nazwa pliku nie tylko wpłynie pozytywnie na pozycjonowanie grafiki, lecz także pomoże zachować porządek na serwerze.

Przykładowa nazwa pliku:

TAK: czerwona-sukienka-wieczorowa.jpg

NIE: IMG_1234.jpg

Podczas tworzenia nazwy stosuj ciągi słów, unikaj przy tym polskich znaków i koniecznie używaj myślników do oddzielania poszczególnych fraz.

Dlaczego warto optymalizować materiały graficzne?

Poznaj korzyści płynące z image SEO:

  • Odpowiednio zoptymalizowane zdjęcia zwiększają atrakcyjność strony i ułatwią odbiorcom nawigację po niej. Według raportu Semrush wpisy na blogu, które zawierają co najmniej jeden obraz, generują 2 razy większy ruch, 30% więcej udostępnień i 25% więcej linków zwrotnych niż te, które nie posiadają żadnych ilustracji.
  • Grafiki mają bardzo duży wpływ na pozycjonowanie. Oceniając jakość strony, algorytmy Google biorą pod uwagę zarówno treść, jak i wkomponowane grafiki. Jeśli są kiepskiej jakości, w dodatku nieprawidłowo opisane, pozycja strony w rankingu może spaść.
  • Prawidłowe parametry materiałów graficznych mogą sprawić, że strona pojawi się w wynikach wyszukiwarki Google Grafika. To dość istotne, bo Google nadal nie do końca radzi sobie z rozpoznawaniem niektórych obrazów. Warto mu więc pomóc.
  • Zoptymalizowane grafiki przyspieszą czas ładowania strony, co jest nie tylko user friendly, lecz także przyjazne dla algorytmów Google’a.

Optymalizacja grafik przynosi wiele korzyści i jest naprawdę prosta. Nie potrzeba do tego specjalnych umiejętności, wystarczy poświęcić czas na zapoznanie się z zasadami i można zacząć wrażanie zmian.

Podsumowanie

  • Optymalizacja grafik wywiera istotny wpływ na przyjazność witryny i jej miejsce w wynikach wyszukiwania.
  • Dobrze, aby waga grafik internetowych nie przekraczała 200–300 KB.
  • Oprócz parametrów technicznych image SEO zakłada również dbałość o nazwy i opisy grafik.
  • Najważniejszymi elementami optymalizacji jest konwersja rozmiaru zdjęcia i uzupełnienie atrybutu alt.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Agata Górska

Agata to copywriterka, która nade wszystko ceni sobie dobry research. Jej artykuły na temat OZE pojawiły się m.in. w Newsweeku i Forbesie. Zdobytą na studiach wiedzę z filmoznawstwa, grafiki i marketingu wykorzystuje w swojej pracy do tworzenia wysokiej jakości contentu (od niedawna również wizualnego). Prywatnie Agata jest fanką filmów, literatury, górskich wędrówek, mocnej kawy, jogi i wywiadów. Agata prowadzi blog Rozmownik, czyli „miejsce spotkań z ludźmi, którym się chce”.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

19.03.2025 E-commerce
18.03.2025 Aktualności
17.03.2025 Korekta & Redakcja
14.03.2025 Copywriting
13.03.2025 Korekta & Redakcja
12.03.2025 Porady & Ciekawostki
11.03.2025 Pozycjonowanie
10.03.2025 Porady & Ciekawostki
07.03.2025 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu