Co zawiera audyt social media i kiedy warto go wykonać?

Chcesz usprawnić swoje media społecznościowe? Prawdopodobnie będzie potrzebny Ci profesjonalny audyt social media. Dzięki niemu wyodrębnisz między innymi mocne i słabe strony swoich profili, trafniej zaplanujesz dalsze działania, a także przeanalizujesz działania konkurencji. Zobacz, jakie korzyści przynosi audyt i kiedy warto się na niego zdecydować.
Czym jest audyt social media?
Audyt social media to proces analizy wszystkich kanałów społecznościowych, które prowadzi dana osoba lub marka.
Obejmuje całą aktywność na danym koncie – od publikowanych treści po analizę reakcji odbiorców.
Profesjonalnie wykonany audyt pozwala ocenić, jakie działania przynoszą korzyści, a z których warto zrezygnować. To także dobry sposób na sprawdzenie, jak Twoje social media wypadają na tle konkurencji.
Jak przeprowadzić audyt social media?
Podczas audytu social media pod uwagę należy wziąć kilka istotnych kwestii. To dzięki nim łatwiej zrozumiesz wszystkie swoje działania oraz ocenisz pozycję Twoich profili na poszczególnych platformach.
Podczas analizy bierze się pod uwagę między innymi:
- obecność na różnych platformach,
- zamieszczane treści i dotychczasową strategię,
- zaangażowanie odbiorców,
- kluczowe wskaźniki,
- konkurencję,
- grupę docelową.
Audyt social media zawsze powinien być dopasowany do potrzeb danego profilu. Dzięki temu dowiesz się, w jaki sposób usprawnić konto, co pomoże w dalszym rozwoju i docieraniu do kolejnych odbiorców.
Przeczytaj również
Analiza obecności na social mediach
Stwórz listę wszystkich prowadzonych przez siebie profili social mediowych. Dzięki temu zobaczysz, które z nich chcesz poddać audytowi. Zwróć uwagę na:
- częstotliwość i regularność publikacji,
- rodzaj publikowanych treści,
- aktywność pod postami.
Cele w social mediach
Na samym początku prowadzenia social mediów warto ustalić sobie cele, do których dążysz. Takim celem może być na przykład budowanie świadomości marki wśród konsumentów, wzrost liczby obserwatorów czy zwiększenie zaangażowania pod publikacjami. Audyt pozwoli Ci ocenić, czy Twoje działania zbliżają Cię do tych celów.
Tożsamość profili ze stylem marki
Każda marka – osobista czy firmowa – powinna mieć swoje indywidualne wyróżniki. Zadbaj o to, aby nazwy Twoich profili na social mediach były takie same lub bardzo zbliżone. Na kontach warto stosować taką samą kolorystykę, zgodną z pierwotnymi założeniami identyfikacji marki, oraz takie same czcionki. Zadbaj również o ujednolicone logo lub zdjęcie profilowe, które od razu kojarzyć się będzie odbiorcom z Tobą bądź Twoją firmą.
Grupa docelowa
Podczas audytu social media warto zweryfikować, czy dotychczasowe treści są spójne z profilem wcześniej zdefiniowanej grupy docelowej, czyli użytkowników, do których docierasz ze swoimi treściami. Ważne są takie aspekty, jak wiek, płeć, zainteresowania oraz potrzeby odbiorców. Sprawdź zatem, czy treści, które publikujesz, są dostosowane do ich oczekiwań i preferencji.
Przeczytaj również
Analiza zamieszczanych treści oraz dotychczasowej strategii
Ten etap audytu social media pozwala ocenić, jak dotychczasowe działania przyczyniają się do realizacji założonych celów. Warto skupić się na jakości publikowanych materiałów, ich zgodności z potrzebami grupy docelowej oraz atrakcyjności pod względem wizualnym i merytorycznym. Istotne jest także zbadanie różnorodności treści oraz ich zgodności z wcześniej przyjętą strategią.
Analiza zaangażowania
Sprawdź, jak często i licznie udzielają się Twoi odbiorcy, czyli jaki jest wskaźnik udziału w mediach społecznościowych (ang. Social Media Engagement Rate). Poziom zaangażowania możesz obliczyć poprzez podzielenie liczby interakcji z postami (polubienia, komentarze, udostępnienia) przez liczbę otrzymanych wyświetleń postów. Następnie tak otrzymany wynik mnożony jest przez 100%.
Jeśli Twój post ma 500 interakcji i osiągnął 10 000 wyświetleń, obliczenia wyglądają następująco:
Social Media Engagement Rate = (500 ÷ 10 000) × 100% = 5%
Analiza sentymentu
Analiza sentymentu w mediach społecznościowych to proces oceny emocjonalnego tonu wypowiedzi użytkowników, np. w komentarzach czy postach. Wykonywana jest przy użyciu specjalnych algorytmów, które analizują zamieszczoną treść, zwracając uwagę na słowa kluczowe i zwroty, a następnie przekazują, jakie emocje i odczucia mogą wywoływać u odbiorcy – negatywne, pozytywne czy neutralne.
Kluczowe wskaźniki
Kluczowe wskaźniki dobierane są indywidualnie w zależności od tego, jakie cele uwzględnione zostały w strategii. Mogą nimi być między innymi:
- wskaźnik klikalności (CTR),
- liczba konwersji (np. sprzedaży),
- zasięg postów,
- przyrost liczby obserwujących.
Na przykład, jeśli profil nastawiony jest na zwiększanie sprzedaży, warto zwrócić uwagę na wskaźnik klikalności linku przenoszącego do sklepu internetowego. Jeśli konto social mediowe korzysta z płatnych reklam, należy obliczyć także ich opłacalność, czyli ile zamówień udało się uzyskać z jednej reklamy.
Badanie konkurencji
Analiza konkurencji polega na porównywaniu kont, które publikują w takiej samej tematyce. Podczas badania należy zwrócić uwagę przede wszystkim na:
- zaangażowanie odbiorców,
- tematykę i charakter zamieszczanych treści,
- język komunikacji,
- częstotliwość publikacji,
- obecność płatnych reklam.
Podczas analizy konkurencji możesz skorzystać z narzędzi, które pozwolą Ci porównać statystyki Twoje i innych kont. Jednym z nich jest Social Blade, które pozwala monitorować wzrost liczby obserwujących. Jeśli działasz na Instagramie, Hype Auditor umożliwi analizę, np. jakości odbiorców i ich zaangażowania.
Przeczytaj również
Optymalizacja czasu jednej publikacji
Polega na usprawnieniu procesu tworzenia i publikowania treści, by móc działać bardziej efektywnie. Aby przyspieszyć publikacje, korzystaj z aplikacji – przykładowo w Canvie wykonasz szablony, a w Planonly zobaczysz, jak posty wyglądać będą po opublikowaniu.
Warto też sprawdzić, ile czasu zajmuje tworzenie i publikowanie treści versus zaangażowanie obserwatorów. Jeśli przygotowanie jednej rolki zajęło Ci 6 godzin, a wyświetliło ją 15 osób, możesz dojść do wniosku, że czas włożony w stworzenie materiałów nie był opłacalny.
Rekomendacje i strategie rozwoju
To sposób na ocenienie, jakie konkretne kroki trzeba podjąć oraz które elementy wymagają dopracowania i dalszego wsparcia. Wnioski powinny zostać wyciągnięte na podstawie każdego z etapów analizy i zestawione w czytelny sposób, na przykład w tabeli. Kwestie, które można ulepszyć, to na przykład:
- treść zamieszczanych postów,
- częstotliwość publikacji,
- wchodzenie w interakcje z komentującymi,
- automatyzacja zamieszczanych zdjęć i wideo.
Jakie korzyści przynosi audyt social mediów?
Poniżej omówimy najważniejsze korzyści płynące z przeprowadzenia audytu:
- poprawa wyników marketingowych – dzięki optymalizacji strategii możliwe jest zwiększenie efektywności działań i osiąganie lepszych rezultatów, takich jak wzrost sprzedaży czy budowanie silniejszej społeczności wokół marki,
- dopasowanie i zrozumienie grupy docelowej – audyt umożliwia lepsze zrozumienie grupy docelowej i kontrolę nad tym, czy publikowane treści faktycznie są odpowiednio do niej adresowane. Można to ocenić po tym, jak odbiorcy reagują na Twoje publikacje – czy zostawiają like, komentują i udostępniają. Dzięki analizie lepiej dobierzesz język swoich postów do rzeczywistej grupy odbiorców,
- poprawa dotychczasowych działań – audyt to świetna okazja do przeanalizowania prowadzonych do tej pory działań i oceny, czy przynoszą one takie korzyści, jakich się oczekiwało – czy zwiększa się liczba obserwacji, pojawia się więcej zamówień w przypadku prowadzenia konta firmowego itd.,
- zrozumienie konkurencji – prowadząc konta w social mediach, warto mieć świadomość, co zamieszczają inni. Audyt pozwala dostrzec słabe i mocne strony konkurencji, a dzięki temu znaleźć rozwiązania, by wypracować lub utrzymać przewagę.
Ile kosztuje audyt social media?
Średnia cena audytu pojedynczego profilu w social mediach wynosi od 1500 do 3000 złotych.
Niemniej jednak kwoty rozpoczynają się od około 300 złotych w przypadku najprostszych audytów, a kończą się na nawet kilkunastu tysiącach w przypadku tych bardziej zaawansowanych. Ostateczna kwota zależy od potrzeb i wymagań zleceniodawcy.
Oto czynniki, które wpływają na cenę audytu social media:
- zakres usług – dokładny zakres usługi to główny czynnik wpływający na cenę audytu. Proste audyty mogą obejmować na przykład tylko analizę obecności danej firmy w internecie, podczas gdy te bardziej zaawansowane obejmują wszystkie wspomniane wyżej punkty,
- liczba i rodzaj kanałów do analizy – końcowa cena może być uzależniona od liczby profili, jakie prowadzi marka i od tego, na jakich platformach działa,
- branża i specjalistyczna wiedza – jeśli firma działa w branży, która wymaga zastosowania specjalistycznej wiedzy lub znajomości skomplikowanych pojęć, wtedy cena może wzrosnąć,
- szczegółowe raporty – konieczność dostarczenia szczegółowych raportów może podnieść cenę, ponieważ wpływa to na czas i wnikliwość pracy.
Podsumowanie
- Audyt social mediów pozwala wskazać mocne i słabe strony profilu i usprawnić jego działanie.
- Podczas audytu mediów społecznościowych należy pamiętać o kilku najważniejszych elementach, takich jak analiza konkurencji, zaangażowania czy zamieszczanych treści.
- Audyt pozwala ocenić, czy publikowane do tej pory treści faktycznie docierają do wcześniej obranej grupy docelowej.
- Cena audytu może różnić się w zależności od liczby profili oraz zakresu usługi, ale średnio wynosi od 1500 do 3000 zł dla pojedynczego profilu.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz