Jak prowadzić social media firmy? 5 kluczowych zasad

W naszym kraju z mediów społecznościowych korzysta około 27 milionów osób. Popularność Facebooka, Instagrama, Twittera czy LinkedIn spowodowała, że właściciele firm zyskali znakomite narzędzie do promowania swoich marek oraz ofert. Niestety, wielu z nich wciąż nie wie, jak wykorzystać potencjał wyżej wymienionych serwisów. Chcesz dowiedzieć się, jak prowadzić social media firmy skutecznie? Oto 5 zasad, które przybliżą Cię do sukcesu!
Prowadzenie social media firmy – zasady
Obecność marki w mediach społecznościowych jest aktualnie istotnym elementem działań marketingowych. Oto 5 zasad, które pomogą Ci ulepszyć firmowe profile.
Zasada 1 – Określenie grupy docelowej
Jeśli chcesz z powodzeniem prowadzić social media firmy, musisz zacząć od podstaw. Fundamentem skutecznych działań jest określenie planu działania i sprecyzowanie, do kogo kierowane będą komunikaty. W pierwszej kolejności pomyśl więc, co chcesz osiągnąć przez prowadzenie profilu, a w drugiej stwórz zarys potencjalnych odbiorców Twoich produktów lub usług.
W celu określenia grupy docelowej warto stworzyć tzw. personę, czyli opisać charakterystyczne cechy klientów marki. W tym celu ustal m.in. wiek, płeć, miejsce zamieszkania, wykształcenie, zainteresowania, a także potrzeby i obawy konsumentów. Im więcej wiesz na ich temat, tym łatwiej będzie Ci tworzyć adekwatne i skuteczne pod kątem marketingowym komunikaty.
Wiele serwisów, w tym Facebook, umożliwia tworzenie eksperymentalnych grup docelowych i sprawdzanie tego, jak poszczególne osoby zachowują się w mediach społecznościowych. Dzięki temu możesz zgromadzić wiele przydatnych informacji na temat obecnych i potencjalnych klientów. Wystarczy wykorzystać wewnętrzne narzędzie Audience Insights, ułatwiające targetowanie podczas planowania kampanii reklamowej.
Zasada 2 – Ustalenie rodzaju publikacji
„Content jest ogniem, social media benzyną” – te słowa, wypowiedziane przez marketingowego guru, jakim niewątpliwie jest Jay Baer, jeszcze nigdy nie były tak aktualne, jak teraz. To właśnie treść napędza sprzedaż, pozwala budować pozytywny wizerunek marki i tworzyć społeczności lojalnych klientów.
Warto jednak zastanowić się, co chcesz prezentować swoim odbiorcom. Które treści będą dla nich szczególnie interesujące? W jaki sposób przedstawić nowy produkt lub usługę? Czy tworzyć content poważny, czy może nieco „luźniejszy”, dopasowany np. do młodych osób?
Aby odpowiedzieć na te pytania, warto obserwować profile najpopularniejszych i najbardziej cenionych marek w swojej branży. Świetnym źródłem informacji będą też grupy na Facebooku czy branżowe fora, na których sprawdzisz, jakie treści cieszą się największą popularnością wśród przedstawicieli konkretnej grupy docelowej.
Przeczytaj również
Zasada 3 – Stworzenie planu publikacji
Zastanawiasz się, jak prowadzić social media firmy, by utrzymać wysoki poziom zaangażowania społeczności? Kluczem do sukcesu jest regularność i duża częstotliwość publikowanych treści. Warto więc przygotować od kilku do kilkunastu postów w przód oraz ustalić ich terminy publikacji. Taką możliwość dają praktycznie wszystkie najpopularniejsze serwisy społecznościowe.
Warto też przemyśleć, w jakich dniach, a nawet godzinach odbiorcy najchętniej czytają wpisy, ponieważ dzięki temu zasięg i siła oddziaływania postów będzie dużo większa.
Zasada 4 – Analiza i wyciąganie wniosków
Ciągłe udoskonalanie i optymalizowanie działań w social media ma wyjątkowo duże znaczenie. Pomocne w tym okazują się analizy różnego rodzaju statystyk. Skąd je wziąć? Obecnie do dyspozycji są dedykowane narzędzia, takie jak wspomniane Audience Insights.
Dzięki nim sprawdzisz zaangażowanie użytkowników obserwujących Twój profil i liczbę osób odwiedzających stronę z produktem. Poza tym przydatna będzie informacja o zasięgu oraz nowych obserwujących. Oczywiście możesz też wybrać inne narzędzia analityczne, jak np.:
- Brand24,
- Grytics,
- Sotrender.
Możliwości jest wiele, wystarczy z nich skorzystać!
Zasada 5 – Reagowanie na działania społeczności
Larry Light, były dyrektor ds. marketingu w McDonald’s, powiedział kiedyś: „naszym szefem mediów społecznościowych jest klient”. Słowa te najlepiej oddają charakter i cel tego typu serwisów. Mają one budować nie rynki, ale społeczności zaangażowanych odbiorców, którzy będą żyli życiem firmy i staną się jej częścią.
Jak prowadzić social media firmy, aby stworzyć takie grono zaufanych osób? Klucz do sukcesu to odpowiednie działanie w zależności od tego, co piszą i jak reagują na publikacje użytkownicy. Jeżeli chcesz stworzyć tętniący życiem profil, który będzie motorem napędowym marki, odpowiadaj na pytania i komentarze, „lajkuj” oraz doradzaj. Posty warto wzbogacić elementami graficznymi, takimi jak memy, gify czy zdjęcia. Daj odbiorcom pewność, że nie jesteś botem, tylko prawdziwą osobą, która sprawdza potrzeby aktualnych i potencjalnych klientów.
Dlaczego warto prowadzić social media firmy?
Wiesz już, jak prowadzić social media firmy, więc omówmy teraz, dlaczego w ogóle warto to robić. Do najważniejszych zalet obecności marki w mediach społecznościowych zaliczamy:
- budowanie wiarygodności,
- kreowanie wizerunku eksperta,
- większą ekspozycję firmy w sieci,
- możliwość prezentowania towarów i usług,
- budowanie relacji z klientami,
- zwiększenie ruchu na stronie internetowej,
- wzrost sprzedaży.
Dodatkowo możliwe jest także prowadzenie kampanii reklamowych w social mediach, które zwykle są tańsze w porównaniu z innymi formami promocji w internecie.
Mamy nadzieję, że po wdrożeniu wyżej wymienionych zasad prowadzenie social media firmy będzie łatwiejsze, a co najważniejsze – skuteczniejsze!
Podsumowanie
- Jak prowadzić social media firmy? Na wstępnie określ grupę docelową, do której będziesz kierować komunikaty.
- Drugim krokiem jest ustalenie tego, co będziesz publikować. Pamiętaj, że wysokiej jakości content to najlepszy sposób na budowanie lojalności klientów.
- Profil firmy w social media powinien tętnić życiem, dlatego ustal plan publikacji i zadbaj o to, by wpisy pojawiały się regularnie.
- Korzystaj ze statystyk wybranego serwisu społecznościowego. Analizuj i wyciągaj wnioski. Pozwoli Ci to optymalizować działania.
- Reaguj na komentarze, odpowiadaj na pytania i w miarę możliwości bądź do dyspozycji odbiorców fanpage’a. Użytkownicy z pewnością to docenią.
Oceń artykuł:
Dodaj komentarz