Cechy marki – które są najważniejsze?

Spis Treści:

Przedsiębiorcy poszukują odpowiedzi na pytanie, które cechy marki są kluczowe, by trafić do świadomości odbiorców. W poniższym artykule poznasz najważniejszy element niezbędny do skutecznego budowania wizerunku.

Czym jest marka?

Marką nazywamy całokształt elementów wyróżniających daną firmę, osobę lub produkt.

Do jej budowy najczęściej wykorzystuje się unikalne kolory, dźwięki, nazwy oraz inne symbole, które w jakiś sposób są identyfikowalne.

Przeniesienie działań marketingowych do Internetu otworzyło nowe możliwości budowy wizerunku. Wygląd strony, a nawet czcionka w niej użyta, jest sposobem na wyróżnienie firmy.

Mimo tego cechy dobrej marki pozostały niezmienne. Jakich zasad należy przestrzegać, aby zbudować silny wizerunek?

Jakie są cechy marki?

Istnieje dość skąpa literatura związana z elementami, które tworzą osobowość marki. Psychologia zachowań konsumenckich (2009) podaje pięć istotnych wymiarów:

  • ekscytacja (śmiałość, pomysłowość, nowoczesność),
  • kompetencja (odpowiedzialność, inteligencja, niezawodność),
  • szczerość (uczciwość, pogoda, autentyczność),
  • szorstkość (siła, moc i aktywność na świeżym powietrzu),
  • wyrafinowanie (elitarność, pretensjonalność, dostojność).

Można jednak odnieść wrażenie, iż powyższa klasyfikacja nie wyczerpuje zagadnienia. Przede wszystkim część wymienionych cech jest zbyt oczywista, bowiem kompetencja czy szczerość są po prostu biznesowym wymogiem od zarania dziejów (w przeszłości handlarz postrzegany jako „uczciwy” mógł liczyć na tańszy kredyt).

Taka klasyfikacja nie mówi więc nic o tym, jakie cechy ma naprawdę silna marka, która wyróżnia się na tle konkurencji. Odpowiedzi na to pytanie dostarczy nam dopiero analiza praktycznych przykładów ze świeżego raportu Interbrand. W końcu aby określić cechy dobrej marki, warto przyjrzeć się największym graczom.

Najważniejsze cechy marki

Best Global Brands jest corocznym wykazem najlepiej wycenianych marek. W roku 2020 lista pierwszych 20 miejsc wyglądała następująco:

Lista najlepiej wycenianych marek.

Wnioski:

  • W zestawieniu figurują marki o zróżnicowanych cechach osobowości, tj. prestiżowy Apple i familijny Disney.
  • Kolory również nie wykazują określonej tendencji. Choć dominuje kolor niebieski, lista tętni różnymi barwami.
  • Z kolei cechą wspólną wymienionych marek jest innowacja. Każda z nich bazuje na unikalnej własności intelektualnej.

Jakie zatem właściwości przejawiają najsilniejsze marki? Okazuje się, że nie są to wcale specjalne konfiguracje kolorów czy grafik. Wręcz przeciwnie – rzuca się w oczy fakt, że powyższe firmy stosują różne koncepcje wizualne.

W przypadku nazewnictwa dostrzegamy podobne rozbieżności. Nazwy firm zawierają od jednej sylaby (SAP) aż do sześciu (American Express).

Co zatem łączy wszystkie te marki? Odpowiedź: rozwiązania technologiczne, które powszechnie wpływają na nasze życie. Niezależnie czy rewolucjonizują transport, komunikację, czy konsumpcję, firmy zyskują na wartości, gdy na swój sposób odmieniają świat.

Tak przedstawia się współczesny obraz. Gdy zgłębiamy cechy marki, skupiając się wyłącznie na wierzchniej warstwie wizerunku (kolor, styl, osobowość), przeoczamy głębsze mechanizmy, które nadają jej realną wartość.

Analogicznie jest z człowiekiem, u którego łatwo dostrzec zewnętrzne przejawy charakteru: dowcipność, powagę lub dostojność. Istotne jest jednak to, czy ma coś ciekawego do powiedzenia.

Podsumowanie:

  • Podręcznikowo, cechy marki składają się z pięciu kluczowych elementów: ekscytacji, kompetencji, szczerości, szorstkości i wyrafinowania.
  • Nie istnieją jednak szczególne konfiguracje graficzne, kolorystyczne lub symboliczne, które mogą z góry zapewnić silną pozycję na rynku.
  • Podstawą dobrej marki są przede wszystkim innowacyjne rozwiązania, które stanowią wartość dodaną przedsiębiorstwa.
  • Elementy identyfikacyjne, o których zwykle mówi się częściej, zyskują moc dopiero w następstwie efektywnego modelu biznesowego.
  • Najważniejsze cechy marki nie tkwią zatem w samym aspekcie wizualnym, lecz w unikalnych rozwiązaniach firmy.

Literatura:

Andrzej Falkowski, Tadeusz Tyszka (2009), Psychologia zachowań konsumenckich, GWP Gdańsk
Fot. Interbrand, Best Global Brands 2020

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

20.07.2021 Pozycjonowanie
19.07.2021 Copywriting
19.07.2021 Content Marketing
17.07.2021 E-commerce
16.07.2021 Copywriting
15.07.2021 Social Media
14.07.2021 HR & Finanse
13.07.2021 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy