Sposoby na sprzedaż, czyli rodzaje marketingu i ich charakterystyka

Spis Treści:

Marketing, mimo iż przez wielu traktowany jako stosunkowo nowy twór, otacza nas już od bardzo dawna. Jego korzeni śmiało można doszukiwać się w początkach samego handlu. Niektórzy specjaliści nie chcą jednak sięgać czasów tak odległych i datują powstanie marketingu na połowę wieku XVII, kiedy to miało miejsce otwarcie pierwszego na świecie domu handlowego. Tak czy inaczej, rozmaite rodzaje marketingu oraz jego mniej lub bardziej świadome zabiegi towarzyszą nam już od co najmniej kilkuset lat.

Czym jest marketing?

Istniejący od lat marketing, dopiero w XX wieku doczekał się szerszego zainteresowania, a co za tym idzie, także dynamicznego rozwoju. Został on podzielony na kilka podstawowych gałęzi, a z biegiem lat, w miarę rozwoju technologicznego ulegał sukcesywnej dynamizacji. Obecnie wyróżnia się ponad dwadzieścia różnych rodzajów działań marketingowych.

Zanim jednak przyjrzymy się bliżej niektórym z nich, należałoby odpowiedzieć sobie na podstawowe pytanie: czym jest marketing?

W najbardziej ogólnym ujęciu marketing określić można jako zbiór czynności – od planowania, poprzez promocję po dystrybucję – mających na celu sprzedaż, rozumianą zarówno jako czerpanie korzyści z procesu handlowego, jak i zaspokojenie potrzeb i oczekiwań klienta.

Dodatkowym, pożądanym wynikiem działań marketingowych jest budowanie świadomości marki, jak i jej pozycji na rynku.

Podstawowy podział marketingu

Mimo iż firmy promowały swoje usługi i produkty na szeroką skalę już kilkadziesiąt lat temu, powstanie Internetu, jak i rozwój komunikacji w sieci, uznaje się za kamień milowy w rozwoju marketingu. To właśnie sprawiło, że marketing dzielimy przede wszystkim na dwie podstawowe gałęzie, jakimi są marketing internetowy oraz marketing tradycyjny, coraz częściej nazywany także marketingiem offline.

Marketing tradycyjny

Ten rodzaj marketingu obejmuje działania, które prowadzone są poza Internetem. Jest to więc roznoszenie ulotek, broszurek, wieszanie plakatów, czy wielkoformatowych banerów. Do marketingu tradycyjnego zaliczane są również reklamy prasowe, radiowe i telewizyjne.

W obszarze działań marketingu offline znajduje się także bezpośredni shopper marketing, czyli czynności promocyjne w miejscu sprzedaży. Jest to zarówno odpowiedni dobór cen, obniżek i wyprzedaży, jak i programów lojalnościowych, a także plakaty lub okleiny widoczne w sklepowej witrynie oraz sztuka visual merchandisignu.

Ponadto, do rodzajów marketingu tradycyjnego zaliczany jest się również marketing sportowy, czyli działania promocyjne wykorzystujące popularne wydarzenia sportowe. Przykładem tego rodzaju marketingu są reklamy wyświetlane na banerach wokół boisk czy stadionów.

Marketing internetowy

Jak sama nazwa wskazuje, marketing internetowy skupia się wokół działań w sieci.

Narodziny marketingu online w Polsce to lata 90. ubiegłego wieku, jednak początek jego dynamicznego rozwoju datuje się na okolice roku 2004, kiedy to do głosu doszły jedne z największych obecnie mediów społecznościowych, takich jak Facebook, czy Twitter.

Istnieje wiele rodzajów marketingu internetowego, a w związku z ciągłym rozwojem technologicznym i postępem cyfryzacji ich liczba stale rośnie. Do najpopularniejszych z nich zaliczamy:

  • content marketing,
  • SEO,
  • SEM,
  • e-mail marketing,
  • social media marketing.

Content marketing

To rodzaj marketingu bazujący na ciekawych i angażujących czytelnika treściach. Ma za zadanie nie tylko zainteresować marką oraz pozyskać potencjalnych klientów, ale także wykreować jej pożądany wizerunek.

Content marketing jest jedną z najpopularniejszych form promocji marki, charakteryzuje go nie tylko duża skuteczność, ale i doceniana przez klientów naturalność. Teksty, które przedstawiają markę, informują, doradzają i wreszcie sprzedają, mogą przyjmować formę:

  • artykułów na blogu – sponsorowanych, poradnikowych bądź eksperckich,
  • postów w mediach społecznościowych,
  • e-booków,
  • infografik.

Ponadto, do działań content marketingowych zalicza się również tworzenie profesjonalnych opisów kategorii oraz produktów, jak i treści na stronę internetową firmy.

Nietypową odmianą content marketingu jest marketing szeptany. Polega on na promowaniu marki we wpisach w mediach społecznościowych oraz na forach i czatach. Elementem charakterystycznym marketingu szeptanego jest to, że publikowane treści, dodawane są najczęściej anonimowo, nie w oficjalnym imieniu marki bądź jej przedstawicieli.

Content marketing jest podstawą lub jednym z ważniejszych filarów każdego z kolejnych rodzajów marketingu.

SEM

Mimo iż działania SEM i SEO często opisywane są jako osobne rodzaje marketingu, w rzeczywistości SEO stanowi jedynie część szerszego pojęcia, jakim jest Search Engine Marketing.

SEO, czyli optymalizacja i pozycjonowanie strony internetowej firmy, łączy w sobie szereg działań – w tym także tworzenie contentu, zgodnie z zasadami SEO – mających na celu poprawę widoczności strony w wyszukiwarkach internetowych.

Search Engine Optimization składa się na wspomniany content marketing, obejmujący tworzenie treści bogatych w odpowiednie słowa kluczowe oraz linkowanie, a także optymalizacja strony internetowej pod kątem poprawności jej struktury i najważniejszych elementów, takich jak adres URL, czy metadane, jak również  linkowanie zewnętrzne na innych stronach, zazwyczaj tematycznie powiązanych. Jednym z przykładów użycia content marketingu oraz linkowania zewnętrznego jest publikacja artykułów sponsorowanych, wraz z odnośnikiem do witryny marki.

Będący szerszym pojęciem SEM, oprócz działań optymalizacyjnych odnosi się również do płatnych kampanii promocyjnych, których celem jest jak najlepsza widoczność danej strony w internetowych wyszukiwarkach. Druga część SEM, czyli PPC (Pay Per Click) jest ściśle powiązana z platformą Google Ads i opiera się na pozyskiwaniu płatnych kliknięć w linki kierujące do strony.

W przypadku tego rodzaju marketingu najlepsze jest spójne i uzupełniające się działanie zarówno w płaszczyźnie SEO, jak i PPC.

E-mail marketing

Jak sama nazwa wskazuje, ten rodzaj marketingu opiera się na bezpośrednim docieraniu do potencjalnego klienta za pomocą poczty elektronicznej. Pozwala na utrzymanie stałego kontaktu i bliskich relacji na linii marka-konsument.

Najczęściej stosowane w e-mail marketingu są regularnie dostarczane newslettery, informujące o ofertach specjalnych, zbliżających się promocjach, czy nowościach w asortymencie firmy.

Największą zaletą e-mail marketingu jest jego bezpośredniość, a także możliwość dotarcia do szerokiego grona potencjalnych oraz obecnych klientów, dzięki ogromnej popularności skrzynek mailowych.

Social media marketing

Marketing w mediach społecznościowych łączy w sobie czynności z niemal wszystkich pozostałych rodzajów marketingu. Są to szeroko pojęte działania w przestrzeni social mediów, na które składa się między innymi:

  • prowadzenie profilu w mediach społecznościowych, przez które rozumiane jest regularne publikowanie treści wraz z grafiką, gifem lub video,
  • odpowiadanie na wiadomości prywatne klientów oraz komentarze pod postami,
  • marketing szeptany w mediach społecznościowych,
  • prowadzenie płatnych kampanii reklamowych, kierowanych do ściśle określonych grup docelowych,
  • organizacja wydarzeń specjalnych oraz konkursów na swoim profilu.

Social media marketing jest obecnie bardzo popularnym sposobem na promocję marki, jak i przedstawienie jej w zwykłym, ludzkim świetle i zbliżenie się zarówno do potencjalnych, jak i obecnych klientów. Łączy on w sobie zautomatyzowane czynności promocyjne, przekazywanie w postach treści zarówno eksperckich, jak i poradnikowych, a także codziennych i humorystycznych oraz bezpośredni kontakt i możliwość prowadzenia dyskusji z konsumentem dzięki komentarzom pod postami czy wiadomościom prywatnym.

Rodzaje marketingu a narzędzia marketingowe

Każdy z rodzajów marketingu internetowego wiąże się z narzędziami, które ułatwiają prowadzenie konkretnych działań promocyjnych. Niemal wszystkie gałęzie internetowego marketingu są wspomagane i usprawniane przez co najmniej kilka nowoczesnych narzędzi.

W przypadku SEO są to między innymi Senuto, SurferSEO, Keywordtool, czy Semrush. Z kolei dla specjalistów ds. marketingu w mediach społecznościowych pomocne są: Sotrender, Tweetdeck, Facebook Audience Insights, czy Menedżer reklam Facebooka.

Z nowoczesnych narzędzi korzystają wszyscy specjaliści ds. marketingu internetowego, niezależnie od tego, czy zajmują się tworzeniem treści, prowadzeniem mediów społecznościowych, e-mail marketingiem, czy też optymalizacją i pozycjonowaniem strony.

Jaki rodzaj marketingu wybrać dla swojej firmy?

Na to pytanie bardzo trudno jest odpowiedzieć jednoznacznie. Wszystko zależy bowiem od co najmniej kilku ważnych czynników, jakimi są między innymi:

  • branża,
  • rodzaj firmy, jej wielkość, zakres działań oraz możliwości,
  • grupy docelowe,
  • budżet,
  • oczekiwania względem działań marketingowych.

Optymalnym rozwiązaniem jest łączenie kilku rodzajów marketingu, jednak muszą one być trafnie dobrane i adekwatne zarówno do profilu przedsiębiorstwa, jak i jej potencjalnych odbiorców.

Podsumowanie:

  • Marketing możemy najprościej określić jako zbiór czynności, których głównym celem jest sprzedaż.
  • Dodatkowym, pożądanym wynikiem działań marketingowych jest budowanie świadomości marki, jak i jej pozycji na rynku.
  • Podstawowe rodzaje marketingu to marketing tradycyjny (ulotki, broszury, plakaty, reklama prasowa, radiowa i telewizyjna) oraz internetowy (content marketing, SEO, SEM, e-mail marketing itp.)

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Ewa Kunysz

Z zawodu filolog polski i fotograf. Chętnie podejmuje wymagające wyzwania copywriterskie, twierdząc, że każdy kolejny temat jest możliwością odkrycia czegoś nowego. Dobrze odnajduje się zarówno w obszernych artykułach eksperckich, jak i krótkich wpisach na potrzeby mediów społecznościowych. Docenia rzetelną pracę słowem, jak również jego humorystyczną odsłonę. Prywatnie posiadaczka dwóch psów rasy Amstaff oraz miłośniczka fotografii i sztuk walki.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

21.09.2021 Content Marketing
20.09.2021 Copywriting
15.09.2021 Pozycjonowanie
14.09.2021 Marketing
13.09.2021 Marketing
10.09.2021 E-commerce
09.09.2021 Marketing
08.09.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Zamów treści

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy