Copywriter – czym się zajmuje?

Spis Treści:

Zawód copywritera cieszy się rosnącym zainteresowaniem na rynku pracy. Firmy korzystają z jego usług, aby zwiększyć sprzedaż i zbudować wizerunek marki. W artykule wyjaśnimy, czym zajmuje się copywriter i w jaki sposób generuje korzyści biznesowe.

Kim jest copywriter?

Copywriter jest pisarzem, który tworzy marketingowe treści na zamówienie. W zakres jego usług wchodzą teksty do ulotek, spotów radiowych i telewizyjnych, a także slogany i hasła reklamowe.

Przedstawiliśmy tradycyjną definicję copywritera, która nie obejmuje nowo powstałych specjalizacji. Z uwagi na różnorodne wymagania rynku, współcześnie wyróżniamy zawody o bardziej szczegółowym polu działania:

  • SEO copywriter – pozycjonuje strony internetowe za pomocą treści zoptymalizowanych pod kątem wyszukiwarek;
  • Content Writer – buduje ekspercki wizerunek firmy dzięki merytorycznym artykułom;
  • Ghostwriter – tzw. autor-widmo, który pisze scenariusze, książki lub spoty, a następnie zrzeka się autorstwa na rzecz zleceniodawcy;
  • Sales copywriter – tworzy opisy dla produktów i kategorii w sklepie internetowym, aby zachęcić użytkowników do skorzystania z oferty;
  • Social media copywriter – publikuje angażujące posty na portalach społecznościowych, aby zwiększyć widoczność profilu firmowego.

Podziałów w copywritingu jest oczywiście znacznie więcej. Przedstawiliśmy niepełną listę, aby zobrazować nieustanną ewolucję tego zawodu.

Jak zostać copywriterem?

Choć uczelnie otwierają kierunki studiów dedykowane copywritingowi, dotychczas nie istnieją formalne wymogi umożliwiające pracę w tym zawodzie.

Na rynku główną rolę odgrywają umiejętności, czyli tzw. „lekkie pióro”, świadczące o swobodzie i kreatywności w pisaniu. Niezbędna jest również wiedza z zakresu marketingu, psychologii i pozycjonowania, aby maksymalizować rezultaty tworzonych treści. Z tego względu dobry copywriter nie tylko zna zasady językowe, ale również potrafi „wejść w buty klienta”, aby stworzyć teksty spełniające oczekiwania odbiorców.

Ile zarabia copywriter?

Zarobki copywritera są uzależnione od dwóch czynników: ilości napisanych tekstów oraz stawki za 1000 znaków ze spacjami. Pierwszy z nich zależy od dostępności zleceń i szybkości pisania, z kolei drugi wynika z posiadanych kompetencji.

Z reguły copywriter jest w stanie napisać około 300 tysięcy znaków ze spacjami miesięcznie. Kwota za 1000 zzs może znacząco się wahać, gdyż wynosi przeważnie 8-50 zł. Oznacza to wynagrodzenie rzędu 2100-15000 złotych za miesiąc pracy.

Większość copywriterów rozlicza się w modelu freelancerskim, co oznacza doraźne przyjmowanie zleceń bez umowy etatowej. Ten czynnik w największym stopniu wpływa na fluktuację wynagrodzenia.

Aby obliczyć realne zarobki, należy uwzględnić koszty, do których zalicza się przede wszystkim sprzęt, a także płatne narzędzia i programy pisarskie. Biorąc pod uwagę intelektualny charakter pracy, który najczęściej przebiega w formie zdalnej, copywriting cechuje się niskimi wydatkami związanymi z wykonywaniem zawodu.

Copywriter - pytania i odpowiedzi

Przedstawiamy odpowiedzi na pytania związane z zawodem copywritera.

Jakie treści pisze copywriter?

Współcześnie copywriter jest ogólnym określeniem osoby, która tworzy marketingowe teksty. Z tej racji do zakresu jego usług wlicza się niemal wszystko, co jest związane z pisaniem treści na zamówienie.

Najczęstsze rodzaje tekstów, jakie tworzy copywriter, to artykuły blogowe, opisy produktów, slogany i hasła reklamowe, a także posty na Facebooka.

Gdzie nauczyć się tego zawodu?

Na rynku istnieje wiele kursów, książek i szkoleń, które przybliżają temat copywritingu. Dobrym rozwiązaniem są również grupy na portalach społecznościowych, gdzie można zadawać pytania i rozwiewać swoje wątpliwości. Czerpanie informacji z różnych źródeł jest najlepszym sposobem na to, by odnaleźć się w tej nowoczesnej branży.

Jeszcze ważniejszym elementem jest praktyka, czyli tworzenie treści na różne tematy. Żadne zgłębianie podręczników nie daje tak głębokich korzyści, jak regularna praca z tekstem. Pozwoli to nabrać wprawy oraz swobody językowej, co jest absolutnie niezbędne w zawodzie copywritera.

Jak znaleźć zlecenia?

Klientów można znaleźć na różne sposoby. Jednym z nich są platformy copywriterskie i grupy w social media, gdzie zleceniodawcy często publikują ogłoszenia. Alternatywą są portale ogłoszeniowe, a także własna strona internetowa, choć te rozwiązania wymagają pewnego doświadczenia, aby móc zaprezentować swoje portfolio.

Podsumowanie:

  1. Copywriter jest osobą związaną z tworzeniem marketingowych treści na zamówienie.
  2. Najczęściej copywriter tworzy artykuły blogowe i opisy produktów, choć w zakres jego usług wchodzi zasadniczo niemal każdy rodzaj treści.
  3. Aby sprostać wymaganiom rynku, powstają nowe specjalizacje, które są bardziej precyzyjną odmianą tego zawodu. Do najpopularniejszych zaliczamy SEO copywriting, content writing, a także ghostwriting.
  4. Nie ma konkretnych wymagań dotyczących pracy w tej branży. Każdy może zostać copywriterem, choć niezbędne jest lekkie pióro, a także znajomość zasad językowych, pozycjonowania i marketingu.
  5. Wynagrodzenie w tej branży zależy od ilości i jakości stworzonych tekstów. Z reguły im trudniejsze i dłuższe artykuły, tym większe zarobki otrzymuje copywriter.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Bartosz Ciesielski

Doświadczony copywriter zgłębiający tajniki marketingu oraz pozycjonowania. W swoich artykułach nawiązuje do współczesnych osiągnięć psychologii oraz filozofii języka, tworząc przekrojowe treści. Jako członek zespołu Content Writer dba o rozwiązania technologiczne i organizacyjne, które zwiększają jakość wykonywanej pracy. Prywatnie czyta dużo książek, uczy się nowych języków oraz komponuje utwory na pianinie.

Komentarze

Ania11 Maj 2021

Dziękuję za ten artykuł.

Odpowiedz

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.

Baza Wiedzy

Ostatnio na blogu

18.06.2021 Pozycjonowanie
17.06.2021 Copywriting
17.06.2021 Marketing
16.06.2021 Marketing
15.06.2021 Marketing
14.06.2021 Pozycjonowanie
11.06.2021 Content Marketing
10.06.2021 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Otrzymaj wycenę

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy