Copywriter – jak zacząć? Kompleksowy poradnik
Copywriting to bardzo kusząca perspektywa zawodowa. W końcu daje możliwość zarabiania na pasji pisania. Zawód ten nie jest jednak dokładnie zdefiniowany, co często wprowadza pewien chaos i dezorientację, zwłaszcza wśród osób, które dopiero chcą wejść w branżę. Jak zacząć swoją przygodę z copywritingiem? Co trzeba wiedzieć na początek?
Copywriter – czym się zajmuje?
Copywriter, w podstawowej definicji, tworzy różnego rodzaju treści na zamówienie.
Do tekstów pisanych przez copywritera zaliczamy m.in.:
- artykuły blogowe/eksperckie/sponsorowane;
- teksty sprzedażowe/przeznaczone na ulotki;
- opisy produktów i kategorii;
- posty na social media;
- hasła reklamowe;
- teksty na stronę.
Copywriter może tworzyć również e-booki, raporty, scenariusze, wywiady, recenzje, a nawet przepisy kulinarne. Wszystko zależy tak naprawdę od potrzeb klienta.
Niekiedy w zakres zadań copywritera wchodzi również udział w całym procesie kreowania kampanii marketingowej.
Pierwszy sposób działania najczęściej spotykany jest u copywriterów-freelancerów. Z kolei współtworzenie strategii marketingowych i czynny udział w planowaniu całej kampanii reklamowej często wymagany jest od copywriterów pracujących w agencjach reklamowych/marketingowych.
Bez względu jednak na zakres wykonywanych obowiązków, każdy copywriter musi mieć wiedzę z zakresu marketingu i psychologii sprzedaży – bez tego właściwie ani rusz.
Dobry copywriter – jakie musi mieć cechy?
Mówiąc o cechach dobrego copywritera, na pierwszy plan zawsze wysuwa się tzw. lekkie pióro.
Treści tworzone przez copywritera trafiają do zwykłych ludzi, którzy poszukują rozwiązania swoich problemów czy odpowiedzi na nurtujące ich pytania, albo też chcą po prostu bliżej poznać daną markę. Dlatego teksty tworzone przez copywritera muszę mieć w sobie lekkość i dynamikę, aby nie znużyły i nie zmęczyły odbiorcy.
Pozostałe cechy to:
- Szlifowanie swojego warsztatu – copywriter musi cały czas pisać. Bez względu na to, czy stawia pierwsze kroki, czy jest już kilkuletnim „wyjadaczem”. Im dłużej zna się branżę, tym bardziej poznaje się jej specyfikę. Dlatego każdy tekst z czasem staje się coraz lepszy, bo jest wsparty nową wiedzą i doświadczeniem. Aby nie wypaść z formy, trzeba ciągle dbać o swój warsztat. W zakres ten wchodzą nie tylko treści tworzone na potrzeby pracy, ale również artykuły/wiersze/dziennik pisane dla siebie samego. Pobudzają kreatywność i zwiększają płynność przekazu myśli.
- Elastyczność, kreatywność i otwartość na sugestie – copywriter tworzy treści dla innych, dlatego musi być otwarty na feedback np. od klienta. Kreatywność przydaje się zwłaszcza przy wymyślaniu sloganów, treści na ulotki czy opisy produktów/kategorii. Sama kreatywność jednak nie wystarczy, jeśli nie idzie za nią znajomość podstawowych zasad tworzenia treści marketingowych.
- Ciągły rozwój – branża marketingowa jest jedną z tych, które zmieniają się najdynamiczniej. Wynika to z prostego faktu – marketing zawsze podąża za trendami lub je kreuje. Dobry copywriter musi orientować się w aktualnej wiedzy zarówno marketingowej, jak i ściśle związanej z copywritingiem. Warto przeglądać prasę branżową, brać udział w konferencjach, szkoleniach, webinarach czy kursach. Duża część wiedzy dostępna jest za darmo lub za niewielką opłatą. Większego nakładu finansowego wymagają np. szkolenia czy kursy. Copywriter powinien być również osobą oczytaną, aby płynnie i ciekawie posługiwać się językiem polskim.
- Rzetelny research – tworzenie treści na różnego rodzaju strony wiąże się także z pewną odpowiedzialnością. Dlatego dobry copywriter powinien traktować rzetelny research jako must have swojej pracy. Ważne jest, aby korzystać z kilku źródeł informacji i je weryfikować. Warto również sięgać do publikacji naukowych. Wiele z nich znajduje się m.in. w Google Scholar.
- Empatia – to cecha bardzo ułatwiająca pracę copywritera. Podstawą stworzenia dobrych treści marketingowych jest umiejętność określenia grupy docelowej – zrozumienia jej problemów, celów, marzeń, myśli i uczuć. W oparciu o znajomość tych kryteriów tworzy się najlepsze teksty, dlatego empatia i umiejętność zrozumienia drugiego człowieka są bardzo przydatne.
W zawodzie ważna jest znajomość marketingu, psychologii sprzedaży i SEO. W przypadku copywriterów-freelancerów ogromnie przydaje się również dobra organizacja czasu i samodyscyplina.
Copywriter – jak zacząć?
Przygodę z copywritingiem warto rozpocząć przede wszystkim od przygotowania portfolio. Copywriter to zawód, w którym zwykle od doświadczenia bardziej liczą się umiejętności. Trzeba jednak jakoś je zaprezentować. Temu właśnie służy portfolio.
Jeśli dopiero zaczynasz, wystarczy, że przygotujesz kilka tekstów, które staną się Twoją wizytówką. Możesz połączyć je w jednym pliku, np. PDF, lub skorzystać z dedykowanych platform umożliwiających stworzenie własnego archiwum, np. jounoportfolio.com czy clipping.me. W ramach portfolio możesz prowadzić również własnego bloga.
Dobrze, jeśli Twoje treści będą zróżnicowane. Dzięki temu pokażesz, że jesteś elastyczną osobą i potrafisz pisać na różne tematy, co jest ważne szczególnie na początku. Na dalszym etapie kariery przyjdzie czas na ewentualny wybór specjalizacji.
Gdzie szukać zleceń jako copywriter?
Gdy Twoje portfolio jest gotowe, przyszedł czas na pozyskiwanie klientów. Jak to zrobić?
Portale dla freelancerów
Na początku warto próbować swoich sił na stronach przeznaczonych dla freelancerów, a są to między innymi:
Takie portale w niektórych przypadkach dają możliwość zarezerwowania tekstu i zajmują się całą „papierologią” oraz rozliczeniem z klientem. Są bardzo dobrą opcją na start.
Grupy na Facebooku
Zleceń możesz szukać również w social mediach. Do najpopularniejszych grup na Facebooku należą:
- Copywriter poszukiwany – zlecenia dla copy,
- COPYWRITERZY,
- SEO Copywriting | Zlecę – Oferuję.
Grupy copywriterskie cieszą się dużą aktywnością, jednak warto zwrócić uwagę na liczną konkurencję.
Agencje copywriterskie i marketingowe
Jeśli masz już za sobą swoje pierwsze doświadczenia pisarskie, warto aplikować do firm, które zajmują się tworzeniem contentu. Możesz zatem odwiedzić strony internetowe takich agencji i sprawdzić aktualne rekrutacje.
Pracując dla agencji copywriterskiej lub marketingowej, nie musisz samodzielnie pozyskiwać klientów, zajmować się ich obsługą oraz całą papierologią z tym związaną, a otrzymujesz „gotowe” zlecenia do realizacji z przejrzystymi wytycznymi.
Jeśli jesteś początkującym copywriterem bez doświadczenia, możesz szukać również praktyk/stażu w agencjach marketingowych. Dzięki współpracy z bardziej doświadczonym zespołem szybciej przyswoisz specyfikę branży.
Własna strona internetowa
Tworząc własną witrynę internetową, optymalizując ją pod SEO i publikując wartościowe treści, możesz zyskać wysokie pozycje w wyszukiwarce i bezpośrednio zdobywać klientów. Jest to z pewnością długa i trudna droga, ale warta tego wysiłku.
Posiadanie swojej strony może znacząco wpłynąć na Twój wizerunek w branży, umożliwić atrakcyjne przedstawienie oferty, portfolio czy cennika (co ważne – na własnych zasadach), a także zwiększyć liczbę klientów.
Copywriter – czy warto pisać za darmo?
W niektórych przypadkach tak – ale tylko na początku. Wchodząc na rynek, potrzebujesz rekomendacji, aby wyrobić swoją markę. Kiedy nikt w branży nie wie, kim jesteś i co oferujesz, musisz zadbać o to, by to zmienić.
Na początku copywriterskiej drogi możesz zatem proponować indywidualnym klientom opracowanie tekstu w zamian za rekomendacje. Warto także dopytać o możliwość umieszczenia stworzonej treści w swoim portfolio.
Pamiętaj jednak, że pisanie za darmo powinno być jedynie kilkurazową przygodą, za którą co prawda nie otrzymasz wynagrodzenia pieniężnego, ale zyskasz doświadczenie, cenną opinię czy wpis do portfolio.
Czy chcesz wzbogacić swoje portfolio, zbudować wizerunek eksperta i dzielić się wiedzą jako copywriter? Zostań autorem Content Writer! Stwórz bezpłatny profil i publikuj na naszym blogu.
Copywriter freelancer – ile zarabia?
Zarobki copywritera są uzależnione od dwóch czynników: ilości napisanych tekstów oraz stawki za 1000 znaków ze spacjami. Pierwszy z nich zależy od dostępności zleceń i szybkości pisania, z kolei drugi wynika z posiadanych kompetencji.
Z reguły copywriter jest w stanie napisać około 300 tysięcy znaków ze spacjami miesięcznie. Kwota za 1000 zzs może znacząco się wahać, gdyż wynosi przeważnie 10-50 zł, w zależności od rodzaju pisanych treści. Oznacza to wynagrodzenie rzędu 2100-15000 złotych za miesiąc pracy.
Większość copywriterów rozlicza się w modelu freelancerskim, co oznacza doraźne przyjmowanie zleceń bez umowy etatowej. Ten czynnik w największym stopniu wpływa na fluktuację wynagrodzenia.
Aby obliczyć realne zarobki, należy uwzględnić koszty, do których zalicza się przede wszystkim sprzęt, a także płatne narzędzia i programy pisarskie. Biorąc pod uwagę intelektualny charakter pracy, który najczęściej przebiega w formie zdalnej, copywriting cechuje się niskimi wydatkami związanymi z wykonywaniem zawodu.
Copywriter a wykształcenie
W przypadku copywritera nie ma określonych kwalifikacji zawodowych, które należy spełniać. Oznacza to, że zawód ten może wykonywać każda osoba. Dlatego też studia nie są koniecznie.
W samej pracy liczą się przede wszystkim umiejętności. Studia więc mogą jedynie pomóc, np. zabiegając o zlecenia w konkretnej specjalizacji. Nie są jednak wymogiem i zwykle o wiele bardziej wartościowe są kursy przygotowujące do pracy w branży.
Decydując się na kurs z copywritingu, najlepiej wybrać opcję z konsultacjami. Nie ma nic lepszego niż możliwość uzyskania informacji zwrotnej od doświadczonego copywritera.
Na początku swojej copywriterskiej drogi warto skupić się przede wszystkim na przyswajaniu wiedzy i szlifowaniu warsztatu pisarskiego. Im więcej tekstów stworzysz, tym większe portfolio zbudujesz. Zadbaj również o swoją obecność w sieci – budowa marki osobistej ma ogromne znaczenie w przypadku copywritera-freelancera.
A zatem – postaw na różnorodność treści, przygotuj portfolio i działaj!
Podsumowanie
- Copywriter jest osobą związaną z tworzeniem marketingowych treści na zamówienie.
- Może zajmować się pisaniem różnorodnych treści: opisów produktów i kategorii, artykułów blogowych, tekstów sprzedażowych czy na ulotki. Niekiedy w zakres jego zadań wchodzi również udział w całym procesie kreowania kampanii marketingowej.
- Najważniejsze cechy dobrego copywritera to: lekkie pióro, kreatywność, otwartość na sugestie, empatia i chęć ciągłego rozwoju.
- Copywriter powinien zacząć swoją przygodę z pisaniem od stworzenia portfolio, by móc zaprezentować swoje umiejętności potencjalnym klientom.
- Wynagrodzenie w tej branży zależy od ilości i jakości stworzonych tekstów. Z reguły im trudniejsze i dłuższe artykuły, tym większe zarobki otrzymuje copywriter.
Chcesz wcielić się w znakomitego copywritera? Weź udział w naszym unikalnym kursie! Oferujemy indywidualne konsultacje i konkretne porady, które wzbogacą Twój warsztat pisarski.
Oceń artykuł:
Komentarze
Dzień dobry, chciałabym zacząć karierę jako copywriter. Czy oferują Państwo zlecenia?
Dzień dobry Pani Agato. Jak najbardziej, prosimy o przesłanie swojej aplikacji za pośrednictwem zakładki Praca dla copywritera.
Spoko artykuł
Nie mam doświadczenia ale chciałam bym spróbować czy byłaby jakaś oferta.
Dzień dobry! W takiej sytuacji możemy zaproponować praktyczny kurs copywritingu, podczas którego nabierze Pani doświadczenia i zyska umiejętności niezbędne do wykonywania tego zawodu ? Więcej informacji tutaj: https://contentwriter.pl/copywriting-kurs/
Jako copywriter z kilkuletnim doświadczeniem muszę powiedzieć, że praca copywritera nie jest dla każdego. Do tego warto zaznaczyć, że praca na własny rachunek wygląda zupełnie inaczej od tej na umowie o pracę. Wiele firm wykorzystuje młodych copywriterów, wymagając 40 czy 50k zzs dziennie.
Więc jeśli ktoś chce zacząć zarabiać na pisaniu, najlepiej jest znaleźć pojedyncze zlecenia i wykonywać je po głównej pracy. Dzięki temu można bez stresu zacząć tworzyć swoje portfolio.