Czym jest błąd 403 i jak sobie z nim poradzić?

Podczas surfowania po internecie czasami napotykamy błędy, które uniemożliwiają nam sprawdzanie zawartości stron WWW. Jednym z tych najbardziej powszechnych jest error 403. Czym jest i jakie są przyczyny jego występowania? Czy ma wpływ na proces pozycjonowania strony? I w końcu – jak go usunąć?

Co to jest błąd 403 i dlaczego występuje?

Błąd 403 (Forbidden) oznacza, że serwer odrzuca żądanie dostępu do strony internetowej, mimo że połączenie pomiędzy nim a przeglądarką zostało nawiązane.

W praktyce wskazuje on, że przeglądanie zawartości określonej witryny jest zabronione i użytkownik nie może zapoznać się z jej treścią.

Error 403 może wynikać z różnych przyczyn. Zwykle pojawia się, gdy:

  • użytkownik nie posiada uprawnień do przeglądania strony – np. jest ona prywatna albo została ograniczona geograficznie;
  • plik lub folder jest chroniony – serwer mógł zostać skonfigurowany w taki sposób, by blokować dostęp do określonych zasobów;
  • pojawiły się błędy w konfiguracji serwera – np. związane z plikiem .htaccess;
  • brakuje strony indeksu – gdy folder na serwerze nie zawiera pliku index.html lub index.php, a przeglądanie katalogów jest wyłączone.

Błąd 403 w Google (screen)

Czy error 403 wpływa na SEO?

Error 403 Forbidden może mieć wpływ na proces pozycjonowania, szczególnie jeśli występuje na kluczowych podstronach lub stronie głównej.

W takich przypadkach Google może uznać witrynę za trudno dostępną dla użytkowników, co potencjalnie może obniżyć jej pozycję w wynikach wyszukiwania. W skrajnych sytuacjach, jeśli problem będzie długotrwały, witryna może zostać wykluczona z indeksu.

Dodatkowo błąd 403 może wpłynąć na doświadczenie użytkowników, prowadząc do zwiększenia współczynnika odrzuceń i spadku zaufania do strony. W rezultacie ruch na stronie może się zmniejszyć, co również niekorzystnie odbija się na SEO. Warto więc zadbać o szybkie zidentyfikowanie i usunięcie przyczyny tego błędu.

Jak naprawić 403 Forbidden?

Błąd 403 w wielu przypadkach można szybko naprawić, choć zależy to z jednej strony od przyczyny problemu, a z drugiej – od perspektywy. Inne działania musi bowiem podjąć użytkownik, a inne właściciel strony internetowej.

Naprawianie błędu 403 z perspektywy użytkownika

Jeżeli próbujesz odwiedzić wybraną stronę internetową, ale jest to niemożliwe ze względu na błąd 403, Twoje pole manewru jest bardzo ograniczone. Możesz jedynie:

  • odświeżyć stronę (Ctrl+5) – pomoże to jednak tylko w przypadku chwilowej niedostępności witryny;
  • wyczyścić pliki pamięci podręcznej (cache) oraz ciasteczka (cookies) w przeglądarce – może to pomóc w sytuacji, gdy strona internetowa wyświetla się na innych urządzeniach (np. na smartfonie);
  • zdobyć login i hasło – jest to konieczne wtedy, gdy dostęp do umieszczonych w witrynie informacji został ograniczony przez właściciela i mogą przeglądać je tylko wybrani użytkownicy.

Naprawianie błędu 403 z perspektywy właściciela strony

Jeżeli jesteś właścicielem strony internetowej, na której występuje error 403, musisz zdiagnozować przyczynę problemu, a następnie podjąć odpowiednie działania. Pomocne może okazać się:

  • zweryfikowanie uprawnień plików i katalogów – zaloguj się na serwer i sprawdź, czy ustawione zostały odpowiednie uprawnienia (644 dla plików oraz 755 dla katalogów);
  • sprawdzenie poprawności pliku .htaccess – zwłaszcza gdy w ostatnim czasie były dokonywane w nim zmiany (możesz przywrócić jego poprzednią wersję dzięki kopii bezpieczeństwa);
  • upewnienie się, czy istnieją pliki indeksu – w tym celu sprawdź katalog główny witryny (powinien znajdować się w nim plik index.html lub index.php);
  • wyłączenie zewnętrznych wtyczek lub motywów – jeżeli korzystasz z któregoś systemu zarządzania treścią (np. WordPressa), niektóre aktywne rozszerzenia mogą powodować błędy w dostępie;
  • usunięcie złośliwego oprogramowania – przeskanuj komputer w celu znalezienia wirusów, które wymuszają błąd 403 na stronach internetowych.

Jeśli żaden z powyższych sposobów nie działa, warto skontaktować się z dostawcą hostingu – czasami error 403 może wynikać z problemów po jakiego stronie.

Jakie narzędzia mogą pomóc zdiagnozować problemy z błędem 403?

W walce z błędem 403 pomocne mogą okazać się różne narzędzia, które w większości przypadków są dostępne bezpłatnie. Mowa tu zwłaszcza o:

  • narzędziach deweloperskich wbudowanych w przeglądarki (DevTools), które pozwalają analizować żądania HTTP i odpowiedzi serwera (włączysz je za pomocą przycisku F12 na klawiaturze);
  • Google Search Console, czyli darmowym narzędziu Google, dzięki któremu możesz monitorować problemy z dostępnością strony dla robotów Google oraz identyfikować błędy w indeksowaniu (w tym error 403);
  • Screaming Frog SEO Spider, a więc narzędziu, które automatycznie przeszukuje witrynę i identyfikuje podstrony zawierające błąd 403.

Podsumowanie

  • Błąd 403 jest informacją zwrotną protokołu HTTP i oznacza odmowę dostępu do strony internetowej.
  • Przyczynami błędu 403 mogą być m.in. brak uprawnień do przeglądania zasobów, błędy w konfiguracji serwera lub brak stron indeksu.
  • Error 403 może mieć negatywny wpływ na proces pozycjonowania – w skrajnych przypadkach Google wyklucza strony z indeksu.
  • Chcąc usunąć błąd 403 Forbidden z perspektywy użytkownika, warto przede wszystkim odświeżyć stronę albo wyczyścić cache i cookies przeglądarki.
  • Właściciel strony z błędem 403 powinien zweryfikować uprawnienia plików i katalogów oraz poprawność pliku .htaccess, a także sprawdzić plik indeksu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

24.04.2025 Porady & Ciekawostki
23.04.2025 Porady & Ciekawostki
22.04.2025 Porady & Ciekawostki
21.04.2025 Copywriting
18.04.2025 Copywriting
17.04.2025 Porady & Ciekawostki
16.04.2025 Korekta & Redakcja
15.04.2025 Marketing
14.04.2025 Content Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu