Od czego zależy prędkość strony internetowej i jak ją poprawić?

Spis Treści:

Wpisujesz adres strony internetowej, wciskasz enter i… czekasz. Mijają kolejne sekundy, a na Twoim monitorze wciąż pustka. Rezygnujesz więc i szukasz innej witryny o podobnej tematyce, która wczytuje się błyskawicznie. Taki schemat działania towarzyszy zdecydowanej większości internautów, dlatego każdy właściciel serwisu internetowego powinien zadbać o odpowiednią szybkość strony. Tylko jak to zrobić?

Szybkość ładowania strony – od czego zależy i jaka powinna być?

Prędkość strony to czas, jaki jest potrzebny na wyświetlenie jej pełnej zawartości od momentu kliknięcia odnośnika albo wpisania adresu w oknie przeglądarki.

Wpływ na nią ma wiele czynników, a do tych najważniejszych zaliczamy pojemność i jakość serwera, kod HTML, pliki JavaScript oraz obrazy, filmy czy inne multimedia znajdujące się w obrębie witryny.

Jaka szybkość strony jest optymalna? Zdania są podzielone, jednak większość webmasterów twierdzi, że czas jej wczytywania nie powinien być dłuższy niż 2–3 sekundy. Przekroczenie tej granicy może znacząco podnieść współczynnik odrzuceń (bounce rate), a więc jeden z najważniejszych parametrów, który wskazuje odsetek osób błyskawicznie opuszczających witrynę. Jego wysoka wartość ma negatywny wpływ na proces pozycjonowania strony.

Dlaczego prędkość strony internetowej ma znaczenie?

Szybkość strony ma ogromne znaczenie, ponieważ użytkownicy Internetu nie lubią czekać. Chcą błyskawicznie docierać do poszukiwanych przez siebie informacji, produktów czy usług, a każda dodatkowa milisekunda, która ich zatrzyma, może decydować o tym, że nie odwiedzą Twojej witryny. To z kolei sprawi, że stracisz wielu potencjalnych klientów i nie będzie możliwe wykorzystanie pełnego potencjału sprzedażowego Twojej firmy.

To jednak nie wszystko. Zaniedbanie szybkości strony i zmuszanie użytkowników do czekania wpływa negatywnie na postrzeganie Twojej firmy i zaufanie do marki, obniża liczbę konwersji oraz, jak wspomnieliśmy wcześniej, uniemożliwia efektywne pozycjonowanie. Dla Google to, jak szybko wczytuje się witryna, jest jednym z najważniejszych czynników rankingowych, dlatego należy zwrócić na tę kwestię szczególną uwagę.

Jak sprawdzić szybkość ładowania witryny?

Wystarczy skorzystać z darmowych narzędzi udostępnianych przez Google.

Polecamy 3, dzięki którym nie tylko przetestujesz szybkość strony, lecz także dowiesz się, jak ją poprawić.

  1. Google PageSpeed Insights. To najpopularniejsze rozwiązanie, które oceni prędkość strony na komputerach oraz urządzeniach mobilnych. Co więcej, wskaże elementy wymagające poprawy i podpowie Ci, jakie działania należy wykonać, aby przyspieszyć ładowanie witryny.
  2. Test my site. To narzędzie, które porówna szybkość strony z konkurencyjnymi witrynami na urządzeniach mobilnych. Podobnie jak poprzednie rozwiązanie, poinformuje Cię o niezbędnych działaniach, a nawet wskaże, jak poprawa czasu ładowania wpłynie na konwersje.
  3. Lighthouse. Jest to wtyczka do przeglądarki Google Chrome, która stanowić będzie znakomite źródło danych na temat Twojej strony. Pozwoli Ci nie tylko przetestować prędkość ładowania, ale również wygeneruje raport, w którym znajdą się wszystkie błędy w witrynie, a także sposoby na jej efektywną optymalizację.

W Internecie znajdziesz wiele innych zaawansowanych rozwiązań, które pomogą Ci w ocenie prędkości strony oraz jej optymalizacji. Polecamy zwłaszcza GTmetrix – to prawdziwa skarbnica wiedzy, która rozbierze Twoją witrynę na czynniki pierwsze i zasugeruje Ci wiele przydatnych rozwiązań.

Najlepsze sposoby na zwiększenie prędkości strony

Istnieje co najmniej kilka sprawdzonych metod na poprawę szybkości strony internetowej. Jeżeli chcesz, aby działała ona sprawniej:

  • zoptymalizuj wielkość grafik, zdjęć oraz filmów – im będą mniejsze, tym witryna szybciej się załaduje (polecamy zwłaszcza wyeliminowanie obciążających serwer formatów BMP czy TIFF i zastąpienie ich WebP);
  • uporządkuj kod źródłowy strony, minimalizując jego objętość (np. poprzez usunięcie niepotrzebnych akapitów);
  • zastosuj na stronie skrypty ładowane asynchronicznie, co pozwoli na pobieranie wielu plików w tym samym czasie i tym samym przyspieszenie działania witryny;
  • skorzystaj z pamięci podręcznej wyszukiwarki, dzięki czemu przy ponownej wizycie użytkownika na stronie przeglądarka nie będzie musiała po raz kolejny pobierać jej całej zawartości;
  • zmniejsz liczbę przekierowań 301 – ich nadmiar może znacznie wydłużyć czas ładowania poszczególnych podstron;
  • nie umieszczaj w witrynie dużych plików wideo – zamiast tego skorzystaj z zewnętrznych hostingów, np. YouTube;
  • ogranicz liczbę wtyczek na stronie i korzystaj wyłącznie z tych, które są Ci niezbędne – niektóre mogą negatywnie wpływać na szybkość strony;
  • zmień serwer na szybszy (najlepiej postawić na taki, który zapewnia odpowiedź w czasie poniżej 200 ms).

Podsumowanie

  • Prędkość strony to czas, jaki jest potrzebny do wyświetlenia jej pełnej zawartości, a wpływ na nią ma wiele czynników.
  • Zbyt wolno wczytująca się strona może doprowadzić do tego, że stracisz wielu potencjalnych klientów i nie osiągniesz dobrych efektów pozycjonowania.
  • Do mierzenia prędkości strony wykorzystaj darmowe narzędzia Google PageSpeed Insights, Test my site, Lighthouse oraz GTmetrix.
  • Aby poprawić prędkość strony, zmniejsz wielkość grafik, uporządkuj kod źródłowy, wykorzystaj pamięć podręczną i zastosuj skrypty asynchroniczne.
  • Jeżeli to nie pomaga, zmień hosting na szybszy – nawet gdy będzie to wiązało się z nieco wyższą ceną.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.10.2024 Porady & Ciekawostki
18.10.2024 Korekta & Redakcja
17.10.2024 Porady & Ciekawostki
16.10.2024 Content Marketing
15.10.2024 Korekta & Redakcja
14.10.2024 Korekta & Redakcja
11.10.2024 Pozycjonowanie
10.10.2024 Korekta & Redakcja
09.10.2024 Brak kategorii

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu