Home page – czym jest strona główna i jakie funkcje pełni?

Spis Treści:

Home page to początkowy punkt każdej witryny internetowej stanowiący jeden z najważniejszych jej elementów. Pełni bowiem ważną funkcję wizytówkową marki, będąc zarazem kanałem komunikacji między firmą a klientami. Strona główna ma na celu również nawigację po poszczególnych podstronach serwisu. Odpowiednio zaprojektowana zatrzyma użytkownika na dłużej, zachęcając do przeglądania zamieszczonych treści.

Czym jest strona główna?

Strona główna (z ang. home page) to pierwsza strona, którą widzi odwiedzający daną witrynę, wpisując bezpośrednio w pasku przeglądarki przypisaną jej domenę.

Często można na nią trafić również jednym kliknięciem z każdej podstrony (wybierając logo marki w menu głównym lub stopce).

Strona główna to kluczowy element, który pełni funkcję wizytówki oraz wpływa na dalsze interakcje odwiedzających witrynę użytkowników. Zaangażowany odwiedzający to natomiast pierwszy krok do osiągnięcia założonego celu, którym może być m.in. zakup, zapis na newsletter czy pozostawienie danych do kontaktu.

Strona główna witryny contentwriter.pl.

Strona główna witryny contentwriter.pl.

Jakie funkcje powinna spełniać home page?

Efektywna strona główna zachęca odwiedzających do pozostania w danej witrynie oraz do podjęcia konkretnych działań. Do jej najważniejszych funkcji zaliczyć można:

  • przedstawienie marki;
  • budowanie zaufania;
  • zachęcanie do interakcji;
  • przedstawienie oferty i celu strony;
  • nawigowanie do odpowiednich sekcji i podstron;
  • przyciągnięcie potencjalnych klientów;
  • umożliwienie kontaktu;
  • zwiększenie konwersji i sprzedaży.

Home page powinna jasno określać, czym jest dany serwis oraz co oferuje. To miejsce, w którym użytkownik zazwyczaj podejmuje decyzję, czy dana marka przemawia do niego, i dowiaduje się, w jaki sposób może ona rozwiązać jego problem.

Elementy wizualne strony głównej

Testy przeprowadzone przez Nielsen Norman Group wykazują, że duży procent osób potrzebuje od 10 do 20 sekund, aby podjąć decyzję, czy chce pozostać na danej stronie internetowej.

Dlatego tak ważne są przyciągające elementy wizualne, które zachęcą do zagłębienia się w publikowane treści i skorzystania z proponowanych na stronie usług bądź produktów.

Użytkownicy częściej pozostają na stronach przyciągających wzrok, które są spójne i przejrzyste. Na etapie projektowania home page warto zadbać o elementy wizualne, takie jak:

  • widoczne logo i nazwa firmy – umieszczone na górze strony logo wraz z nazwą firmy pozwolą na natychmiastowe zidentyfikowanie marki;
  • atrakcyjne obrazy – wykorzystanie dobrej jakości grafik i zdjęć na stronie internetowej zwiększy jej atrakcyjność i przyciągnie uwagę odwiedzających;
  • kolorystyka i typografia – zarówno strona główna, jak i cała witryna powinna być spójna z daną marką;
  • przejrzysty układ – strona główna ma za zadanie kierować do innych wartościowych podstron, a nie przytłoczyć użytkownika nadmiarem treści czy grafik.

Dobre techniki w projektowaniu home page

Zastosowanie dobrych technik podczas projektowania strony głównej ulepszy jej funkcjonalność i będzie miało wpływ na sprawne działanie.

Dobrze zaplanowaną home page (jak i wszystkie podstrony) cechują:

  • responsywność – dostosowanie zarówno do przeglądarek na komputerze, jak i na innych urządzeniach mobilnych (tablet, telefon);
  • czytelne i użyteczne treści – tworzone dla ludzi, ale zoptymalizowane również pod kątem wyszukiwarek;
  • szybki czas ładowania – optymalna prędkość strony wynosi od 2 do 3 sekund (możesz sprawdzić szybkość witryny np. na PageSpeed Insights);
  • widoczne i przejrzyste menu, w którym pojawią się odnośniki do oferty, zakładki kontakt, bloga czy podstrony kariery.

Strona główna a treści

Treści na home page muszą być przyciągające, ciekawe i odpowiednio zbudowane.

Podczas tworzenia contentu na stronie głównej kieruj się poniższymi zasadami.

  • Na górze strony umieść esencję marki – w sekcji above the fold napisz, czym Twoja firma się zajmuje oraz co użytkownik zyska, decydując się skorzystanie z Twoich usług. Postaraj się zmieścić w 2-4 krótkich zdaniach, a oprócz tego możesz dodać przyciski (np. „Uzyskaj darmową wycenę”, „Skontaktuj się”) oraz atrakcyjne zdjęcie lub grafikę;
  • Kieruj się zasadą odwróconej piramidy – w dalszej części strony możesz umieścić mniej istotne informacje, np. wypunktować i krótko opisać usługi lub produkty, przedstawić szerzej korzyści ze współpracy, zaprezentować opinie zadowolonych klientów czy wartości marki;
  • Pamiętaj o stosowaniu nagłówków (na stronie głównej najczęściej stosuje się nagłówki od H1 do H3) – dzięki nim uporządkujesz treści na stronie, są one niezbędne również z punktu widzenia optymalizacji SEO;
  • Zadbaj o odpowiednie formatowanie – dodaj wypunktowania, akapity, ramki, tabele czy boxy. Możesz także wyróżniać najważniejsze informacje, używając podkreśleń czy pogrubień. Aby uniknąć ściany tekstu, warto dodać również atrakcyjne zdjęcia czy infografiki.

Najczęściej popełniane błędy na stronach głównych

Na stronach głównych powszechnie spotkać można wiele błędów, których warto unikać. Na co zwrócić uwagę?

  • Umieszczanie zbyt wielu informacji – przesadzona złożoność informacji może przytłoczyć odwiedzających witrynę, w wyniku czego szybką ją opuszczą. Unikaj nagromadzenia treści na stronie głównej, staraj się przekazywać tylko najważniejsze komunikaty. Pozwól użytkownikom szybko znaleźć to, czego szukają na danej stronie;
  • Używanie trudnego, branżowego słownictwa – szczególnie bez wyjaśnienia jego znaczenia. Słowa, których nie rozumie klient, mogą go zniechęcić do skorzystania z oferty na stronie;
  • Brak CTA (call to action) – wezwanie do działania jest kluczowym elementem każdej strony głównej. Brak wyraźnego CTA może bowiem znacznie obniżyć liczbę konwersji;
  • Brak optymalizacji witryny pod kątem SEO – optymalizacja pod kątem wyszukiwarek wpływa na widoczność strony w wynikach wyszukiwania. Zaniedbanie tego punktu może uniemożliwić potencjalnym klientom zobaczenie witryny.

Podsumowanie

  • Home page, czyli strona główna, pełni rolę wizytówki marki i wpływa na pierwsze wrażenie odwiedzających.
  • Znaleźć się na niej powinny najważniejsze informacje o marce, ofercie, aktualnościach oraz dane do kontaktu.
  • Odpowiedni układ i nawigacja ułatwia poruszanie się po witrynie i poprawia użyteczność strony.
  • Optymalizacja oraz dbałość o treść strony głównej pomaga w osiągnięciu wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania i zwiększa zaangażowanie użytkowników.
  • Dobrze zaprojektowana strona główna charakteryzuje się dostosowaniem do urządzeń, szybkim czasem ładowania strony oraz widocznym i przejrzystym menu.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Paulina Graczyk

Paulina to zafascynowana psychologią i rozwojem osobistym copywriterka. Pasjonuje ją moc słów i zdolność do tworzenia tekstów, które oddziałują na czytelników. Umiejętność organizacji to jedna z jej mocnych stron, pozwalająca efektywnie realizować projekty. Jej motto „Bój się i działaj” jest motorem napędowym inspirującym do przekraczania własnych ograniczeń. Wierzy, że każda przeszkoda jest okazją do nauki i rozwoju.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

26.07.2024 Porady & Ciekawostki
25.07.2024 E-commerce
24.07.2024 Marketing
23.07.2024 Marketing
22.07.2024 Copywriting
22.07.2024 Porady & Ciekawostki
19.07.2024 Korekta & Redakcja
18.07.2024 Marketing
17.07.2024 Marketing

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu