Czym jest piramida SEO i jaki ma wpływ na pozycjonowanie?

Spis Treści:

Proces pozycjonowania strony internetowej składa się z wielu zadań, które powinny zostać zrealizowane w odpowiedniej kolejności. Aby usystematyzować pracę specjalistów i ograniczyć ryzyko błędów do minimum, powstała piramida SEO. Czym jest? Z czego się składa? I w końcu – jaki ma wpływ na pozycjonowanie?

Co to jest piramida SEO i dlaczego ma duże znaczenie?

Piramida SEO to koncepcja pozwalająca na wykonywanie prac związanych z pozycjonowaniem strony internetowej w odpowiedniej kolejności oraz pomagająca zrozumieć, które elementy całego procesu są najistotniejsze.

Powstała po to, by usystematyzować i ułatwić działania optymalizacyjne. Dzięki niej możliwe jest:

  • uporządkowanie złożonego procesu, jakim jest pozycjonowanie stron internetowych i wskazanie, które z działań są kluczowe na poszczególnych etapach pracy nad stroną;
  • efektywne planowanie strategii optymalizacyjnej oraz stopniowe wdrażanie coraz bardziej zaawansowanych działań;
  • lepsze zrozumienie złożoności SEO i łatwiejsze przedstawianie klientom czy pracownikom kolejnych etapów prac czy priorytetów;
  • zwiększenie skuteczności pozycjonowania, a co za tym idzie osiąganie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania.

Piramida SEO stanowi więc fundament działań optymalizacyjnych, a jej znajomość przydaje się każdemu specjaliście – zarówno początkującym, jak i doświadczonym pozycjonerom.

Z jakich elementów składa się piramida SEO?

W piramidzie SEO kolejne etapy prac optymalizacyjnych uporządkowane są od tych podstawowych do najbardziej zaawansowanych. Pominięcie któregokolwiek z jej elementów albo wykonanie działań w nieodpowiedniej kolejności może skutkować brakiem satysfakcjonujących efektów pozycjonowania.

Elementy piramidy SEO

Techniczne SEO

Odpowiednia optymalizacja techniczna strony internetowej to fundament skutecznego pozycjonowania. Nic więc dziwnego, że w piramidzie SEO etap ten jest na samym początku, a do zadań specjalisty należy między innymi:

  • wyeliminowanie błędów znajdujących się na stronie (np. 404);
  • ustawienie odpowiednich przekierowań (np. 301);
  • optymalizacja metatagów (description i title);
  • poprawienie szybkości działania witryny;
  • stworzenie pliku robots.txt i optymalizacja mapy strony;
  • optymalizacja plików graficznych;
  • zadbanie o bezpieczeństwo strony (np. certyfikat SSL).

Techniczne SEO jest więc punktem wyjścia do dalszych prac i musi być przeprowadzone w pierwszej kolejności.

Struktura strony

Struktura strony internetowej, czyli hierarchia poszczególnych podstron, umożliwia użytkownikom łatwe poruszanie się po witrynie oraz szybkie odnajdywanie interesujących ich treści. Jest również niezwykle istotna z punktu widzenia robotów Google, które mogą dzięki niej szybciej zapoznać się z poszczególnymi sekcjami oraz zaindeksować stronę.

W piramidzie SEO optymalizacja struktury znajduje się na drugim miejscu i wymaga od pozycjonera przede wszystkim:

  • stworzenia hierarchii – od najważniejszej strony głównej do kategorii i podstron;
  • stworzenia podziału podstron, np. na opisy produktów i usług, dane kontaktowe, bloga czy politykę prywatności;
  • optymalizacji adresów URL, które powinny być unikalne i jasno informować użytkowników oraz roboty Google o zawartości poszczególnych podstron.

Bez optymalizacji struktury strony zajmowanie się kolejnymi pracami związanymi z pozycjonowaniem nie powinno mieć miejsca.

Content marketing

Po zoptymalizowaniu struktury strony można przejść do kolejnego etapu prac, którym w piramidzie SEO są treści. Stanowią one absolutny klucz do sukcesu w wyszukiwarkach, dlatego pozycjoner powinien powierzyć stworzenie ich doświadczonemu copywriterowi. Merytoryczny, unikalny i wartościowy content przyciąga internautów (i potencjalnych klientów), buduje pozytywny wizerunek firmy oraz jest dobrze postrzegany przez Google (to jeden z najważniejszych czynników rankingowych).

Wysokiej jakości treści w witrynie to takie, które:

  • odpowiadają na pytania użytkowników i przekazują im konkretną, cenną wiedzę;
  • są unikalne, perfekcyjne pod względem językowym i czytelne (podział na akapity, nagłówki, wypunktowania itp.);
  • są różnorodne – content to nie tylko artykuły blogowe czy opisy produktów, ale również zdjęcia, grafiki i materiały wideo;
  • są dostosowane do poszczególnych grup odbiorców;
  • zostały zoptymalizowane pod kątem SEO;
  • przyciągają atrakcyjnym tytułem.

Linkowanie

Ostatnim, „najwyższym” elementem piramidy SEO są linki, które – podobnie jak treści – stanowią jeden z najważniejszych czynników rankingowych. Stworzenie ich bogatego i różnorodnego zaplecza pozwoli na szybki awans strony internetowej do TOP3 Google, dlatego skupienie się na nich to absolutny fundament działań SEO.

Pozycjoner powinien zadbać zarówno o linkowanie wewnętrzne (w obrębie danej strony internetowej), jak i zewnętrzne, które polega na umieszczaniu odnośników prowadzących do pozycjonowanej witryny w innych serwisach. Te ostatnie powinny reprezentować bardzo wysoką jakość, a więc pochodzić z zaufanych witryn o wysokim autorytecie. Unikać należy natomiast dużej ilości mało wartościowych linków, które mogą zostać uznane za spam. Mówiąc krótko, liczy się tu jakość, a nie ilość.

Jak piramida SEO wpływa na pozycjonowanie?

Wspomnieliśmy wcześniej o tym, że piramida SEO pozwala usystematyzować prace i skupić się na priorytetach. Ułatwia więc realizację zadań, zapewnia ich większą skuteczność oraz eliminuje ryzyko błędów, co sprawia, że odgrywa kluczową rolę w procesie pozycjonowania stron internetowych.

Korzystając z piramidy SEO, zyskujesz większe szanse na to, że witryna zostanie doceniona przez Google i znajdzie się na szczytach wyników wyszukiwania.

Podsumowanie

  • Piramida SEO to koncepcja, która określa prawidłową kolejność prac związanych z pozycjonowaniem i pomaga w ustalaniu priorytetów.
  • Dzięki piramidzie SEO możliwe jest efektywniejsze planowanie działań, lepsze zrozumienie złożoności pozycjonowania oraz zwiększenie skuteczności.
  • Pierwszymi etapami w piramidzie SEO są techniczne SEO oraz optymalizacja struktury strony internetowej.
  • Kluczową rolę w piramidzie SEO odgrywają również jej dalsze etapy – tworzenie wysokiej jakości treści oraz budowanie zaplecza linkowego.
  • Piramida SEO ma ogromny wpływ na pozycjonowanie, zwiększając szanse na to, że Google doceni i odpowiednio nagrodzi dobrze zoptymalizowaną stronę.

Oceń artykuł:

Średnia ocena: 5

Maciej Wiśniewski

Swoje pierwsze copywriterskie kroki stawiał jeszcze w czasach, kiedy od Google popularniejsza była w naszym kraju wyszukiwarka na Onecie. Obecnie nie potrafi przetrwać tygodnia urlopu bez dostępu do klawiatury i dokumentu tekstowego w Wordzie. Z pisania uczynił swój sposób na życie, a zdobytym doświadczeniem i lekkim piórem wspiera właścicieli firm na ich drodze do sukcesu. Specjalizuje się w treściach z obszarów copywritingu, content marketingu, marketingu, SEO i social mediów. Maniak mocnej kawy, terminowości, dobrej organizacji pracy i pozytywnych relacji z klientem. Prywatnie miłośnik piłki nożnej, gier i mopsów.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Ostatnio na blogu

21.11.2024 Porady & Ciekawostki
20.11.2024 Porady & Ciekawostki
19.11.2024 Copywriting
18.11.2024 Pozycjonowanie
15.11.2024 Porady & Ciekawostki
14.11.2024 Korekta & Redakcja
13.11.2024 Marketing
12.11.2024 Marketing
11.11.2024 Korekta & Redakcja

Profesjonalne teksty biznesowe

Darmowa wycena

Zbuduj karierę z Content Writer

Sprawdź oferty pracy

Praktyczny
kurs
copywritingu